Hem » rekrytering

3 tunga skäl att ta onboardingen till en ny nivå

Av den 30 november 2018 2 kommentarer 1 019 visningar
ONBOARDING. Smarta arbetsgivare inser vikten av en introduktionsprocess som förkortar startsträckan för nya medarbetare. Vi bjuder på argument och tips på vägen!

onboardingprocess

Processen med att ta emot en nyanställd – onboarding – sträcker sig hela vägen från rekryteringen fram till att medarbetaren är helt integrerad i verksamheten, något som normalt tar ett år.

Målet är att få den nya medarbetaren att bli välintegrerad på sin nya arbetsplats, såväl i sin nya roll som i kulturen och det sociala systemet. En lyckad onboarding leder enligt studier till högre nöjdhet för medarbetarna, lägre andel egna uppsägningar, högre prestation, minskad stress och högre lojalitet.

Ju tidigare desto bättre
Tholin & Larssons HR-experter konstaterar i en e-bok att det finns mycket att tjäna på att sy ihop en effektiv onboardingprocess. I bästa fall börjar introduktionen långt innan nya medarbetarens första arbetsdag. Forskning visar att de arbetsplatser som jobbar med preboarding ger nyanställda en starkare känsla av tillhörighet.

Rookie turnover, det vill säga när en nyanställd slutar inom ett år, är både dyrt och skadar arbetsgivarvarumärket. Den allra första tiden på nya jobbet har visat sig vara den viktigaste i sammanhanget. Redan efter tio dagar har er nya medarbetare ett hum om ifall hen kommer stanna kvar och bidra – eller börja se sig om efter nytt jobb!

Planera uppstarten väl
Genom att involvera blivande kollegor i processen, kan du se till att fler än närmaste chef känner ansvar för att nya medarbetare får en bra start och känner sig hemmastadda. Glöm inte att ta med er den kunskap ni redan har om personen från rekryteringsprocessen vidare in i preboarding och onboarding!

Under den första tiden behövs också täta uppföljningar för att stämma av mot de förväntningar som skapades i rekryteringsprocessen. Här kan ni även hitta och tillvarata insikter som kan vässa rekrytering och introduktion av andra nyanställda framöver.

Tholin & Larsson lyfter i en serie artiklar tre tunga skäl att satsa på pre- och onboarding:

1. Snabbar upp inlärningstiden

Alla vet att det är dyrt att rekrytera. Men externa kostnader för annonsering, headhunting och testning är ofta bara toppen av ett isberg – där den största och osynliga delen handlar om introduktionen av den nya medarbetaren.

Om vi utgår från en introduktionstid på ett år och att hen bara presterar hälften av sin kapacitet under denna tid, är det lätt att räkna ut vinsten med tydliga rutiner som förkortar tiden för nya medarbetare att bli produktiva!

2. Minskar risken att tappa talanger

Tiden efter att anställningsavtalet är påskrivet är en farlig fas med risk för avhopp, eftersom det kan ta månader innan kandidaten väl börjar sitt nya jobb. Eftertanke och tvivel kan infinna sig. Erbjudanden om högre lön eller nya mer lockande jobberbjudande hinner dyka upp.

Preboarding är en viktig, men ofta bortglömd, period av en anställning. Se till att upprätthålla kontakten och skapa tillhörighet och lojalitet redan innan en ny medarbetare kommer innanför väggarna.

3. Ökar känslan av tillhörighet

Onboarding omfattar mer än praktiska rutiner och färdigheter. Eftersom vi människor är flockdjur, handlar en lyckad introduktion minst lika mycket om att medarbetaren snabbt ska känna sig hemmastadd i kulturen och förstå vilka beteenden som fungerar på arbetsplatsen.

Värderingar och normer överförs bäst genom social interaktion med de nya kollegorna. En fadder eller mentor är ett bra sätt att knyta kontakter och förstå det nya sociala sammanhanget.

Vill du lära dig att jobba smartare med onboarding?

Tholin & Larsson bjuder på både e-bok och webbinarium med fler tips.

Ladda ned e-bok »
Se webbinarium »

Fotnot: Denna artikel sponsras av en samarbetspartner som vi på HRbloggen.se varmt kan rekommendera.

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , ,

2 kommentarer »

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny