Employer branding 3.0 - medarbetarna som varumärkesbyggare

Employer branding 3.0
– medarbetarna som varumärkesbyggare

HELDAGSSEMINARIUM 29 JAN 2019 | NIO RUM, STOCKHOLM – FULLBOKAT!

Tredje generationens employer branding handlar om kulturen som varumärke och medarbetarna som stolta ambassadörer. Med digitala medier som verktyg och personlig utveckling som löfte.

För att framgångsrikt kunna förverkliga sina affärsmål och strategier, är det numera avgörande att arbeta aktivt med att utveckla och kommunicera den attraktiva arbetsplatsen. Gårdagens externa employer branding-kampanjer ersätts alltmer av medarbetarna som aktiva varumärkesbyggare.

Dagens smarta arbetsgivare lär känna sin kompetensmålgrupp och jobbar inifrån med hjälp av kulturstärkande aktiviteter, kontinuerlig utveckling, funktionsöverskridande samarbeten och digitala verktyg. Det gäller också att HR samarbetar med marknad/kommunikation och IT för att paketera sitt budskap, välja rätt kanaler och utnyttja digitaliseringens alla möjligheter.

Varmt välkommen till ett seminarium i framkant!

Bland hittills anmälda deltagare: Autoliv, Polisen, Hemfrid, Karolinska Universitetssjukhuset, Digitalent, Jysk, C.A.G Group, Regeringskansliet, PiteEnergi, HMS Industrial Networks, Skatteverket, Landstinget Sörmland, Apoteket, Hultsfreds kommun, Uniper, Capio S:t Görans Sjukhus, Akademiska Hus, Morris Law, Region Västmanland, K3 Travel, Virtusa, Time People Group, Eskilstuna kommun, PostNord, Hey! HR, Partille kommun, Five Times HR och Lokalförvaltningen Göteborgs stad.

OBS! Detta seminarium är nu FULLBOKAT och går inte längre att anmäla sig till. Hör av dig för en plats på reservlistan! Vi kikar också på en eventuell repris i vår.

Sagt om seminariet:

”Mycket bra upplägg av dagen! Gav inspiration och kraft att se till att vi arbetar mer aktivt med vårt employer brand, såväl internt som externt.”

”Jag tycker ni har lyckats bra med mixen teori/praktiska exempel, case. Mycket hög klass på alla föreläsare och de lyckades engagera oss deltagare. Fantastiskt mysig miljö och gott att äta samt dricka. Grattis och keep up the good work :)”
Christine Wäyrynen, personalspecialist hos SiS

Program och föreläsare

» Så blir vi attraktiva arbetsgivare för morgondagens medarbetare
SOFIA RASMUSSEN, omvärldsanalytiker på Rasmussen Analys

Sofia RasmussenVad blir viktigast i arbetsgivares strävan att attrahera och behålla rätt människor i framtiden? Sofia presenterar de viktigaste omvärlds- och arbetsmarknadstrenderna som förändrar förutsättningarna för organisationer som vill vara attraktiva arbetsgivare idag och imorgon.

Sofia delar också med sig av resultat från undersökningarna Ungdomsfokus, där ungas arbetslivsvärderingar står i centrum. För att lyckas med den långsiktiga kompetensförsörjningen är det avgörande att förstå den unga generationen, dess livsstilar och värderingar, samt att ta död på myter som finns om unga och deras syn på arbetslivet. Utifrån globala och svenska studier presenterar Sofia insikter om vad som utmärker unga från äldre generationer när det gäller grundläggande värderingar och synen på arbete. Vad anser unga är en attraktiv arbetsgivare och vad betyder det för dig i praktiken?

Ledarskapets kvalitet är en av de viktigaste aspekterna när det gäller organisationers attraktionskraft för potentiella medarbetare. Men vilka är de största utmaningarna som dagens och morgondagens ledare och chefer står inför?

Sofia Rasmussen är omvärldsanalytiker och har under många år studerat arbetsmarknadsfrågor, ungas värderingar och livsstilar samt olika generationers arbetslivsvärderingar, bland annat som framtidsstrateg på analysföretaget Kairos Future. Idag driver hon analysföretaget Rasmussen Analys och är en flitigt anlitad föreläsare.

» Från kompetenstrender till employer branding-strategi
LINUS HOLMGREN, varumärkesstrateg och vd på Talent Talk

Linus Holmgren - Talent TalkFör att framgångsrikt kunna förverkliga sina affärsmål och strategier, är det avgörande att arbeta aktivt med att utveckla och kommunicera den attraktiva arbetsplatsen.

Linus Holmgren berättar om employer branding-arbetets förändrade perspektiv – från externa reklamkampanjer till dagens fokus på medarbetarna som ambassadörer och kulturen som varumärke. Han pekar också på nya arbetssätt och inspirerande case från verkligheten.

Ur föreläsningen:

  • Går det att vara attraktiv för både trotjänare och hoppjerkor? Vilka skillnader och likheter finns mellan olika generationer och vad som är attraktivt för dem? Och hur påverkar trenderna på kompetensmarknaden olika yrken, branscher och enskilda arbetsgivare?
  • Från employer branding 1.0 till 3.0. Alla vet att korna trivs i Bregottfabriken. Men hur är det egentligen att jobba där? Hur hänger employer branding-arbetet ihop med varumärkesutveckling, kultur- och värderingsarbete och rekrytering? Och vem ska göra vad?
  • Ett vässat EVP. Dagens EVP (Employer Value Proposition) måste inte bara vara attraktivt externt, utan även kunna driva interna värderingsarbeten och kulturförändringar i olika typer av organisationer, på olika marknader och med blandade målgrupper.
  • Synen på medarbetarna. ”Medarbetarna vår viktigaste resurs” – är det en läpparnas bekännelse, en obekväm sanning eller något ni verkligen agerar på? Rätt inställning från ledning och chefer är avgörande för ett framgångsrikt employer branding-arbete.

Linus Holmgren är varumärkesstrateg, föreläsare och VD på employer branding-byrån Talent Talk, där han hjälper kunder att kommunicera ett attraktivt och sanningsenligt employer brand. Över 18 års erfarenhet från både offentlig och privat sektor, olika branscher och internationella perspektiv har bidragit till Linus övertygelse att det är människorna som gör skillnad och att kommunikation är ett kraftfullt verktyg för att uppnå affärs- och verksamhetsmål genom medarbetarna.

» Stolta medarbetare är era bästa ambassadörer
ELIN ALSIOK & CAROLINE STENBACKA NORDSTRÖM, författare till Stolthet som strategi

Elin Alsiok och Caroline Stenbacka

Det märks om en organisation är stolt eller inte. Det syns på kroppshållningen hos medarbetarna, det kommer till uttryck i bemötandet och det påverkar klimatet på arbetsplatsen. Forskning visar att stolta medarbetare mår bättre och är mer motiverade. Organisationer där medarbetarna uttrycker äkta stolthet spelar en större roll och attraherar nya medarbetare. Läs mer i vår artikel här »

Elin Alsiok och Caroline Stenbacka Nordström är författare till den nya boken Stolthet som strategi, utgiven av Liber Management. Under föreläsningen berättar de hur organisationer kan arbeta strategiskt med att öka medarbetarnas känsla av stolthet och konkretiserar med praktiska processverktyg. Du får dessutom med dig ett eget exemplar av boken för att kunna arbeta vidare med organisatorisk stolthet i ert employer branding-arbete. Läs mer om boken i vår artikel här »

Caroline Stenbacka Nordström (t.h.) är ekonomie doktor med examen från Hanken Svenska handelshögskolan och har en bakgrund inom global marknadsföring och som universitetslektor vid Hanken och LTU. Caroline är verksam som auktoriserad gestaltterapeut med inriktning mot organisationers förändringsprocesser.

Elin Alsiok (t.v.) är filosofie magister med en bakgrund som internationell projektledare vid Norrbottens Handelskammare. Idag utbildar Elin om bemötande kopplat till stolthet i sitt företag Stolthetsbyrån AB.

» Attrahera med utveckling, lärande och digitala upplevelser
KARL ALFREDSSON, vice VD på Lin Education

Karl Alfredsson – Lin EducationI dagens gigekonomi är arbetstagaren inte längre beroende av arbetsgivaren, utan kan ställa krav och röra sig fritt. Bolag som skriker efter talanger och komplexa kompetenser och som inte insett detta har missat hela skiftet som håller på att ske.

För att idag vara en attraktiv arbetsgivare inom kunskapsintensiva yrken, gäller det att förstå hur högt personlig och kompetensmässig utveckling värderas. Och att skapa en upplevelse av livslångt lärande med hjälp av smarta digitala processer.

Det kräver en omstrukturering i tänkandet kring hur man som arbetsgivare agerar på flera arenor. Hur man får medarbetaren att växa gränslöst är en av de viktigaste frågorna. Här blir organisering, digitalisering och attityd tre av de viktigaste faktorerna för att hitta rätt.

Karl Alfredsson är vice VD på Lin Education och specialist inom lärande och ledarskap, ofta i gränslandet mellan teknik och pedagogik.

» Case Solna stad: HR + kommunikation + IT = sant
CHARLOTTA TILLBOM, HR-direktör och avdelningschef HR, kommunikation, digitalisering & IT
MARCUS LUNDQVIST, Enhetschef Attrahera & Rekrytera

Charlotta Tillbom - Solna stad Marcus Lundqvist - Solna stad

Solna stad blev nyligen nominerade av LinkedIn till ”Årets Talent Acquisition Team”. För att driva utvecklingen framåt har man slagit ihop funktionerna HR, kommunikation och IT/digitalisering till en avdelning – tre områden med tät koppling till varandra. Läs mer i vår artikel här »

Charlotta Tillbom och Marcus Lundqvist berättar om hur Solna stad jobbar i framkant för att vara en attraktiv arbetsgivare och hur man lyckas med konsten att göra mycket med små resurser genom att jobba smartare med det man har. Senaste året har staden bl a byggt upp en egen rekryteringsenhet och tagit fram en automatiserad introduktion av nya medarbetare, där man utnyttjat digitaliseringen för att skapa smarta rutiner för onboarding.

Vi reserverar oss för justeringar i programmet.

Tid
Tisdagen den 29 januari 2019 klockan 9.00 – 16.00. Registrering och frukostfika från kl 8.30.

Plats
Nio Rum, Hamngatan 2 i centrala Stockholm, alldeles intill Nybrokajen och Dramaten. T-bana: Östermalmstorg, uppgång Birger Jarlsgatan. Bussar och spårvagn finns på Nybroplan precis utanför. Hitta hit »

Pris
5.400 kr exkl moms. I priset ingår lätt frukost, förmiddagsfika, lunch och eftermiddagsfika; boken ”Stolthet som strategi”; ett konkret verktyg för framtagning/uppdatering av er egen employer branding-strategi; samt övrig kursdokumentation. Obs! Antalet deltagare är begränsat till 45. Tidigare års upplagor har snabbt blivit fullbokade.

Anmälningsvillkor
Faktura 30 dagar. Fri avbokning fram till 40 dagar innan seminariet, därefter ingen återbetalning av kursavgiften (ej heller vid sjukdom eller VAB). Din plats kan dock överlåtas på en kollega eller vän. Vi förbehåller oss rätten att justera programmet, byta lokal eller ställa in eventet. Vi står inte för eventuella kostnader utöver kursavgiften i samband med inställd utbildning.

Mer info?
Kontakta Annika Ahnlund på telefon 0708-12 99 01 eller mejl annika@hrbloggen.se.

OBS! Detta seminarium är nu FULLBOKAT och går inte längre att anmäla sig till. Hör av dig för en plats på reservlistan! Vi kikar också på en repris i vår.

Fler röster om våra seminarier

”Fick massor av nya idéer och massor av energi. Alla föreläsare var mycket inspirerande.”
”Gillar att ni alltid ligger i framkant och är tidiga med kurser i dessa ämnen.”
”Har aldrig tidigare upplevt ett seminarium som var så klockrent rätt ‘i tiden’ för mig. Ni pratade om precis det jag behövde och inget annat som det kan vara vid sådana här tillfällen.”

Seminariet äger rum hos Nio Rum i ett vackert sekelskifteshus, alldeles intill Dramaten och Nybroviken.

Nio Rum – utsikt
Nio Rum - konferensrummet
Nio Rum – bibliotek
Nio Rum - hallgång

Meny