Ni kommer ihåg kandidaten, men kommer kandidaten ihåg er?

0
9 visningar
anställningsintervju
REKRYTERING. Intervjutillfället erbjuder en unik möjlighet att berätta om ert employer brand för kandidaten. HR-generalist Anna Carlin tipsar om ett smart sätt att memorera och förstärka en viktig del av kandidatupplevelsen.

Dags för anställningsintervju. Kandidaten kommer några minuter tidigt, tackar ja till en kopp kaffe och passar på att repetera sina personliga styrkor, svagheter och karriärmål innan intervjun börjar.

Rekryteraren hälsar välkommen och börjar berätta om tjänst och organisation. Kandidaten lyssnar intresserat, tänker ”snart börjar frågorna ställas” och repeterar tyst sina kompetenser en sista gång. ”Tack, vi hör av oss under nästa vecka”, säger rekryteraren och intervjun är över.

Viktig marknadsföring
Intervjutillfället är en viktig del av rekryteringsprocessen. Det handlar lika mycket om marknadsföring för arbetsgivaren som för kandidaten. Frågan är då huruvida vi lyckas nå ut med vårt employer brand – ifall kandidaten funderar på intervjufrågorna medan vi presenterar oss som arbetsgivare?

Om vi bortser från det inledande väder- och vindsnacket, så börjar ofta anställningsintervjuer med att rekryteraren berättar om organisationsstruktur, företagskultur, anställningsvillkor och så vidare. Ibland är det mer, ibland mindre. Jag har själv varit med om rekryterare som kör på med långa monologer med allt från övergripande framtidsvisioner till namnen på ett antal avdelningschefer (som man kanske, eventuellt, möjligtvis kommer jobba ihop med).

Oavsett vad vi säger, så vill vi att kandidaten tar det till sig – antingen för att det är viktig information eller för att det är något vi är stolta över och vill marknadsföra oss med. Dock är det nog vanligare än vi tror att det vi berättar försvinner bland kandidatens alla andra intryck och fokus på att hålla ögonkontakt, inte spilla ut kaffet, ställa kloka frågor och… ja, allt annat.

Memorerar och förstärker budskapet
Rekryteringsprocessen kan antingen hjälpa eller stjälpa ert employer brand och varje moment spelar roll. Varför inte underlätta memoreringen, så att kandidaten slipper komma ut från intervjun och fundera över vad rekryteraren egentligen sa och vad som faktiskt gällde med semesterdagar och friskvårdsbidrag? ”Och vadå ’schysst arbetsgivare’, vad menade de med det?”.

Mitt tips är att ta fram en karta. Eller en folder, eller kanske en powerpoint som finns med som ett underlag vid intervjun. Ett material som förstärker det du säger och vill förmedla om er som arbetsgivare.

Det ska vara ett innehåll som skiljer sig från det som går att googla fram på er hemsida, som stärker ert employer brand och som ger en försmak av vad en tjänst hos er skulle innebära. Allt paketerat i ett snyggt, effektivt och pedagogiskt material, gärna förstärkt av bilder och illustrationer. Vi kan kalla det er organisationspresentation.

5 punkter att ha med i organisationspresentationen:

  1. Karta med organisationens geografiska uppdelning
  2. Organisationsstruktur
  3. Organisationskultur
  4. Förmåner
  5. Samhällsnytta (vi gör skillnad!)

Så när du nu hälsat välkommen till intervjun (och kanske nämnt något om den ovanligt varma sommaren) och ska berätta om allt bra ni gör, tar du fram er organisationspresentation. På så vis behåller du en röd tråd och missar ingen viktig del av informationen du vill förmedla.

När intervjun är över, får kandidaten ta med sig organisationspresentationen hem. En snabb kik i den och kandidaten blir påmind om allt det ni har att erbjuda. Beroende på vilket format ni väljer kan den skickas med i form av en folder, en länk i ett mail eller på en usb-sticka (med er logga såklart).

På detta vis hjälper du kandidaten att minnas er och du kan säkra upp ytterligare en del av kandidatupplevelsen under er rekryteringsprocess.

Anna Carlin

Anna Carlin

HR-generalistSvenska Kyrkan
Anna Carlin arbetar både operativt och strategiskt med HR-frågor för Svenska kyrkan Västerås, som är Sveriges näst största pastorat. Just nu ligger fokus på rekrytering, employer branding och hälsofrämjande arbete. I grunden är Anna personalvetare och har fått intresset för organisationsutveckling från tidigare år av föreningsutveckling inom action sport, framförallt motocross.
Anna Carlin

Senaste inlägg av Anna Carlin (Se alla)

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här
Captcha verification failed!
Captcha användarpoäng misslyckades. vänligen kontakta oss!