Drömjobbet hos Ving är omöjligt att söka
REKRYTERING. Det går inte att ansöka till researrangören Vings nya drömjobb. För att få den åtråvärda tjänsten som reseskribent måste man själv bli hittad via sin profil på LinkedIn.
Både resebranschen och rekryteringsbranschen blir allt mer digital. Samtidigt som webbtjänster och appar har tagit över resekatalogerna, har traditionella platsannonser och pappers-cv alltmer ersatts av jobbsajter och sociala medier. Med sina drygt 2 miljoner användare bara i Sverige, är det professionella nätverket LinkedIn en ledande aktör i omstöpningen av hur företag rekryterar.
Viktigt att vara sökbar
För att visa vikten av att vara sökbar på nätet, genomför Ving i samarbete med LinkedIn en rekrytering där de som är sugna på tjänsten inte kan ansöka på vanlig väg. I stället måste man presentera sig på ett attraktivt sätt på LinkedIn för att bli aktuell för tjänsten.
– Det har skett ett skifte på arbetsmarknaden, där det idag handlar om att vara sökbar snarare än att söka jobb. En robust profil på LinkedIn är en biljett till nya möjligheter i din karriär, säger Lisa Gunnarsson som är ansvarig för Talent Solutions på LinkedIn i Sverige.
Ett drömjobb för många
Den aktuella tjänsten på Ving är ett drömjobb för många. Det handlar om att i ord sälja förväntningar och upplevelser inför en resa. Exempelvis genom att beskriva exotiska stränder, hur det är att bo på lyxhotell och vad som inte får missas under ett besök i New York. För att göra sin research kommer man då och då att få ge sig ut i världen och besöka Vings resmål.
Idag när 90 procent av Vings resenärer påbörjar sin resa via företagets digitala kanaler, är det ett naturligt steg att även utnyttja sociala medier i rekryteringsarbetet.
– De senaste åren har vi arbetat aktivt med LinkedIn, både för att visa hur det är att jobba på Ving och för att rekrytera medarbetare. När det nu är dags att ta in ytterligare en person i vårt team ville vi gå ett steg längre, berättar Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.
Tagga upp kompetenser
För att kunna bli aktuell för tjänsten på Ving, måste den som är intresserad presentera sig lockande på LinkedIn och addera kompetenserna ”travel writing” och ”experience development” till sin profil. Därefter kommer LinkedIn att ranka de fem bästa profilerna och presentera dem för Ving – som i sin tur kommer att genomföra anställningsintervjuer med personerna ifråga.
LinkedIn tipsar bl a intresserade om att visa prov på att man är en bra skribent, att göra en tydlig och konkret sammanfattning, nätverka med kollegor och ladda upp en riktigt bra profilbild.
Läs mer om hur rekryteringsförfarandet går till här »
Annika Ahnlund
Senaste inlägg av Annika Ahnlund (Se alla)
- Därför söker era medarbetare nytt jobb 2020 - 15 januari 2020
- 2019 – året då företag insåg vikten av lärande? - 17 december 2019
- Digitala verktyg bidrar till hållbara medarbetare - 4 december 2019
- IQ-test eller personlighetstest – vad fungerar bäst i rekryteringen? - 14 november 2019
- 3 sätt för HR att agera utifrån data - 4 november 2019