Employer branding & Rekrytering 3.0 – HRbloggen.se

Employer branding & Rekrytering 3.0

Employer branding & Rekrytering 3.0
— strategier för den nya kandidatmarknaden

HELDAGSSEMINARIUM 22 MAJ 2018 | HÔTEL EGGERS | GÖTEBORG – Malmö 23 maj »

Employer branding- och rekryteringsarbetet flyter alltmer samman. För att attrahera rätt kompetens före konkurrenterna, måste du förstå den nya kandidatmarknaden och vässa ert arbetsgivarvarumärke.

På begäran, har vi nu satt ihop en ”top notch” heldag för alla er i Göteborg med omnejd som vill ligga i framkant inom employer branding och rekrytering.

Har du en ambition att arbeta mer strategiskt med ert employer brand för att kunna förse organisationen med konkurrenskraftig kompetens? Behöver du inspiration att tänka nytt kring rekrytering när alla fiskar i samma damm? Vill du veta hur du kan jobba med kandidatupplevelser för att göra era jobbsökare till ambassadörer? Då är detta seminariet för dig!

Varmt välkommen till en spännande heldag som bjuder på trendspaning och inspiration, såväl som konkret kunskap och verktyg. Som vanligt med ledande experter och vårt berömda fokus på HUR:et – samt möjlighet att nätverka med likasinnade branschkollegor!

Bland hittills anmälda deltagare: Atea, Scania, DevPort, Göteborgs Stad, iBiz Solutions, Specsavers, Veoneer Sweden, ELITS Global Group, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän, Region Halland, Kollmorgen Automation, Försäkringskassan, Göteborgs stads bostads, BNP Paribas Cardif Nordic, Region Jönköpings län, Framtiden, Göteborgs Stads Parkering, TEMP-TEAM Sverige, Region Norrbotten, Folktandvården Västra Götaland och Göteborg Energi AB.

Sagt om våra liknande seminarier:

”För mig blev dagen ett väldigt bra sätt att snabbt sätta mig in i EB-arbetet. Jag har fått en bra grund att kunna formge och på allvar starta arbetet i vår organisation.”

”Ett välgenomfört arrangemang! Tusen tack!”
Malin Anneteg Fogel, Kommunikatör, Landstinget Västmanland

”Många nya inputs som kan vara avgörande i ’slaget om kandidaten’. Bra mix av föreläsare och intressanta ämnen, vilket gjorde dagen till en positiv och inspirerande upplevelse.”
Annika Quennerstedt, Senior executive search and recruiter, Ny Position


Program och föreläsare

» Från kompetenstrender till employer branding-strategi
LINUS HOLMGREN, varumärkesstrateg och vd på Talent Talk

Linus Holmgren - Talent TalkLinus Holmgren är en av Sveriges mest erfarna employer branding-experter. Han belyser employer branding-arbetets förändrade perspektiv, från externa reklamkampanjer till dagens fokus på medarbetarna som ambassadörer och kulturen som varumärke.

Under en halvdag med Linus får du inte bara en initierad inblick i viktiga kompetenstrender och inspirerande case. Du lär dig även att steg-för-steg ta fram eller vässa er egen employer branding-strategi, för att skapa den röda tråden i kommunikationen med just er kompetensmålgrupp. Du får också med dig ett smart verktyg som hjälper dig att på egen hand jobba vidare med strategin.

Ur Linus föreläsning:

  • Employer branding 2018: Hur hänger dagens employer branding-arbete ihop med varumärkesutveckling, kultur- och värderingsarbete, rekrytering, performance management och ledarskapsutveckling? Det gäller att hitta både det gemensamma och särskiljande i löfte och positionering mellan corporate, consumer och employer brand.
  • Attraktiv för både trotjänare och hoppjerkor: Viktigaste trenderna på kompetensmarknaden och hur de påverkar yrken, branscher och enskilda arbetsgivare.
  • EVP 3.0 – ett vässat helhetsgrepp: Hur utvecklar man en unik arbetsgivarprofil med en röd tråd från det externa löftet till den interna verkligheten? Ett riktigt vasst EVP fungerar idag som ett effektivt kommunikationsverktyg även med blandade målgrupper på olika marknader, samt driver interna värderingsarbeten och kulturförändringar.
  • Målgruppsförståelse och segmentering: Hur definierar och förstår ni era rekryteringsmålgrupper? Vem är en talang hos er? Vad måste ni veta om dem ni vill kommunicera med?
  • Effektiva kommunikationskanaler: Printannonser, karriärwebb, sociala medier och karriärmässor… Mycket att välja på, men vilka kanaler är egentligen bäst för att nå ut till just era målgrupper?
  • Bortom rankinglistorna: Hur vet ni att ni lyckats? På vilka sätt kan man mäta den verkliga effekten av kommunikationsinsater och aktiviteter – inte bara vad folk tycker?

Linus Holmgren är varumärkesstrateg, föreläsare och VD på employer branding-byrån Talent Talk, där han hjälper kunder att kommunicera ett attraktivt och sanningsenligt employer brand. Över 18 års erfarenhet från både offentlig och privat sektor, olika branscher och internationella perspektiv har bidragit till Linus övertygelse att det är människorna som gör skillnad och att kommunikation är ett kraftfullt verktyg för att uppnå affärs- och verksamhetsmål genom medarbetarna.

» Att rekrytera bristkompetens – idag och i morgon
LOVISA EHRENBORG, IT-rekryterare på Ehrenborg Rekrytering

Lovisa EhrenborgMånga arbetsgivare tampas idag med utmaningen att rekrytera utvecklare, programmerare, ingenjörer och annan tech-kompetens. Samtidigt förändras allting väldigt fort. Attraktiva kandidater har tröttnat på att bli sönderkontaktade av rekryteringsfirmor. LinkedIn börjar bli urkramat och att finnas på sociala medier är mer en hygienfaktor än något som gör att ett företag upplevs som attraktivt och framåt.

I USA börjar en del spännande lösningar som bygger på big data och people analytics ta fart, men vi är inte riktigt där ännu. Lovisa Ehrenborg menar att content marketing och digital marknadsföring alltmer kommer att växa samman med employer branding och bli ett aktivt verktyg i kontakt med kandidatmarknaden, samtidigt som rekryterare blir agenter för eftertraktade kandidater.

Ur Lovisas föreläsning:

  • Rekryteringstrender och -kanaler idag och i morgon. Från sociala medier och content marketing till people analytics, bootcamps och agentverksamhet.
  • Hur och var hittar man den tech-kompetens som alla slåss om? Konkreta tips kring search, meetups och referensrekrytering.
  • Social rekrytering: konsten att skapa förtroende och bygga långsiktiga relationer med kandidaterna.
  • Vad värderar utvecklare och annan IT-personal generellt när det kommer till val av arbetsplats? Och hur skapar man en rekryteringsprocess som stärker arbetsgivarvarumärket gentemot dem?
  • Hur man bäst tar hjälp av – och ställer krav på! – rekryteringsleverantörer.

Lovisa Ehrenborg har jobbat med it-rekrytering ända sedan 2005, på senare år i det egna Göteborgsbaserade företaget Ehrenborg Rekrytering. Hon är också medförfattare till ”Attraktiv arbetsgivare nu – en handbok”, som beskriver vad man som arbetsgivare bör tänka på för att vara attraktiv för den digitala sektorn.

» Så säkrar du positiva kandidatupplevelser
ANN-CHRISTINE STAFWERFELDT, Talent Acquisition-konsult & partner på HOME of Recruitment

Ann-Christine StafwerfeldtHela 64% av de kandidater som får en positiv upplevelse av en rekryteringsprocess hos er kommer även att köpa mer av era tjänster eller produkter. Gissa vad som händer med dem som får en negativ upplevelse när de söker jobb hos er?

Många bolag lägger enorma resurser på sitt employer brand. Men vad händer när kandidaterna sedan knackar på och visar sitt intresse? Matchar ert employer brand den rekryteringsprocess de i praktiken möter? Vad era jobbkandidater tycker om er rekryteringsprocess påverkar även ert generella varumärke – och därmed affären!

Ann-Christine Stafwerfeldt berättar hur du säkerställer positiva kandidatupplevelser när de flesta kandidater bara har ett fåtal, främst digitala kontaktpunkter, med er som arbetsgivare under rekryteringsprocessen. Dessa kontaktpunkter kan vara helt avgörande för om kandidaten väljer att söka igen eller inte – och för vad de berättar för andra om sin upplevelse.

Ur Ann-Christines föreläsning:

  • Hur gör man för att säkra positiva kandidatupplevelser genom hela kedjan? Konkreta tips på hur just din organisation kan jobba med de olika delarna av rekryteringsprocessen.
  • Hur kan man mäta kandidatupplevelsen på ett konkret sätt?
  • Best practice: Hur arbetar de bästa företagen med kandidatupplevelser? Inspirerande internationella framgångsexempel.

Ann-Christine Stafwerfeldt är civilekonom och har arbetat med rekrytering i femton år, först som linjechef och senare som rekryteringskonsult. Hon har även arbetat i många år med marknadsföring inom större internationella organisationer. Nu är hon en av grundarna till HOME of Recruitment, managementkonsulter inom rekrytering som stöttar bolag i deras inhouse-rekrytering.

Vi reserverar oss för justeringar i programmet.

Tid
Tisdagen den 22 maj 2018 klockan 9.00 – 16.00. Kaffe/thé och registrering från kl 8.30.

Plats
Hotel Eggers, Drottningtorget 2–4, Göteborg – 78 steg från Göteborgs centralstation! Hitta hit >>

Pris
4.900 kr exkl moms. I priset ingår kursdokumentation, lunch samt för- och eftermiddagsfika.

Anmälningsvillkor
Faktura 30 dagar. Fri avbokning fram till 40 dagar innan seminariet, därefter ingen återbetalning av kursavgiften. Din plats kan dock överlåtas på en kollega eller vän. Vi förbehåller oss rätten att justera programmet, byta lokal eller ställa in eventet. Vi står inte för eventuella kostnader utöver kursavgiften i samband med inställd utbildning.

Mer info?
Kontakta Annika Ahnlund på telefon 0708-12 99 01 eller mejl annika@hrbloggen.se.

ANMÄL DIG HÄR »

Seminariet äger rum i anrika Hôtel Eggers vackra lokaler, 78 steg från centralstationen!




Sagt om våra liknande seminarier:

”Jag är mycket nöjd och kommer att återkomma.”
Catharina Hörnfeldt, Senior rekryterings- och searchkonsult, Nyckelkompetens

”Konkret information och många bra och användbara tips tar jag med mig från dagen.”
Sofie Forsman, Talent Relations Manager, Meritmind

”Jag tycker ni har lyckats bra med mixen teori/praktiska exempel, case. Mycket hög klass på alla föreläsare och de lyckades engagera oss deltagare. Fantastiskt mysig miljö och gott att äta samt dricka. Grattis och keep up the good work 🙂 ”
Christine Wäyrynen, personalspecialist hos SiS

”Tack för att ni delar med er så mycket av kunskap och energi. Gillar att ni alltid ligger i framkant och är tidiga med kurser i dessa ämnen.”
Lena Larsson, TRR Trygghetsrådet

Meny