Konflikthantering på nytt sätt
– från ilska och irritation till arbetsglädje

HELDAGSUTBILDNING | 17 APRIL 2018 | STOCKHOLM

Välkommen till en unik utbildning med sikte på att lära dig metoder att motverka själva grogrunden till konflikter – och därigenom uppnå en arbetsplatskultur fylld av arbetsglädje och kreativitet!

Den senaste neurovetenskapliga forskningen visar att det naturliga tillståndet för oss människor är att vara lugna, glada, kreativa och omtänksamma. Om vi alla kunde bete oss lika harmoniskt i vardagen, skulle våra arbetsplatser fungera som väloljade maskiner.

Men tyvärr är det sällan så det ser ut på jobbet. Irritation, missnöje och konflikter blir till grus och gnissel i maskineriet. Konsekvenserna ser vi i form av sämre prestationer, högre personalomsättning, ökad mental ohälsa och fler sjukskrivningar.

Vår nya utbildning lär dig att se på konflikthantering med helt nya ögon. Du kommer att förstå hur medarbetare och chefer ofta skapar stress i varandra helt i onödan, vilket leder till en dålig arbetsmiljö med destruktiva beteenden.

Men framför allt får du lära dig hur du med enkla metoder kan motverka själva grogrunden till konflikter – och därigenom uppnå en arbetsplatskultur präglad av arbetsglädje, harmoni och kreativitet!

Bland hittills anmälda deltagare: Atea, SCB, Statens maritima museer, ThomasInternational, Västerviks kommun, Björks & Byberg, Eskilstuna kommun, HRI och Aritco Lift.

Målgrupp och syfte

Seminariet riktar sig både till dig som jobbar med HR eller arbetsmiljöfrågor och till alla chefer som har personalansvar.

Som alltid, har vi ett stort fokus på HUR:et. Under dagen får du lära dig konkreta, enkla och praktiska metoder för att hantera konflikter, svåra kollegor och dåliga beteenden. Allt i syfte att uppnå en arbetsplats som präglas av harmoni och glädje.

Sagt om våra seminarier:

”Tack för att ni delar med er så mycket av kunskap och energi. Gillar att ni alltid ligger i framkant och är tidiga med kurser i dessa ämnen.”
Lena Larsson, TRR Trygghetsrådet

”Jag tycker ni har lyckats bra med mixen teori/praktiska exempel, case. Mycket hög klass på alla föreläsare och de lyckades engagera oss deltagare. Fantastiskt mysig miljö och gott att äta samt dricka. Grattis och keep up the good work :)”
Christine Wäyrynen, personalspecialist hos SiS

Kursledare

Karin Isberg

KARIN ISBERG är författare, föreläsare och livscoach. Hon har studerat neurovetenskap och positiv psykologi vid University of California, Berkeley och är specialiserad på samverkan mellan kropp, hjärna och tankar. Karin har lång erfarenhet av konflikthantering på arbetsplatser, har jobbat som HR-chef och coachat chefer under många år. Hon har skrivit sex böcker om stress, mental hälsa, välmående och relationer samt varit livscoach och svarat på läsarfrågor för tidningarna Amelia och MåBra. Karin är även en uppskattad skribent här på HR-bloggen »

Kursens innehåll

Under dagen varvar kursledare Karin Isberg forskningsbaserad teori med praktiska metoder, inspirerande case och interaktiva workshops. Ur innehållet:

Workplace incivility

Inom internationell arbetslivsforskning används alltmer begreppet workplace incivility. Det handlar om härskartekniker, nedsättande kommentarer, exkludering och andra otrevliga beteenden i syfte att förminska sina kollegor. Forskningen visar att workplace incivility lätt sprider sig som virus till hela organisationen.

Hur motar vi Olle i grind och får otrevliga beteenden mellan kollegor att upphöra – innan de eskalerar till regelrätta konflikter eller mobbning? Du får lära dig de åtgärder som ger snabbast och tydligast resultat, med inspiration från bland annat New York-polisens framgångsrika arbete.

Konflikter och krokodiler

Hur löser vi de konflikter som trots allt uppstår? Du får lära dig både nya och beprövade metoder för konflikthantering som gör alla till vinnare.

Krokodiler är lånat från begreppet ”reptiles in robes” och handlar om de svåra kollegor som är verkligt destruktiva och behöver hanteras på särskilda sätt. Du får bland annat veta vilken som är den enskilt viktigaste faktorn för att bemöta medarbetare med narcissistika tendenser.

Kritik på rätt sätt

Varför leder kritiska kommentarer från chefer och medarbetare så ofta till ilska? Det är inte den arga personens fel att han/hon reagerar aggressivt. Feedback, kritik och uppskattning kan öka såväl som minska stressen i en medarbetare.

Du får lära dig att framföra kritik på ett sätt som inte väcker stress i den som blir kritiserad. På så sätt undviks onödiga missförstånd, irritation och ilska som kan ge upphov till konflikter.

Tid
Tisdagen 17 april 2018 klockan 9.00 – 16.00. Registrering och frukost från kl 8.30.

Plats
Helio Hornstull (f.d. Summit Skofabriken), Hornsbruksgatan 23, Södermalm, Stockholm. Precis intill T-bana Hornstull och ett stenkast från Högalidsgaraget. Hitta hit >>

Pris
4.800 kr exkl moms. I priset ingår kursdokumentation och lyxig förtäring under hela dagen (frukost, lunch, för- och eftermiddagsfika samt frukt/godis).
ERBJUDANDE! Gå fyra från samma organisation, betala för tre.

Anmälningsvillkor
Faktura 30 dagar. Fri avbokning fram till 40 dagar innan seminariet, därefter ingen återbetalning av kursavgiften (ej heller vid sjukdom eller VAB). Din plats kan dock överlåtas på en kollega eller vän. Vi förbehåller oss rätten att justera programmet, byta lokal eller ställa in eventet. Vi står inte för eventuella kostnader utöver kursavgiften i samband med inställd utbildning.

Mer info?
Kontakta Annika Ahnlund på telefon 0708-12 99 01 eller mejl annika@hrbloggen.se.

ANMÄL DIG HÄR »

Fler röster om våra seminarier

”Fick massor av nya idéer och massor av energi. Alla föreläsare var mycket inspirerande.”

”Har aldrig tidigare upplevt ett seminarium som var så klockrent rätt ’i tiden’ för mig. Ni pratade om precis det jag behövde och inget annat som det kan vara vid sådana här tillfällen.”

Seminariet äger rum i mysiga Helio Hornstulls (f.d. Summit Skofabrikens) läckert designade lokaler, precis vid Hornstulls tunnelbana.

skofabriken-curie

skofabriken-svart

skofabriken-lounge

Meny