Samhällsansvar allt viktigare för att attrahera medarbetare – HRbloggen.se
Hem » arbetsmarknad, employer branding

Samhällsansvar allt viktigare för att attrahera medarbetare

Av den 30 augusti 2019 700 visningar
EMPLOYER BRANDING. Att ge tillbaka till samhället blir en allt viktigare faktor vid valet av arbetsgivare, framför allt hos den yngsta generationen medarbetare. Den svenska arbetsgivare som anses vara bäst på detta är Lantmännen, enligt en ny mätning.

CSR – Samhällsansvar

Företag som ger tillbaka till samhället blir allt mer populära bland svenska arbetstagare. Det visar årets Randstads Employer Brand Research, som bygger på en undersökning bland drygt 6 200 svenskar utförd av Kantar TNS.

Viktig faktor för generation Z
Mer än var femte svensk (22 %) svarade att de vill jobba för företag som prioriterar den här frågan, jämfört med 19 procent i fjol och 18 procent året dessförinnan. Trenden är extra tydlig bland de allra yngsta på arbetsmarknaden, Generation Z, som rankar socialt ansvarstagande högst av alla åldersgrupper. I den här åldersgruppen uppger närmare var tredje svensk (31 %) i årets undersökning att det är viktigt att företag ger tillbaka till samhället.

När svenskarna svarade på frågan om vilket företag som de anser ger tillbaka mest till samhället, kom lantbrukskooperativet Lantmännen på första plats, följt av skogsägarföreningen Södra Skogsägarna och it-och teknikkonsultföretaget Alten. På tio-i-topplistan placerar sig också flera bolag inom livsmedels- och förpackningsindustrin såsom Arla, ICA, SCA och Tetra Pak.

Vissa branscher uppfattas bättre än andra
– Det är intressant att det är så många företag och organisationer inom skog, förpackning och livsmedel som uppfattas som bäst på att ta ett stort samhällsansvar, säger Johan Lagercrantz, vd för Randstad Sverige.

– Trevlig arbetsmiljö, intressanta arbetsuppgifter och balans mellan jobb och fritid är de kriterier som svenskar i alla åldrar tycker är allra viktigast vid valet av arbetsgivare. Men det finns ett kriterium som blir allt viktigare och det är socialt ansvarstagande. Det sticker också ut extra mycket när det gäller att attrahera medarbetare i åldern 18 till 24 år, Generation Z, säger Johan Lagercrantz.

Andel per generation som anser att socialt ansvarstagande är viktigt hos en arbetsgivare

Generation Z (18 – 24 år): 31 %
Millennials (25 – 34 år): 23 %
Generation X (35 – 54 år): 19 %
Boomers (55 – 64 år): 22 %

Arbetsgivarna som anses ge mest tillbaka till samhället:

  1. Lantmännen
  2. Södra Skogsägarna
  3. Alten
  4. Arla
  5. WSP
  6. Epiroc
  7. Tetra Pak
  8. ICA
  9. SCA
  10. Apotek Hjärtat

Om undersökningen: Randstad Employer Brand Research är världens mest omfattande oberoende undersökning inom employer branding, utförd av Kantar TNS på uppdrag av Randstad. Totalt djupintervjuades i år över 200 000 respondenter i 32 länder om sin inställning till landets 150 största arbetsgivare, sett till antalet anställda. I Sverige har ett representativt urval om 6221 respondenter intervjuats om vad de värdesätter hos en arbetsgivare.

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a arrangerar seminarier och utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny