Hem » kompetens, läsvärt, rekrytering

Vad krävs för att giggare ska digga er?

Av den 1 mars 2018 2 826 visningar
FRAMTIDENS HR. Är ni med i matchen eller står ni fortfarande på läktaren? Gig-ekonomin kräver att arbetsgivare anpassar sig och anammar nya roller som agenter, scouter, tränare och lagledare för sina gästspelare.

Giggare - gästspelare

Gig-ekonomi kallas den globala arbetsmarknadstrend där fasta anställningar alltmer ersätts av så kallade ”gig” – kortare uppdrag som utförs av konsulter, frilansare och tillfälligt anställda. Cirka 28 procent av den arbetsföra befolkningen i Sverige beräknas redan idag ha någon form av gig-arbete – och antalet ökar. Många drivs av friheten att vara sin egen.

Giggare löser framtidens utmaningar
Jönköpingsbaserade företaget Ny Position hjälper kunder över hela landet att hitta rätt kompetens genom ”perfect match”. Inom affärsområdet Interim Management märker de en tydlig trend att det inte bara är personer på högre positioner som tar gig. Arbetsgivare använder sig generellt alltmer av projektanställningar, vikariat, bemanningsföretag och interimslösningar för att inte låsa sina anställningar.

Ida Jergell, Ny Position– Här blir giggare ett attraktivt alternativ framöver, menar Ida Jergell på Ny Position utifrån tio års erfarenhet av att rekrytera och tillföra bolag tillfällig kompetens. Något som gett henne särskilda insikter i den nya generationens medarbetare och vad som motiverar dem.

– I den nya arbetsmarknaden pratas det matchning, casting och fokus på att hitta rätt person till specifika uppgifter, här och nu. Inte sen. Du som arbetsgivare måste våga ta in ”giggare” för att få in rätt kompetens på viktiga funktioner.

HR blir scouters
Ida Jergell jämför den nya arbetsmarknaden med idrottsvärlden:

– De bästa spelarna vill faktiskt inte alltid ha fast anställning! Zlatan har en agent som tar fram de bästa uppdragen för honom. Framtidens giggare har egna ”agenter” som gör detsamma för dem – och nya tidens rekryterare förstår och antar den utmaningen.

Från organisationens sida spelar HR-avdelningarna en ytterst viktig roll. I jakten på de bästa talangerna vinner nämligen de som jobbar mest offensivt.

– HR-avdelningen kommer att fungera som sportklubbarnas scouter och hjälpa tränarna att hitta de bästa talangerna, spår Ida Jergell.

Kräver nytt ledarskap
En annan viktig framgångsfaktor i jakten på de bästa talangerna och giggarna kommer avgöras av hur väl man lyckas leda framtidens nya medarbetare.

Ida Jergell liknar framtidens ledare vid tränare för ett idrottslag. Runtom kärntruppen inträder nya spelare (giggare) varje säsong. Tränarens uppgift blir här att få alla att fungera som ett team, trots ständigt nya konstellationer.

– Vi måste tänka om. Och vi måste lämna hierarkierna i utvisningsbåset till förmån för plattare organisationer. På planen behövs en tydlig lagledare som delegerar, skapar tvärfunktionellt samarbete, tar delaktighet till en ny nivå och skapar en kultur som betonar individuell frihet.

Involvera och tillvarata potentialen
Ledare med förmåga att anpassa sig efter medarbetarna är en viktig faktor som bidrar till att organisationen är med och vinner matchen. Nya verktyg och plattformar för matchning är andra parametrar som tillsammans med digitalisering och automatisering avgör hur snabbt vi kommer in i gig-ekonomin.

Det gäller att våga tillvarata giggares fulla potential. Ida Jergell menar att det görs bäst genom att låta dem brinna för det de gör och låta dem äga rätten kring avgörande frågor.

– Belöna goda idéer och låt giggarna vara inblandade i varje steg mot målet! De nya organisationerna anpassar sig efter medarbetarna och gig-ekonomin – inte tvärtom.

Trotjänarnas tid är förbi – hot eller möjlighet för er organisation?

Den 21 mars 2018 bjuder Ny Position in till frukostföreläsning i Linköping med framtidsspaning och praktiska tips kring Interim Management och gig-ekonomi.

Läs mer och anmäl dig här »

Detta inlägg är sponsrat av en samarbetspartner som vi på HRbloggen.se varmt kan rekommendera.

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny