4 råd till framtidens arbetsgivare – HRbloggen.se
Hem » arbetsmarknad, employer branding

4 råd till framtidens arbetsgivare

Av den 27 mars 2019 2 075 visningar
EMPLOYER BRANDING. Hur kan HR framtidssäkra företaget eller organisationen så att man blir en attraktiv arbetsgivare, med utrymme för medarbetarna att utvecklas? Lisa Rosengren på TRR ger fyra råd utifrån sitt spännande uppdrag som framtidsrådgivare.

Framtidens arbetsliv

Framtidsrådgivning. Smaka på det ordet. Hos mig väcker det en känsla av nyfikenhet och utvecklingsvilja – två förmågor som kommer att vara A och O i framtidens arbetsliv enligt TRR:s rapport ”Framtidens arbetsliv är här”.

Jag har haft förmånen att agera just framtidsrådgivare och pratat med fem av alla de cirka 100 personer som nappade på TRR:s erbjudande om en halvtimmas framtidssamtal*. Det känns otroligt roligt att på ett konkret sätt kunna bidra i människors funderingar kring sin arbetssituation och nästa steg i karriären!

Gemensamma utmaningar
Det slår mig, att oavsett om de jag pratade med har ett jobb idag eller om de är ”mellan jobb”, så brottas de med liknande funderingar och utmaningar kring ”Vad behöver och kan jag göra för att fortsätta att utvecklas och känna mig engagerad – och hur möter min nuvarande eller framtida arbetsgivare mig i detta?”

  • Någon funderade på om hen skulle starta eget eller stanna kvar på nuvarande arbete. Här diskuterade vi vad hen behöver göra för att kunna fatta ett beslut.
  • En annan insåg att hen borde bryta bransch och bidra med sitt ledarskap på ett nytt ställe. Här blev samtalets fokus att ringa in var det kan vara.
  • En tredje person var som ett ”Kinderägg” med gedigen erfarenhet inom kommunikation och marknadsföring. Hur kan hen presentera det på ett säljande sätt?
  • Med två av personerna pratade jag om viktiga parametrar för att de ska hålla i längden, då de har erfarenhet av utmattningssyndrom.

Värderingar styr karriärvalet
En annan reflektion är att flera ansåg det viktigt att deras arbete känns meningsfullt och att värderingarna stämmer överens med företagets. Att värderingar alltmer styr karriärvalet bekräftas exempelvis av Deloitte, som i en global studie såg att sex av tio millennials väljer arbetsgivare efter mening/syfte (Mind the Gaps The 2015 Deloitte Millennial survey).

Så hur kan då HR och chefer se till att företaget eller organisationen är en attraktiv arbetsgivare, där det ges utrymme för medarbetarna att vara nyfikna, engagerade och utvecklas i framtiden? Här är fyra råd utifrån min erfarenhet som karriärrådgivare:

1. Var tydlig med företagets syfte och värderingar

Det kommer att bli ännu viktigare i framtiden när fler millennials intar arbetsmarknaden. Det räcker inte med tjusiga ord, utan värderingarna måste genomsyra hela verksamheten.

2. Fundera på hur ni kan vara en lärande organisation

Se till att fler medarbetare får möjligheten att prova nytt och lära av varandra. Hur många av er har t ex ett system för jobbrotation eller mentorskap idag? Har ni provat att införa ”omvänt mentorskap”, där en junior person är mentor till en senior person?

3. Våga rekrytera personer med annorlunda bakgrund

Mångfald kan visa sig på väldigt många sätt. Var nyfikna på korsbefruktningar som tillför nya kunskaper och perspektiv. Allt ifrån en annan bransch, sektor och profession till utländsk bakgrund och olika åldrar.

4. Arbeta för ett hållbart arbetsliv

Människorna i er organisation måste orka vara engagerade och kunna bidra. Inte bara idag, utan imorgon och nästa år. Ge de anställa förutsättningar att kunna påverka sin situation i så stor utsträckning som möjligt. Flexibilitet kring när och var vi arbetar spelar redan nu en stor roll för vilken arbetsgivare många väljer – och kommer sannolikt bli ännu viktigare i slaget om talangerna i framtiden.

Förändring är det enda konstanta vi kan förvänta oss framöver! Om vi fortsätter att vara nyfikna och vilja utvecklas, kommer vi tillsammans att kunna hantera det på ett framgångsrikt sätt.

Slutligen: Tack till er fem modiga och framtidsinriktade personer för att jag fick förmånen att prata med er och bli inspirerad att fortsätta öppna dörrar till framtidens arbetsliv!

* Fotnot: Framtidsinriktad karriärrådgivning via Skype och telefon erbjöds av TRR under några veckor i mars som ett led i kampanjen kring rapporten Framtidens arbetsliv är här! Intresset var stort och det blev ganska snabbt fullbokat. 17 rådgivare från norr till söder genomförde samtalen, som var mycket uppskattade enligt TRR:s kommunikationschef Claes Åberg.

Nyfiken på att veta mer om framtidens arbetsliv? Här kan du ladda ner TRR:s spännande rapport.

Framtidens arbetsliv är här! »

Fotnot: Denna artikel sponsras av en samarbetspartner som vi på HRbloggen.se varmt kan rekommendera.

Lisa Rosengren

Lisa Rosengren

Chefsrådgivare / RådgivareTRR
Lisa har en lång bakgrund inom HR/rekrytering och brinner för sitt jobb som rådgivare på TRR, där hon stöttar chefer och medarbetare som blivit uppsagda på grund av arbetsbrist till nya jobb och karriärer.
Lisa Rosengren
Lisa Rosengren

Senaste inlägg av Lisa Rosengren (Se alla)

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny