Rekrytering 3.0

Rekrytering 3.0
– hitta & engagera kandidater i en digital värld

HELDAGSSEMINARIUM | 7 FEB 2019 | NIO RUM, STOCKHOLM

Med över 2,5 miljarder sociala profiler på nätet: Hur lyckas du på smartaste sätt hitta, engagera och rekrytera rätt kandidater före konkurrenterna? Vi lär dig genvägarna!

I dagens kunskapssamhälle är rätt kompetens avgörande för organisationens konkurrenskraft. Men för att lyckas attrahera bristkompetens i en digital värld, gäller det att våga tänka nytt och kreativt. Och att bygga långsiktiga relationer med rätt målgrupp i rätt kanal.

Det handlar om traditionell rekrytering i modern tappning – genom att använda sig av talangpooler, sourcing och ny digital teknik. Men även om vikten av att bredda urvalet och våga satsa på potential när rätt kompetens är svår att hitta.

Varmt välkommen till en intensiv heldag som ger dig inspiration och insikt i viktiga rekryteringstrender, såväl som praktisk kunskap i search/sourcing!

Bland alla deltagare i förra årets fullbokade upplaga: Tetra Pak, Sveriges riksbank, Tieto, ELITS Global Group, Kriminalvården, Svevia, FMV, Midroc, Academic Work, Sveriges Radio, Cloud Nine, Sverek, Level Recruitment, Sundbom & Partners, Orango, Inhouse, PeopleProvide.

Sagt om seminariet:

”Inspiration, tips och energi att ta nya tag i den egna rekryteringsprocessen! Väldigt väl värt både tid och pengar.”
Sofia Norrlinder, HR Manager, Midroc Project Management

”Jag har haft mycket nytta av Rekrytering 3.0 2017 så därför ville jag vara med även 2018. Det var minst lika bra. Tagit till mig både kunskap och idéer som jag kan använda för att vässa mitt erbjudande till mina kunder.”
Catharina Hörnfeldt, Senior rekryterings- och searchkonsult, Nyckelkompetens

”Rekrytering 3.0 ger stor inspiration till att ligga steget före inom rekrytering och sociala medier – och därmed effektivisera letandet efter kandidater.”
Johanna Wahlberg, Talent Sourcer, Experis

Målgrupp

Seminariet riktar sig till dig som är rekryterare, HR-ansvarig, researcher, talent sourcer, headhunter eller som av annan anledning måste lära dig hur man rekryterar rätt i dagens digitala värld.

Program och föreläsare

» Rekrytering i förändring – framtiden är redan här
ELIN ÖBERG MÅRTENZON, Managementkonsult, rådgivare och föreläsare på Recruitopia samt Area Director på TNG

Elin ÖbergHR- och rekryteringsområdet är just nu mitt uppe i en stor transformation. Förändringen är exponentiell: saker finns och finns inte från en dag till en annan och det är inte lätt att hänga med i svängarna.

En rekryterare måste idag ha många strängar på sin lyra för att kunna verka i det massiva utbudet av teknik och disruptiva verktyg – och samtidigt navigera i bruset där alla vill nå ut med sina budskap till talanger.

Ur Elins föreläsning:

  • Rekryteringens utveckling från Caesars referralsystem till dagens joint ventures, robotar och konsolidering
  • Vilka möjligheter ger artificiell intelligens (AI) och maskininlärning (ML)?
  • Hur kommer rekrytering att se ut i framtiden? Är vi redan där eller finns det mer?
  • Hur anpassar man sin rekryteringsverksamhet efter rådande tid? Rekryterare, kommer vår roll att finnas kvar?

Elin Öberg Mårtenzon är visionären och pionjären som drivs av att förändra, förbättra och förnya HR- och rekryteringsområdet. Med lång erfarenhet från strategisk rekrytering hjälper hon ofta till att utmana företags tankar kring kandidatattraktion, process och den framtida arbetsmarknaden. Elin är verksam på det progressiva rekryteringsföretaget TNG och är en flitigt anlitad föreläsare, som talar med stor entusiasm kring rekrytering, sätter fingret på verkliga problem och förenar rekryteringsprocess med avancerade teknologiska lösningar och metoder.

» CASE: Talent community förser Specsavers med fler kandidater
NICK EATON, Head of Recruitment, Northern Europe på Specsavers

Nick EatonNick Eaton berättar (på engelska) hur Specsavers framgångsrikt har byggt upp talangnätverket Green Club, med över 2500 professionella medlemmar inom optikbranschen i Nordeuropa.

Bättre kommunikation med kandidaterna, attraktiva events, branschspecifika konferenser och ett stärkt employer brand har bidragit till att Specsavers ökat antalet kandidater i pipeline och minskat behovet av ”kalla samtal” och headhunting för att tillsätta tjänster. Något för andra branscher att inspireras av!

”Green Club is the biggest talent engagement programme for the Optics and Audiology Industry, aiming to bring professionals across the entire region together to share news, best practice, professional development opportunities, CET training and activities relating to clinical conferences. Membership is free and open to all regardless of employer with the sole aim of increasing professionalism and patient care across the industry. The club has grown to over 2500 members since its inception in 2016.”

Nick Eaton has 20 years of experience working in International Retail, Pharmaceuticals and Contact Centre businesses supporting Resourcing, Business Change and Human Resources activities on a Global basis. As Head of Recruitment at Specsavers, Nick is taking responsibility for a team of 25 across 5 countries (Norway, Sweden, Finland, Denmark and The Netherlands) to deliver the overall recruitment and talent strategy of Specsavers in Northern Europe.

» Hur identifierar man potential när rätt kandidater saknas?
ANKI STAFWERFELDT och JOSEFIN MALMER, konsulter & partners på HOME of Recruitment

Anki Stafwerfeldt och Josefin Malmer

Hur kan man rekrytera rätt kompetens om det inte går att uppbringa några kandidater med adekvat utbildning och erfarenheter? Anki och Josefin går igenom kompetensbegreppet och berättar hur du kan bedöma interna och externa kandidater när CV och LinkedIn inte räcker som urvalsmetod.

Du får bland annat veta hur du lyckas identifiera potential utifrån personlighet och drivkrafter med hjälp av begåvnings- och personlighetstester. Det gäller att hitta rätt i testdjungeln och emellanåt komplettera med arbetsprover. Föreläsningen illustreras med en rad inspirerande exempel!

Anki Stafwerfeldt och Josefin Malmer är två av grundarna till HOME of Recruitment och författare till den nyutgivna boken ”Rekryteringsboken för chefer”. Anki är civilekonom och har arbetat som marknadschef och rekryterat i många år, först som linjechef och sedan som rekryteringskonsult. Josefin är beteendevetare och pedagog med lång erfarenhet av rekrytering, urval och personbedömning.

» Rekryterarens verktygslåda – tips & tricks kring sourcing/search
SOFIA BROBERGER, Tech Recruiter på Broberger Recruitment Consulting

Sofia BrobergerKonkurrensen om talangerna är numera så stor att det inte längre går att förlita sig enbart på annonsering när man letar ny personal. Det krävs att man proaktivt letar upp och kontaktar personer som kan tänkas ha matchande kompetens. Detta kallas sourcing eller search och är ett hantverk i sig!

Sourcing handlar om så mycket mer än att sitta och leta kandidater på LinkedIn dagarna i ända. Genom att ha koll på de verktyg som finns och de sociala medier det är smartast att nå ut i, kan man effektivisera rekryteringsprocessen och säkra att man hittar rätt talang till sin organisation.

Sofia delar med sig av en mängd praktiska tips under sin föreläsning:

  • Bortom LinkedIn: var och hur hittar man eftertraktade kandidater?
  • Boolean search
  • Beteendebaserad sourcing
  • Konsten att sticka ut i mängden för att attrahera och engagera
  • Olika sätt att kontakta intressanta kandidater
  • Chrome extensions och andra hjälpmedel

Observera: Fokus ligger på rekrytering av tech-kompetens. Många av de verktyg Sofia tipsar om kräver tillgång till webbläsaren Google Chrome.

Sofia Broberger frilansar som rekryteringskonsult. Idag har hon uppdrag på Bonnier Broadcasting samt föreläser och utbildar i sourcing. Hon trivs bäst när hon får vara kreativ och hitta nya lösningar och arbetssätt – och blir extra glad när hon lyckas lösa en rekrytering som verkat hopplös.

Vi uppdaterar programmet efterhand och reserverar oss för justeringar.

”Jättestimulerande seminarium, konkret och lyhört. Jag fick många aha-upplevelser och löste faktiskt ett par searchutmaningar redan under själva seminariet!”
Peter Zethraeus, Rekryteringskonsult, Rubino Rekrytering och Bemanning

”Konkret information och många bra och användbara tips tar jag med mig från dagen.”
Sofie Forsman, Talent Relations Manager, Meritmind

”Tack för att ni delar med er så mycket av kunskap och energi. Gillar att ni alltid ligger i framkant och är tidiga med kurser i dessa ämnen.”
Lena Larsson, TRR Trygghetsrådet

Tid
Torsdagen den 7 februari 2019 klockan 9.00 – 16.00. Registrering och fika från kl 8.30.

Plats
Nio Rum, Hamngatan 2 i centrala Stockholm, alldeles intill Nybrokajen och Dramaten. T-bana: Östermalmstorg, uppgång Birger Jarlsgatan. Bussar och spårvagn finns på Nybroplan precis utanför. Hitta hit »

Pris
5.600 kr exkl moms. I priset ingår lätt frukost, förmiddagsfika, lunch och eftermiddagsfika samt kursdokumentation i form av pdf-fil med föreläsarnas presentationer. Obs! Antalet deltagare är begränsat till 45. Tidigare års upplagor har snabbt blivit fullbokade.

Anmälningsvillkor
Faktura 30 dagar. Fri avbokning fram till 40 dagar innan seminariet, därefter ingen återbetalning av kursavgiften (ej heller vid sjukdom eller VAB). Din plats kan dock överlåtas på en kollega eller vän. Vi förbehåller oss rätten att justera programmet, byta lokal eller ställa in eventet. Vi står inte för eventuella kostnader utöver kursavgiften i samband med inställt event.

Mer info?
Kontakta Annika Ahnlund på telefon 0708-12 99 01 eller mejl annika@hrbloggen.se.

ANMÄL DIG HÄR »

Seminariet äger rum hos Nio Rum i ett vackert sekelskifteshus, alldeles intill Dramaten och Nybroviken.

Nio Rum – utsikt
Nio Rum - konferensrummet
Nio Rum – bibliotek
Nio Rum - hallgång

Meny