Så lyckas du med förändringsarbetet
ORGANISATIONSFÖRÄNDRING. Mål och strategier. Kultur, värderingar och relationer. Både hårt och mjukt behövs för ett framgångsrikt förändringsarbete!
Kjell Enhager är ledarskapsutvecklaren som är så duktig på att coacha globala företag och elitidrottare att han numera kostar 55 000 kronor per dag att anlita och får sommarprata i P1.
I en intressant intervju i DI Weekend, delar han med sig av tre enkla principer för förändring. Med mina egna ord handlar det om att:
- Definiera vad man vill uppnå
- Ta reda på vad som behöver göras för att nå målet
- Bestämma hur man ska vara för att nå målet
Kultur, relationer och värderingar
Det som sticker ut från gängse modeller är den tredje punkten, hur man ska vara:
I en organisation handlar det om kultur och relationer. På individuell basis behöver man ta reda på vad man har för värderingar och hur de matchar företagets.
Kjell Enhager anser att det är ledarens uppgift att skapa tydliga ramar och anpassa sin kommunikation för att få med sig alla medarbetare på tåget.
Viktigt att definiera syftet
Han poängterar också vikten av definiera sitt ”why”, att veta varför man gör det man gör. Framgång är en produkt av mening, enligt Kjells tankar.
Något som ligger helt i linje med att yngre generationer vill ha ett meningsfullt jobb och attraheras av företag och organisationer som har ett högre syfte med sin verksamhet.
Sätt värderingarna i förarsätet
Värderingscoach Mia Hultman – vår egen uppskattade bloggare och huvudföreläsare på seminariet ”Att styra med värderingar” – lyfter fram liknande nycklar för framgångsrik förändring: Varför, vart och hur? Ledaren bör bidra med ramar som skapar tydlighet för den gemensamma värdegrunden, färdriktningen och målet.
Självklart är det visioner och affärsidéer, mål och strategier som ytterst anger färdriktningen för verksamheten. Men det är värderingarna som avgör vårt agerande i vardagen. Medvetna och tydliga värderingar skapar trygghet och en kultur där idéer får bubbla och där olikheter bejakas.
Lönsamt med värderingsstyrd kultur
De företag som sätter värderingarna i förarsätet har visat sig ha högre lönsamhet och tillväxt. Detta visar Wildfires rapport ”Kultur och värderingar i svenska företag”, som HRbloggen.se varit med och tagit fram både 2014 och 2015.
Under seminariet ”Att styra med värderingar” går jag igenom de faktorer som visat sig vara nycklarna till framgång i värderingsarbetet. Det handlar bl a om att koppla värderingarna till både affärsidé och vardagsnära situationer – samt krydda med ett ”why” och ett brinnande ledarskap.
PS. Jag hoppas vi ses på Skofabriken den 5 november! Förutom Mia och jag själv föreläser även psykologen Oskar. Du får också ta del av spännande case från Hilti, HSB och Astar. Läs mer »
Annika Ahnlund
Senaste inlägg av Annika Ahnlund (Se alla)
- Därför söker era medarbetare nytt jobb 2020 - 15 januari 2020
- 2019 – året då företag insåg vikten av lärande? - 17 december 2019
- Digitala verktyg bidrar till hållbara medarbetare - 4 december 2019
- IQ-test eller personlighetstest – vad fungerar bäst i rekryteringen? - 14 november 2019
- 3 sätt för HR att agera utifrån data - 4 november 2019
Tags: kultur, ledarskap, organisationsförändring, värderingar