Varannan arbetsplats saknar planering mot stress
ARBETSMILJÖ & HÄLSA. Över hälften av Sveriges arbetsplatser är dåliga på att förebygga stress hos personalen. Det visar Arbetsmiljöverkets nya landsomfattande inspektionskampanj.
Stress och psykiska påfrestningar är sedan två år tillbaka den vanligaste formen av arbetsrelaterad ohälsa.
Fullgör inte lagkraven
Ändå resulterade Arbetsmiljöverkets senaste inspektion i att 55 % av 1 600 arbetsplatser inom en rad olika branscher* fick krav på åtgärder. Vanligast är att arbetsgivaren inte fullgjort sin lagstadgade skyldighet att förebygga arbetsrelaterad stress genom att undersöka och bedöma riskerna.
– Det är allvarligt med tanke på att ohälsan ökar stadigt inom det här området, säger Britt-Marie Henriksson, projektledare för den EU-initierade kampanjen ”Friska arbetsplatser förebygger stress”.
Tidsbrist och hög arbetsbelastning
Orsakerna till stressen varierar beroende på bransch. Det handlar exempelvis om:
- Bokslutstider och hög personalomsättning bland advokat/revisionsbyråer och redovisningskonsulter.
- IT-stress, tyngre arbetsbörda och personalbrist inom vårdsektorn
- Buller, tids- och personalbrist hos förskolepersonal
I ett viktigt nyhetsinslag, intervjuade TV 4 bl a vår bloggare Emma Holmgren, som skrivit en rad uppmärksammade inlägg om stress och utmattningssyndrom.
Läs mer i Arbetsmiljöverkets pressmeddelande.
Vi har även tidigare berättat att en ny föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö börjar gälla den 31 mars 2016. Med tydligare regler hoppas Arbetsmiljöverket minska den skenande arbetsrelaterade ohälsan.
* Fotnot: Inspektionerna genomfördes i oktober 2015. I dessa ingick bland annat juridisk och ekonomisk konsultverksamhet, kommunikations- och informationsbranschen, öppenvården och tandläkarmottagningar. Liksom i fjolårets kampanj inspekterades även hotell-, restaurang- och transportbranschen samt förskolor.
Foto: Arbetsmiljöverket
Annika Ahnlund
Senaste inlägg av Annika Ahnlund (Se alla)
- Därför söker era medarbetare nytt jobb 2020 - 15 januari 2020
- 2019 – året då företag insåg vikten av lärande? - 17 december 2019
- Digitala verktyg bidrar till hållbara medarbetare - 4 december 2019
- IQ-test eller personlighetstest – vad fungerar bäst i rekryteringen? - 14 november 2019
- 3 sätt för HR att agera utifrån data - 4 november 2019
Tags: arbetsmiljö, hälsa, stress, undersökning