Employer branding & Rekrytering 3.0 – HRbloggen.se

Employer branding & Rekrytering 3.0

Employer branding & Rekrytering 3.0
— strategier för den nya kandidatmarknaden

HELDAGSSEMINARIUM 23 MAJ 2018 | RADISSON BLU | MALMÖ – Göteborg 22 maj »

Employer branding- och rekryteringsarbetet flyter alltmer samman. För att attrahera rätt kompetens före konkurrenterna, måste du förstå den nya kandidatmarknaden och vässa ert arbetsgivarvarumärke.

På begäran, har vi nu satt ihop en ”top notch” heldag för alla er i Malmö med omnejd som vill ligga i framkant inom employer branding och rekrytering.

Har du en ambition att arbeta mer strategiskt med ert employer brand för att kunna förse organisationen med konkurrenskraftig kompetens? Behöver du inspiration att tänka nytt kring rekrytering när alla fiskar i samma damm? Vill du veta hur du kan jobba med kandidatupplevelser för att göra era jobbsökare till ambassadörer? Då är detta seminariet för dig!

Varmt välkommen till en spännande heldag som bjuder på trendspaning och inspiration, såväl som konkret kunskap och verktyg. Som vanligt med ledande experter och vårt berömda fokus på HUR:et – samt möjlighet att nätverka med likasinnade branschkollegor!

Bland hittills anmälda deltagare: Resurs Bank, Axis Communications, Region Skåne, Skanska, Playtech BGT Sports, Wise Professionals, Lunds universitet, Eltel Networks, Yaskawa Nordic, Statens maritima museer, BEgroup, Exact Svenska Mätcenter, Smålandsposten, Folktandvården Skåne, Linnéuniversitetet och Älmhults kommun.

Sagt om våra liknande seminarier:

”För mig blev dagen ett väldigt bra sätt att snabbt sätta mig in i EB-arbetet. Jag har fått en bra grund att kunna formge och på allvar starta arbetet i vår organisation.”

”Ett välgenomfört arrangemang! Tusen tack!”
Malin Anneteg Fogel, Kommunikatör, Landstinget Västmanland

”Många nya inputs som kan vara avgörande i ’slaget om kandidaten’. Bra mix av föreläsare och intressanta ämnen, vilket gjorde dagen till en positiv och inspirerande upplevelse.”
Annika Quennerstedt, Senior executive search and recruiter, Ny Position


Program och föreläsare

» Från kompetenstrender till employer branding-strategi
LINUS HOLMGREN, varumärkesstrateg och vd på Talent Talk

Linus Holmgren - Talent TalkLinus Holmgren är en av Sveriges mest erfarna employer branding-experter. Han belyser employer branding-arbetets förändrade perspektiv, från externa reklamkampanjer till dagens fokus på medarbetarna som ambassadörer och kulturen som varumärke.

Under en halvdag med Linus får du inte bara en initierad inblick i viktiga kompetenstrender och inspirerande case. Du lär dig även att steg-för-steg ta fram eller vässa er egen employer branding-strategi, för att skapa den röda tråden i kommunikationen med just er kompetensmålgrupp. Du får också med dig ett smart verktyg som hjälper dig att på egen hand jobba vidare med strategin.

Ur Linus föreläsning:

  • Employer branding 2018: Hur hänger dagens employer branding-arbete ihop med varumärkesutveckling, kultur- och värderingsarbete, rekrytering, performance management och ledarskapsutveckling? Det gäller att hitta både det gemensamma och särskiljande i löfte och positionering mellan corporate, consumer och employer brand.
  • Attraktiv för både trotjänare och hoppjerkor: Viktigaste trenderna på kompetensmarknaden och hur de påverkar yrken, branscher och enskilda arbetsgivare.
  • EVP 3.0 – ett vässat helhetsgrepp: Hur utvecklar man en unik arbetsgivarprofil med en röd tråd från det externa löftet till den interna verkligheten? Ett riktigt vasst EVP fungerar idag som ett effektivt kommunikationsverktyg även med blandade målgrupper på olika marknader, samt driver interna värderingsarbeten och kulturförändringar.
  • Målgruppsförståelse och segmentering: Hur definierar och förstår ni era rekryteringsmålgrupper? Vem är en talang hos er? Vad måste ni veta om dem ni vill kommunicera med?
  • Effektiva kommunikationskanaler: Printannonser, karriärwebb, sociala medier och karriärmässor… Mycket att välja på, men vilka kanaler är egentligen bäst för att nå ut till just era målgrupper?
  • Bortom rankinglistorna: Hur vet ni att ni lyckats? På vilka sätt kan man mäta den verkliga effekten av kommunikationsinsater och aktiviteter – inte bara vad folk tycker?

Linus Holmgren är varumärkesstrateg, föreläsare och VD på employer branding-byrån Talent Talk, där han hjälper kunder att kommunicera ett attraktivt och sanningsenligt employer brand. Över 18 års erfarenhet från både offentlig och privat sektor, olika branscher och internationella perspektiv har bidragit till Linus övertygelse att det är människorna som gör skillnad och att kommunikation är ett kraftfullt verktyg för att uppnå affärs- och verksamhetsmål genom medarbetarna.

» Rekrytering i förändring – framtiden är redan här
ELIN ÖBERG, Managementkonsult, rådgivare och föreläsare på Recruitopia

Elin ÖbergRekrytering har det senaste decenniet gått igenom en stor transformation. Kandidatattraktion och rekrytering är på alla ledares prioriteringslista idag och de flesta upplever att rekrytering är svårt – och har dessutom blivit svårare med åren.

Många får kämpa för att nå ut med sitt värde genom bruset där alla letar talanger i samma farvatten. Hur navigerar man då för att finna klarhet i bruset? Vad är bakomliggande faktorer och vad är nycklarna för att lyckas?

Ur Elins föreläsning:

  • Rekryteringens utveckling genom åren, från Caesars referralsystem under romartiden till joint ventures/robotar och konsolidering.
  • Den nya kandidatmarknaden – så förstår, kommunicerar och attraherar du den.
  • Rekryteringsprocessen utvecklas, förfinas och automatiseras. Verktyg som underlättar rekryterarens vardag både idag och i framtiden.
  • Så anpassar du din rekryteringsverksamhet. Rekryterare, finns vi ens kvar?

Med 15 år i branschen och fyrsiffrigt antal rekryteringar på meritlistan, är Elin Öberg visionären, pionjären och strategikern som drivs av att förändra, förbättra och förnya HR- och rekryteringsområdet. Som rådgivare har hon hjälpt kända företag att utmana sina tankar om rekrytering och den framtida arbetsmarknaden. Hon har en bakgrund från IT-rekryteringsbranschen i Sverige och har haft seniora och ledande roller hos globala rekryteringsspelare såväl som start-ups. Elin är en flitigt anlitad föreläsare och har synts och hörts i allt från internationella sammanhang till poddar och kungahus.

» Så säkrar du positiva kandidatupplevelser
ANN-CHRISTINE STAFWERFELDT, Talent Acquisition-konsult & partner på HOME of Recruitment

Ann-Christine StafwerfeldtHela 64% av de kandidater som får en positiv upplevelse av en rekryteringsprocess hos er kommer även att köpa mer av era tjänster eller produkter. Gissa vad som händer med dem som får en negativ upplevelse när de söker jobb hos er?

Många bolag lägger enorma resurser på sitt employer brand. Men vad händer när kandidaterna sedan knackar på och visar sitt intresse? Matchar ert employer brand den rekryteringsprocess de i praktiken möter? Vad era jobbkandidater tycker om er rekryteringsprocess påverkar även ert generella varumärke – och därmed affären!

Ann-Christine Stafwerfeldt berättar hur du säkerställer positiva kandidatupplevelser när de flesta kandidater bara har ett fåtal, främst digitala kontaktpunkter, med er som arbetsgivare under rekryteringsprocessen. Dessa kontaktpunkter kan vara helt avgörande för om kandidaten väljer att söka igen eller inte – och för vad de berättar för andra om sin upplevelse.

Ur Ann-Christines föreläsning:

  • Hur gör man för att säkra positiva kandidatupplevelser genom hela kedjan? Konkreta tips på hur just din organisation kan jobba med de olika delarna av rekryteringsprocessen.
  • Hur kan man mäta kandidatupplevelsen på ett konkret sätt?
  • Best practice: Hur arbetar de bästa företagen med kandidatupplevelser? Inspirerande internationella framgångsexempel.

Ann-Christine Stafwerfeldt är civilekonom och har arbetat med rekrytering i femton år, först som linjechef och senare som rekryteringskonsult. Hon har även arbetat i många år med marknadsföring inom större internationella organisationer. Nu är hon en av grundarna till HOME of Recruitment, managementkonsulter inom rekrytering som stöttar bolag i deras inhouse-rekrytering.

Vi reserverar oss för justeringar i programmet.

Tid
Onsdagen den 23 maj 2018 klockan 9.00 – 16.00. Kaffe/thé och registrering från kl 8.30.

Plats
Radisson Blu Hotel, Östergatan 10 – mitt i hjärtat av Malmö, ett stenkast från centralstationen. Hitta hit >>

Pris
4.900 kr exkl moms. I priset ingår kursdokumentation, för- och eftermiddagsfika samt lunch från Radisson Blus prisbelönade ”Brain Food”-meny.

Anmälningsvillkor
Faktura 30 dagar. Fri avbokning fram till 40 dagar innan seminariet, därefter ingen återbetalning av kursavgiften. Din plats kan dock överlåtas på en kollega eller vän. Vi förbehåller oss rätten att justera programmet, byta lokal eller ställa in eventet. Vi står inte för eventuella kostnader utöver kursavgiften i samband med inställd utbildning.

Mer info?
Kontakta Annika Ahnlund på telefon 0708-12 99 01 eller mejl annika@hrbloggen.se.

ANMÄL DIG HÄR »

Seminariet äger rum på smakfulla Radisson Blu Hotel, mitt i hjärtat av Malmö.

Sagt om våra liknande seminarier:

”Jag är mycket nöjd och kommer att återkomma.”
Catharina Hörnfeldt, Senior rekryterings- och searchkonsult, Nyckelkompetens

”Konkret information och många bra och användbara tips tar jag med mig från dagen.”
Sofie Forsman, Talent Relations Manager, Meritmind

”Jag tycker ni har lyckats bra med mixen teori/praktiska exempel, case. Mycket hög klass på alla föreläsare och de lyckades engagera oss deltagare. Fantastiskt mysig miljö och gott att äta samt dricka. Grattis och keep up the good work 🙂 ”
Christine Wäyrynen, personalspecialist hos SiS

”Tack för att ni delar med er så mycket av kunskap och energi. Gillar att ni alltid ligger i framkant och är tidiga med kurser i dessa ämnen.”
Lena Larsson, TRR Trygghetsrådet

Meny