Kulturvision gav AbbVie en stark egen identitet
ARBETSPLATSKULTUR. På bara fyra år har biopharmaföretaget AbbVie hunnit utveckla en unik kultur och utses till en av Sveriges bästa arbetsplatser. Årets HR-personlighet Christian Horne berättar hur de gjorde och delar med sig av sina bästa råd för kulturarbetet.
AbbVie är ett forskande biopharmaföretag som arbetar för att hitta lösningar på svåra sjukdomar. Nyligen utsågs de för tredje året i rad till en av Sveriges bästa arbetsplatser. I år klättrade de ända upp till en fjärdeplats bland medelstora organisationer.
Samtidigt vann AbbVie Sveriges HR-direktör Christian Horne hederspriset som årets HR-personlighet med motiveringen: ”Med en tydlig strategi och ett stort hjärta driver Christian företagets HR-arbete, så att medarbetarna på riktigt kan bli sitt bästa jag och tillsammans bilda ett vinnande gäng.”
Kulturvision blev ledstjärnan
AbbVie bildades så sent som 2013 genom en delning av hälso- och sjukvårdsföretaget Abbott. Även om arvet från Abbott värdesatts, har det redan från början legat högt på den strategiska agendan att skapa en egen tydlig och stark AbbVie-kultur.
En särskild utmaning i sammanhanget har förstås varit att forma en lokal kultur i Sverige utifrån ett multinationellt bolags globala värderingar och riktlinjer.
– AbbVies kulturella resa har varit en lång, vindlande, intensiv och rolig resa sedan företaget bildades för fyra år sedan, berättar Christian Horne. Våren 2016 tog vi ett viktigt steg genom att formulera en kulturvision, baserad på en workshop som vi genomförde tillsammans med Great Place to Work.
– Kulturvisionen omfattar våra värderingar, våra beteenden och vår strategi – och fungerar som en lysande ledstjärna för den kultur vi vill skapa tillsammans. I tillägg till visionen, har vi också utarbetat en strategisk plan för vårt kulturarbete, som innehåller såväl aktiviteter som mätningar över hur vi lyckas, förklarar Christian Horne.
”Med en kultur baserad på öppenhet, tillit och medkänsla förverkligar vi tillsammans möjligheter och förbättrar livet för människor som påverkas av sjukdom. Vi är engagerade, nyfikna och modiga, tar ansvar och bryr oss om varandra. Samsynen kring våra gemensamma mål och givna mandat skapar ett starkt fokus och tydliga prioriteringar. På så vis överträffar vi ständigt våra höga förväntningar. Vi känner stolthet för vårt arbete och kultur – och är en förebild för andra.”
[AbbVies kulturvision]
Alla är med
På AbbVie är företagskulturen ständigt i fokus och alla medarbetare är delaktiga i arbetet med att forma arbetsplatsen. Två extra viktiga grupper i detta arbete är ledningsgruppen och en kulturgrupp: Culture Hothouse – som består av en representant från varje avdelning på företaget. Gruppen har till uppgift att fånga upp och driva både de områden som företaget vill värna om, och de områden som behöver förbättras.
Den gemensamma plattformen för kulturarbetet är organisationens värderingar, beteenden och strategi. Värderingarna sammanfattas i orden människor, medkänsla och möjligheter. AbbVies beteenden kallas ”The Ways We Work” och består av fem olika områden:
- Alla för en;
- Smarta & Säkra beslut;
- Tydligt & Modigt;
- Snabbt & Ansvarsfullt;
- Förverkliga Möjligheter.
– Vi är många på företaget som lägger ner mycket tid och engagemang i våra kulturfrågor. Det är en förutsättning för att skapa den kultur vi vill ha, betonar Christian Horne.
- Lyssna på organisationen genom strukturerad feedback och dialog.
- Välj det som är viktigast för just er – utifrån er verklighet, bransch, utmaningar och möjligheter.
- Prioritera! Man kan inte göra allting på en och samma gång.
- Gör alla till medansvariga: ledningen, chefer och anställda – alla bidrar!
- Följ upp och kommunicera hela tiden.
Fotnot: Denna artikel sponsras av en samarbetspartner som vi på HRbloggen.se varmt kan rekommendera.
Annika Ahnlund
Senaste inlägg av Annika Ahnlund (Se alla)
- Därför söker era medarbetare nytt jobb 2020 - 15 januari 2020
- 2019 – året då företag insåg vikten av lärande? - 17 december 2019
- Digitala verktyg bidrar till hållbara medarbetare - 4 december 2019
- IQ-test eller personlighetstest – vad fungerar bäst i rekryteringen? - 14 november 2019
- 3 sätt för HR att agera utifrån data - 4 november 2019
Tags: arbetsplatskultur, case, företagskultur, gör-så-här, sveriges bästa arbetsplats