Hem » employer branding, läsvärt, rekrytering

En genomtänkt introduktion gör skillnad

Av den 20 februari 2018 2 457 visningar
INTRODUKTION. Även erfarna kandidater behöver en bra start på nya jobbet. Arbetsgivare missar förvånansvärt ofta möjligheten att stärka sitt arbetsgivarvarumärke med en genomtänkt introduktion, menar Catharina Hörnfeldt.

introduktion på arbetsplatsen

Jag har intervjuat minst sextusen chefer. Under dessa trettio år har jag hört det mesta och lärt mig otroligt mycket – unika erfarenheter jag gärna vill dela med mig av här på HR-bloggen.

Den här gången vill jag ta upp en lågt hängande frukt: Det faktum att bristen på introduktion verkar sitta som en tagg i personer under resten av deras yrkesliv – och riskerar därmed även skada arbetsgivarvarumärket.

Även erfarna personer vill bli proffsigt bemötta
Bristen på genomtänkt introduktion upplevs enligt min erfarenhet riktigt jobbigt – även av erfarna och trygga chefspersoner. Jag har fått höra hur de känt sig oviktiga och oproffsigt bemötta när det inte funnits någon som tagit emot, inga förberedelser är gjorda och varken arbetsplats, dator eller inlogg är fixade.

I större bolag brukar det finnas rutiner för introduktionen, men det faller ändå på dig som närmaste chef att ordna med en bra start för den som tagit steget till en ny arbetsgivare. Jag brukar peppa rekryterande chef att lägga ner tid på förberedelser. Det tar faktiskt inte mer än några timmar att sätta ihop ett fullt fungerande och mycket uppskattat introduktionsprogram!

Bra introduktion skapar motivation
När jag under mina uppföljningssamtal pratar med kandidaterna, hör jag direkt på tonen om de känt sig efterlängtade på arbetsplatsen: Någon har ställt en välkomstblomma på deras arbetsplats, de har fått ett genomtänkt introduktionsprogram och blivit medbjudna på lunch.

Då blir jag så glad för kandidaternas skull. De har fått en bra start och är fulla av iver och tåga att få visa att de är rätt person för uppdraget och tackar lättare nej till andra erbjudanden.

De kandidater som fått uppleva motsatsen är däremot med rätta besvikna. De har känt sig i vägen, är frustrerade och kanske till och med börjar tvivla på sitt val av arbetsgivare: Lever de inte sina egna värderingar?

Hur gör ni för att introducera medarbetare på bästa sätt?

5 anledningar till en bra introduktion

  • Kandidaten känner att hen valt rätt arbetsgivare och sprider från första dagen positiv energi – både internt och externt
  • Kandidaten är inte lika mottaglig för andra jobberbjudanden under den första känsliga tiden hos ny arbetsgivare (allt vanligare att kompetenta kandidater blir uppringda!)
  • Kandidaten kan bidra snabbare, vilket gör ditt uppdrag enklare
  • Arbetsgivarvarumärket stärks, vilket gör det lättare att attrahera de bästa kandidaterna
  • Det syns på sista raden i resultaträkningen
Catharina Hörnfeldt

Catharina Hörnfeldt

Senior chefsrekryterings- och searchkonsultNyckelkompetens
Catharina startade Norrlands första bemanningsföretag ”Stand In” 1989 och har varit regionansvarig för rekrytering Nord inom Adecco under tio år. Driver numera Nyckelkompetens, med fokus på att matcha exekutiva kandidater mot roller i Västerbottens näringsliv. Är EFPA-certifierad testanvändare med stort intresse för att utveckla bedömningsprocessen ur ett vetenskapligt perspektiv.
Catharina Hörnfeldt
Catharina Hörnfeldt

Senaste inlägg av Catharina Hörnfeldt (Se alla)

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , ,

Ingen kommentar »

1 Pingbacks »

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny