Hem » läsvärt, org & ledarskap

5 tips till dig som leder unga medarbetare

Av den 4 april 2018 2 639 visningar
LEDARSKAP. Den nya generationen medarbetare tenderar ha ett större behov av coachning, feedback, bekräftelse och utveckling än sina äldre kollegor. Anna Johansson tipsar om fem sätt att anpassa ledarskapet därefter.

unga medarbetare – mobila generationen

I mitt förra inlägg gjorde jag en lista på hur chefer kan uppleva sina unga medarbetare. Jag skrev bland annat att de har ett stort behov av bekräftelse, coachning, feedback och utveckling. Jag skrev också att många chefer upplever att unga medarbetare inte kommer i tid, att de inte är tillräckligt förberedda på yrkeslivet och att de inte kan ta ansvar.

I det här inlägget tänkte jag ge 5 konkreta ledarskapstips till dig som leder unga medarbetare:

1. Unga talanger är ifrågasättande

Det här är någonting du som chef behöver lära dig att hantera. Det handlar mycket om din egen inställning: Vilken lyx att du har medarbetare som är engagerade och vill företagets bästa. Och vad härligt att du får chansen att utveckla dina pedagogiska färdigheter!

I vissa fall hinns det dock inte med att vara sådär pedagogisk och tydlig. Förklara redan från början att ibland är situationen så tidspressad att du inte har tid att diskutera. Du kan exempelvis säga: ”Jag förstår att det är viktigt för dig att förstå och i 70 % av fallen har jag möjlighet att förklara och diskutera, men i 30 % av fallen är det inte möjligt. Så ser verkligheten ut och då behöver du lita på mig.”

Det här kanske låter banalt, men att skapa förståelse och vara tydlig och ärlig kommer att vara mycket gynnsamt för samarbetet. På universitet diskuteras det mesta i grupparbeten och beslut fattas gemensamt. Då kan det vara en omställning att komma ut i arbetslivet och förstå att tempot är högre och att det inte finns utrymme för diskussion.

2. Mobilen är en förlängd del av armen

Ja, mobilen är konstant med för dagens unga medarbetare. De har växt upp med mobiler och datorer. Själv är jag 26 år gammal och jag fick min första mobil när jag var nio år gammal. Idag är det helt normalt att en tvååring använder en padda till frukosten. Det här kommer inte att minska, snarare öka.

Använd era unga medarbetares talanger. Om ni inte har kommit igång med sociala medier hos er så kan detta vara en rolig arbetsuppgift för era yngre medarbetare. Exempelvis så kan ni sätta upp ett rullande schema där varje medarbetare får ha hand om ert konto under en veckas tid och visa upp sina arbetsdagar. Det här kommer att vara en rolig arbetsuppgift och görs det på rätt sätt stärks ert varumärke och den sociala gemenskapen ökar. När unga talanger söker jobb vill vi se det genuina och vi vill känna att arbetsplatsen är äkta. Bra konton på sociala medier gynnar detta.

Ni kan också hjälpa era medarbetare genom att sätta upp tydliga riktlinjer för mobilanvändandet. Kanske ska ni satsa på en laddningsstation/mobildagis där alla får lägga sina mobiltelefoner när det är dags för möte. Min uppfattning är att många unga tycker det är skönt att bli ”tvingade” att lämna ifrån sig mobilen vid vissa tillfällen. Många upplever sitt mobilanvändande som ett beroende och då är det skönt med mycket tydliga riktlinjer för när det är OK att använda sin mobil och när det inte är OK.

3. Kommer ej i tid

De flesta unga medarbetare förväntar sig att arbetstiden är mer eller mindre flexibel. På vissa arbetsplatser är detta dock inte ett alternativ och här gäller det att vara mycket tydlig med det.

Prata noggrant med era unga medarbetare om konsekvenserna av att inte vara i tid. Vad händer med er produktion, hur upplevs det för era andra medarbetare, hur upplevs det för era kunder, vad kostar det företaget att inte vara i tid? Alla dessa frågor behöver era medarbetare förstå. Framförallt är det viktigt att medarbetarna förstår sin del i det stora hela. För oss människor är det viktigt att känna att vi har en plats och att det vi gör är meningsfullt. När en verkligen förstår kedjan och förstår konsekvenserna är det också lättare att känna sig betydelsefull.

Du som chef måste också vara tydlig med konsekvenserna om beteendet inte ändras. De flesta vet exempelvis inte vad en provanställning innebär och kan bli mycket förvånade och upprörda om prövotiden används för avslut.

4. Är otåliga

Ja, det stämmer att många yngre medarbetare är mer otåliga än äldre medarbetare. Unga har ett ”short attention span”. Vi lär oss från början att snabbhet gynnar sig. Ta exempelvis algoritmen på instagram. Om kommentarer svaras på inom en timme så kommer bilden högre upp i flödet. Om de då kommer till en arbetsplats där det tar två dagar för kollegan att svara på ett mejl kommer det att upplevas som väldigt länge.

Det här är någonting som vi både behöver anpassa oss till, men något som vi också behöver hjälpa yngre medarbetare att hantera. Du kan exempelvis hjälpa medarbetare att bli mer tålmodiga genom att samtala om vad som är en rimlig måttstock. Hur snabbt ska en svara på mejl, hur lång tid ska en presentation ta, vad är rimlig tid för att läsa en rapport osv.

5. Ej förberedda på yrkeslivet

Det här är såklart någonting som både skola och föräldrar också behöver ta ett ansvar för. Ni som organisation kan hjälpa till genom att satsa på en väl genomtänkt introduktion. Gå noggrant igenom förväntningar och normer som finns hos er. Jag har pratat med många unga personer som inte har känt att deras introduktion har levt upp till deras förväntningar.

En bra introduktion innebär att allting finns på plats när er nya medarbetare kommer den första dagen. Det innebär också att det finns ett schema för två veckor framöver. Och om ni märker att många nya inte är förberedda på yrkeslivet, så får ni ha en halvdag där ni berättar om det självklara. Vad som krävs för att få lön, vad som händer om en inte sköter sig, hur fackliga processer ser ut, vad olika anställningsformer innebär, hur ett bra bemötande mellan kollegor är, hur viktigt det är med återhämtning och hur ett bra kundbemötande går till.

Anna Johansson

Anna Johansson

Konsult och föreläsareLead the Future
Anna har varit med om att bygga upp och chefa för en verksamhet med över 1000 unga medarbetare. Numera bistår hon företag och organisationer med att coacha unga chefer – och omvänt hjälper hon arbetsgivare att förstå vad som krävs för att unga medarbetare ska trivas och prestera.
Anna Johansson
Anna Johansson

Senaste inlägg av Anna Johansson (Se alla)

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny