Så fixar du boendet för nyrekryterad kompetens
KOMPETENSFÖRSÖRJNING. Vår rekordstora bostadsbrist har blivit en bromskloss för många tillväxtföretag. Möblerade företagslägenheter är räddningen för de HR-avdelningar som behöver erbjuda nya talanger ett tillfälligt boende.
250 av Sveriges 290 kommuner lider av bostadsbrist och närmare ett av fem företag har misslyckats med sina rekryteringar just på grund av bristen på bostäder.
Samtidigt som det råder högkonjunktur och företagen växer så att det knakar, har Stockholms läns landsting räknat ut att det år 2030 kommer att råda brist på drygt 70 000 högutbildade personer bara i Stockholmsregionen – om ingenting görs.
Tillväxt kräver rätt rekrytering…
Att rekrytera rätt spetskompetens är en förutsättning för att kunna fortsätta växa, och när resurserna är uttömda på hemmaplan rekryteras talanger utifrån. Om man hittar bostad, vill säga…
Spotify är ett av flera företag som intygat att bostadsbristen satt käppar i hjulen när verksamheten expanderat. Mycket tid, kraft och pengar går åt till att hitta tak över huvudet till nya anställda.
… och rekrytering förutsätter tillgängliga bostäder
Företagen efterfrågar fler hyresrätter, men bostadspolitikens korridorer är långa och vindlande. Att hänvisa nyinflyttade medarbetare till bostadsrätter är inget bra alternativ för dem som kommit hit för att arbeta en kortare period. Hotell kan fungera bra på kort sikt, men blir i längden dyrt för arbetsgivaren och slitsamt för medarbetaren. Och att hyra i andra hand är ofta både krångligt och osäkert.
Allt fler företag har därför fått upp ögonen för konceptet företagslägenheter. Möblerade lägenheter som står redo för inflyttning och med kort varsel kan hyras tillfälligt. För företaget är det en smidig och kostnadseffektiv lösning – och medarbetaren får ett hemtrevligt boende under en tidsbegränsad anställning eller i väntan på en permanent lösning.
Företagslägenheter räddningen för allt fler
Företagsbostäder är marknadsledande i Sverige vad gäller uthyrning av möblerade lägenheter till företag.
– Det finns två saker arbetsgivare uppskattar extra mycket med våra företagslägenheter, berättar Helene Johansson, ansvarig för marknad och försäljning. Det ena är tillgängligheten: Att du trots bostadsbrist snabbt kan hitta en bra, tillfällig bostadslösning och göra de rekryteringar verksamheten kräver. Det andra är smidigheten: Att vi sköter allt från nyckelutlämning till slutstädning, det ska inte HR behöva bekymra sig för.
Konkurrensfördel att erbjuda bra boende
Företagsbostäder har ca 1200 företagslägenheter för uthyrning på sex orter runt om i landet och efterfrågan ökar konstant. Helene Johansson fortsätter:
– För att stå sig i den globala konkurrensen, behöver våra kunder rekrytera medarbetare från hela världen. Rätt person på rätt plats är en fråga om överlevnad. Och då blir möjligheten att snabbt kunna erbjuda ett bra boende en viktig konkurrensfördel i slaget om talangerna.
Fotnot: Denna artikel är sponsrad av en leverantör som vi på HRbloggen.se varmt kan rekommendera.
Annika Ahnlund
Senaste inlägg av Annika Ahnlund (Se alla)
- Därför söker era medarbetare nytt jobb 2020 - 15 januari 2020
- 2019 – året då företag insåg vikten av lärande? - 17 december 2019
- Digitala verktyg bidrar till hållbara medarbetare - 4 december 2019
- IQ-test eller personlighetstest – vad fungerar bäst i rekryteringen? - 14 november 2019
- 3 sätt för HR att agera utifrån data - 4 november 2019
Tags: arbetsmarknad, kompetensförsörjning, rekrytering, tips