Sociala medier för arbetsgivare – HRbloggen.se

Sociala medier i HR-arbetet

Sociala medier för arbetsgivare

– eller hur HR attraherar rätt kompetens online

HELDAGSSEMINARIUM 8 APRIL 2016 | SUMMIT SKOFABRIKEN | STHLM

Med över 2 miljarder sociala profiler på nätet handlar det inte längre om HR ska finnas i sociala medier, utan vilken strategi och vilka kanaler man ska välja för att attrahera rätt kompetens. Vi lär dig genvägarna till att nå ut med ert arbetsgivarerbjudande online!

Sociala medier förändrar blixtsnabbt hur HR måste jobba med employer branding, rekrytering och kommunikation. I takt med att smartphones blir var mans egendom, måste karriärsajten mobilanpassas och appar utvecklas. Det handlar om att finnas där nuvarande och potentiella medarbetare finns – och att kommunicera online på deras villkor.

Under årets upplaga av ”Sociala medier för arbetsgivare” visar vi vilka nya möjligheter sociala medie-plattformar erbjuder att stärka arbetsgivarvarumärket. Vi belyser vikten av strategier och pekar på nya kreativa sätt att attrahera och rekrytera talanger – i år med lite extra fokus på betydelsen av det personliga varumärket som arbetsgivarens ambassadör. Som vanligt lyfter vi också fram massor av inspirerande case och de senaste internationella trenderna.

Missa inte sjätte året av ett seminarium som gör dig till en medveten aktör i de sociala mediernas värld!

Bland årets hittills anmälda deltagare: Sveriges Radio, Trygg-Hansa, Axfood, SCB, Nordea, Etteplan, Kronofogden, Landstinget Västmanland, PRV, netSolution, Luleå kommun, Ramböll, Veidekke Bostad & Entreprenad, Lernia, Stadsledningskontoret Västerås stad, Opera Software, Somas Ventiler & Instrument, Botkyrka kommun, Conscriptor och Studieförbundet NBV.
Röster om detta seminarium

”Fick massor av nya idéer och massor av energi. Alla föreläsare var mycket inspirerande.”

”Gillar att ni alltid ligger i framkant och är tidiga med kurser i dessa ämnen.”

Program – förmiddag

» Sociala medier – möjligheter och strategier
CHRISTIAN BERGENSTRÅHLE, certifierad sociala medier-strateg och kommunikationskonsult

Hur kan HR på bästa sätt dra nytta av sociala medier för att nå ut med sitt arbetsgivarerbjudande? Dagens huvudtalare Christian Bergenstråhle pekar på möjligheterna, vikten av strategier och lyfter fram en rad nya inspirerande exempel.

  • Att kommunicera med och attrahera morgondagens arbetskraft på deras villkor
  • Sociala medier – före, under och efter anställningar
  • Vem, vad, hur och varför? Att skapa en plan för sin närvaro i sociala medier
  • Att engagera medarbetarna som varumärkesambassadörer
  • Hur kan HR ligga i framkant?
  • Senaste internationella trenderna – med inspiration från USA
  • Best practice: Nya framgångsrika nationella och internationella case

Christian Bergenstråhle
Christian Bergenstråhle har jobbat med kommunikation i 17 år och tillhör en av Sveriges första certifierade strateger inom sociala medier, utbildad vid Social Media Academy i USA. Christian är en frekvent anlitad föredragshållare inom sociala medier, ofta kopplat till HR med föreläsningar på bl a Personaldagen, för HR-föreningen, Trygghetsrådet och Swedbanks HR-avdelning. Han har fått toppbetyg i samtliga tidigare kursutvärderingar av detta seminarium och feedback som ”Jag skulle gärna lyssnat på Christian hela dagen.”

Program – eftermiddag

» Så stärker Skanska arbetsgivarvarumärket i sociala medier
ALEXANDRA JAEGERS, Social Media Manager, Skanska Sverige

”Om ni stöttar ett ambassadörskap hos era medarbetare tjänar ni många hundratusentals kronor i rekrytering- och marknadsföringspengar”, säger Alexandra, som under sin föreläsning delar med sig av hur Skanska framgångsrikt arbetar med sociala kanaler.

  • Så attraherar, rekryterar och behåller vi medarbetare med hjälp av sociala medier
  • Varumärkeskampanjer – tankarna bakom kulisserna hos oss på Skanska
  • Vikten av att arbeta tillsammans – HR, Marknad och Kommunikation
  • Hur använder du dig av era medarbetare som ambassadörer? Handfasta tips och exempel på aktiviteter att ta med sig hem

Alexandra Jaegers, Skanska

Alexandra Jaegers har en bakgrund inom HR och jobbar idag på Skanskas kommunikationsavdelning med stor passion för sitt arbete som ansvarig för sociala medier.

» Social personal – betydelsen av det personliga varumärket
HENRIK LADSTRÖM, Digital HR-konsult på Knowit Insight

Med sociala mediers hjälp kan du idag på ett enkelt och effektivt sätt både hitta och behålla medarbetare, och dessutom hjälpa dem att stärka företagets varumärke. Henrik Ladström berättar hur du lyckas med ett långsiktigt relationsbyggande på nätet och varför HR måste ta del av digitaliseringen i stort.

  • Betydelsen av det personliga varumärket som arbetsgivarens representant eller ambassadör
  • Relationsbyggande via sociala medier
  • Rekrytering i sociala medier – locka, hitta, behålla medarbetare
  • Digital HR – så framtidssäkrar du HR i den digitala omställningen

Henrik Ladström, Knowit Insight

Henrik Ladström har lång erfarenhet som konsult i sociala medier med särskilt fokus på relationsbyggande, medarbetare som varumärkesambassadörer och digitalt jobbsök. Idag jobbar han som konsult på Knowit Insight och hjälper kunder att digitalisera HR.

Tid
Fredagen den 8 april 2016 klockan 8.30 – 15.30.

Plats
Summit Skofabriken, Hornsbruksgatan 23, Södermalm, Stockholm (precis intill T-bana Hornstull). Hitta hit >>

Antal deltagare:
Antalet platser är begränsat till 35 för bästa gruppdynamik, så dröj inte med att boka om du säkert vill ha en plats!

Pris:
4.500 kr exkl moms. I priset ingår kursdokumentation, lunch samt för- och eftermiddagsfika.

Anmälningsvillkor
Faktura 30 dagar. Fri avbokning fram till 40 dagar innan seminariet, efter det kan din plats överlåtas på en kollega. Vi förbehåller oss rätten att justera programmet, byta lokal eller ställa in eventet. Vi står inte för eventuella kostnader utöver kursavgiften i samband med inställd utbildning.

Mer info?
Kontakta Annika Ahnlund på telefon 0708-12 99 01 eller mejl annika@hrbloggen.se.

ANMÄL DIG HÄR »

”Har aldrig tidigare upplevt ett seminarium som var så klockrent rätt
’i tiden’ för mig. Ni pratade om precis det jag behövde och inget annat
som det kan vara vid sådana här tillfällen.”

skofabriken-curie

skofabriken-svart

skofabriken-lounge

Seminariet äger rum i Summit Skofabrikens läckert designade lokaler, precis vid Hornstulls tunnelbana.

Meny