Rekrytering när kompetens är en bristvara – HRbloggen.se
Hem » rekrytering

Rekrytering när kompetens är en bristvara

Av den 22 januari 2019 2 047 visningar
REKRYTERING. Att rekrytera rätt kompetens är idag en av knäckfrågorna för de flesta arbetsgivare. Det är hög tid att börja tänka i nya banor, säger Lovisa Ehrenborg, som länge jobbat med rekrytering inom teknikbranschen och ser flera tydliga trender.

Lovisa Ehrenborg – rekryteringskonsult

Tycker du att det är svårt att hitta rätt kompetens till dina lediga tjänster? Tyvärr lär det inte bli lättare framöver. Vi försöker bena ut vad som ligger till grund för detta och vilka trender som råder inom rekrytering – tillsammans med Lovisa Ehrenborg, erfaren search- och rekryteringskonsult på egna företaget Ehrenborg Rekrytering och medförfattare till ”Attraktiv arbetsgivare nu – en handbok”.

– Att det just nu råder stor brist på kompetens inom många yrken, beror bland annat på att det under de senaste åren uppkommit behov av helt nya kompetenser i högre takt än kandidatmarknaden hinner erbjuda, säger Lovisa Ehrenborg. Digitaliseringen har också gjort att arbetsuppgifterna inom till exempel marknadsföring, försäljning och ekonomi kräver andra förmågor än tidigare.

Personligt utformade tjänster
En trend som belyses av ledande HR-forskare i USA, men som ännu inte riktigt hunnit till Sverige, är personalization. Det handlar om anställningskontrakt och anställningsformer som är personligt designade utifrån individens egna önskemål.

– Med personalization menas att den enskilda personen själv får forma mixen av förmåner, berättar Lovisa. Man kan till exempel byta lön mot ledighet eller sätta av en större summa i pension och istället få lite lägre månadslön.

– Det här hänger ihop med frilanstrenden, förklarar hon vidare. Företag i allmänhet är idag mer öppna för att anlita frilansare till vissa tjänster. Och många av dem som startar eget gör det för att kunna styra sin arbetstid. Men det funkar ju inte att alla blir frilansare! Därför måste arbetsgivare börja erbjuda större flexibilitet till sin personal.

Meningsfullt arbete skapar engagemang
– Fram tills nu har receptet för nöjda medarbetare varit att erbjuda mysiga kontor och likna medarbetarna vid en stor härlig familj, fortsätter Lovisa. Men det är inte morgonyoga, pingisbord och lyxiga kick-offer som skapar äkta engagemang och tillfredsställda medarbetare. Äkta engagemang kommer utifrån att individen känner att arbetet är meningsfullt, att man kan påverka sin situation och att man har ett anställningsupplägg som fungerar resten av livet.

När du söker folk till ett typiskt bristyrke så är ett tips att gå mer på potential istället för kompetens.
– Det är betydligt lättare att rekrytera någon utifrån potential, vilja, attityd och så klart en grundkompetens, säger Lovisa. Personlig utveckling står högt upp på de flesta människors önskelista i västvärlden när det gäller yrkesval, man byter inte jobb för att göra samma sak utan är nyfiken på något nytt. Det här tillvägagångssättet kräver dock mod från företagen: en faktisk kompetens är ju lättare att se än potentialen.

Intern rörlighet och agila arbetssätt
– En annan trend är att man rör sig mer sidledes på arbetsmarknaden, fortsätter Lovisa. Det viktigaste är inte längre att klättra uppåt och bli chef. Kandidaterna vill röra sig mer åt sidorna i syfte att utveckla sig själva och få en bredare förståelse för området de verkar inom.

– Kandidater på arbetsmarknaden drar sig generellt till företag som jobbar agilt. Det vill säga som har självstyrande team, coachande ledarskap, snabba feedback-loopar och goda möjligheter att styra över den egna situationen. Man fokuserar på resultat och fastnar inte i deadlines och tung projektplanering. En utmaning som många arbetsgivare erfar, är att fortsätta vara agil när företaget växer. Det kan vara svårt att upprätthålla sin snabbrörlighet när man är 40 anställda och uppåt.

Digitalisering kräver sociala relationer
Det pratas också allt mer om de möjligheter som ny teknik ger. En utmaning för rekryterare är att datorer och robotar kan göra urval och att en stor del av rekryteringsprocessen kan göras digitalt.

– Visst kan delar av vårt arbete ersättas av digitala lösningar, säger Lovisa. Men det som då blir mycket viktigare är de sociala relationerna mellan rekryterare och kandidat. Redan nu fungerar många rekryterare mer som agenter åt kandidaterna. Vi tittar då på hela människan: familjerelation, boendesituation, fritidsintressen… Eller om man exempelvis värdesätter sin fritid och hellre jobbar 80 procent. Relationen blir överlägsen för att vi ska kunna matcha kandidaten mot rätt jobb och arbetskultur.

Avslutningsvis tipsar Lovisa om att det inte räcker med att söka kandidater på LinkedIn:
– Jobba aktivt med sök i många kanaler samtidigt! Letar du till exempel systemutvecklare, så sök i de forum där dessa personer möts. Rekrytering blir mer och mer som ett detektivarbete och kräver god digital kompetens.

Tina Sjöström

Tina Sjöström

Skribent / Journalist
Tina Sjöström är en av HR-bloggens professionella skribenter. Hon har jobbat med marknadskommunikation ända sedan mitten av 1990-talet och frilansar numera som journalist med fokus på företagande, näringsliv och ekonomi.
Tina Sjöström

Senaste inlägg av Tina Sjöström (Se alla)

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny