Dags att fokusera på användarnas upplevelse av HR
FRAMTIDENS HR. Vi måste börja tänka på hur våra HR-processer upplevs och se till att de inte står i vägen för organisationens framgång. Därför behöver vi ta hjälp av de verkliga experterna på beteende, menar Rickard Eriksson.
Kommer du ihåg senast du checkade in på hotell? Med all sannolikhet kom du in på hotellet, uppgav ditt efternamn, gjorde en reservation på ditt betalkort, fick nycklarna och gick till ditt rum. Det var det hela. Enkelt eller hur? Du vet vad som krävs av dig, och vad du kan förvänta dig för resultat.
När gav du anställda, chefer och kandidater samma känsla av enkelhet och förutsägbarhet? Oddsen är att du förmodligen inte har funderat på deras upplevelse.
Men, säger då kanske vän av ordning: ”HR är så mycket mer komplext än en hotellvistelse”. Problemet är bara att den skiftledare som jobbade på hotellet du bodde på förmodligen inte håller med. Städningen skedde när du var på besök i stadens nöjeskvarter, frukosten fanns på plats när du vaknade, du fick en oväntad present med handskriven lapp på kudden för att du råkade fylla år just dagen efter du checkade in. Och det förmodligen lika friktionsfritt för mer än 100 gäster samma natt.
I bilen du kör idag finns troligtvis mer processerorkraft än 100 månlandare från 1969. Ändå är principen att köra bil densamma som den var då. En ratt, två eller tre pedaler och eventuellt en växelspak. I det stora hela är tekniken magnituder bättre – men inte i vägen.
Jag tror att förmågan att bygga användargränssnitt och kontrollera upplevelsen för dem som påverkas av våra HR-tjänster är en av de mest kritiska framgångsfaktorerna i framtidens HR.
Trots detta är det väldigt få som pratar om deras upplevelse av vårt arbete. På sin höjd talas det om att inkludera och vara transparent med samtliga HR-processer. Motsvarigheten vore att be om (och förvänta sig) att du som hotellgäst satte dig in i och signerade körschemat för hotellets personal för deras aktiviteter under ditt hotellbesök. För att sen inte tala om alla sms du skulle få så fort något inte gick enligt plan och den behövde uppdateras.
Så gott som alla HR-personer jag har mött vill vara en viktig framgångsfaktor för sina organisationer. Men, väldigt få av dem har frågat sina organisationer och sig själva hur de lyckas med det utan att vara onödigt mycket i vägen. Där tror jag vi som jobbar med HR har mycket kvar att göra.
Inom vårt skrå titulerar vi oss gärna beteendevetare eller något liknande. Jag tycker det är hög tid att erkänna att de verkliga experterna på beteende – och i synnerhet att styra beteenden – är människor med titeln UX designer, Interaktionsdesigner eller Informationsdesigner. Låt oss använda deras expertis för att utöva våran!
Vad tycker du?
Rickard Eriksson


Senaste inlägg av Rickard Eriksson (Se alla)
- All framgång börjar med rätt frågor - 21 mars 2017
- Dags att fokusera på användarnas upplevelse av HR - 13 januari 2017
Tags: debatt, digital hr, strategisk HR, trender
Du kanske också vill läsa…
Ingen kommentar »
1 Pingbacks »
-
[…] läste Rickard Erikssons inlägg på HR-bloggen om användarnas upplevelse av HR. Intressant, då jag jobbat med HRIS i kommunal verksamhet i […]
HR-avdelningen spelar en central roll för framtidens arbetsmarknad.
Hur ska vi kunna skaffa och behålla morgondagens ungdomar på företagen?
Företag som inte kan erbjuda flexibla lösningar som passar in i den anställdes livsmönster kommer att förlora dessa. Samtidigt kommer ca 50 % av alla arbetsuppgifter att kunna automatiseras fram till 2035 och helt nya typer av yrken kommer att växa fram.