Framtidens rekrytering handlar om relationsbyggande
REKRYTERING. Hur påverkas framtidens rekrytering av att kandidaterna överger traditionella kanaler – och dessutom börjar bete sig som kunder? Ingrid Höög menar att rekrytering alltmer handlar om investering i ömsesidiga relationer.
Härom veckan träffade jag en expert på ”det personliga varumärket”. Hon hade via LinkedIn blivit kontaktad av en utländsk journalist, som ville utforska framtidens arbetssökande. Den engelska journalisten imponerades av kvinnans LinkedIn-profil och gick rakt på sak redan i det första samtalet med frågan: ”Is the paper CV dead?” Utan att reflektera svarade kvinnan ”Yes”.
Traditionella vägar blir omvägar
Det där har jag gått och tänkt på sedan dess. Eller snarare låtit det marinera tillsammans med annat som ligger och väntar på att ta form. Som platsannonsen till exempel. Vart ska den ta vägen när kandidaterna inte längre följer tidigare konventioner för jobbsökande, utan rör sig i så många olika kanaler? Jobbsajter och tidningar är inte längre lika givna i jakten på drömjobbet. Traditionella vägar upplevs snarare som omvägar när man redan vet vilka arbetsgivare som intresserar och lockar – medan sociala nätverk däremot underlättar direktkontakt.
Utan tvekan befinner vi oss i en intressant tid när det gäller området rekrytering. Då tänker jag inte främst på moderna begrepp som Talent Management och Employer branding, utan på den rent praktiska aspekten: hur vi faktiskt gör.
Proaktivt relationsbyggande
Hur kommer framtidens rekrytering att ske? Om platsannonsen är död och kandidaterna beter sig som kunder eller konsumenter: hur når vi som företag ut till dem med våra behov av att fånga deras uppmärksamhet? Har maktbalansen förskjutits? Är detta upp-och-nedvända världen där mottagare och sändare bytt plats med varandra – eller är det snarare så att vi nu på riktigt blivit de affärspartners vi alltid har varit?
Jag tror att vi måste börja se på rekryteringsprocessen med nya ögon. Inte bara som ett instrumentellt flöde från A till B, utan snarare som ett systematiskt och proaktivt relationsbyggande i ett ständigt pågående kretslopp. Vi måste betrakta och förhålla oss till rekrytering på samma sätt som vi förhåller oss till andra strategiska investeringar.
Inspireras av klassisk marknadsföring
Vet vi vad vi behöver eller hur vi tar reda på det? Har de rekryterare som möter kandidaterna rätt kompetens och vet de hur de representerar vårt arbetsgivarvarumärke? På hur lång sikt ska investeringen växlas ut? Hur följer vi upp? Vem ser till att möta och ge service till alla jobbkandidater som spontant söker sig till oss?
Kanske är det dags att föra in relationsmarknadsföring, presentationsteknik, marknadskommunikation, prospektering och klassisk kundbearbetning som inspirationskällor i diskussionen kring hur vi designar våra rekryteringsprocesser?
Rekrytering handlar om investering i ömsesidiga relationer. DET är vad som bär oss in i framtiden.
Fotnot: Detta är en sponsrad artikel om en samarbetspartner som vi på HRbloggen.se varmt kan rekommendera.



Senaste inlägg av Ingrid Höög (Se alla)
- Dags att höstrusta HR inför 2016! - 6 november 2015
- Framtidens rekrytering handlar om relationsbyggande - 10 februari 2015
Tags: debatt, rekrytering, trender
Instämmer 100% med dig Ingrid :). Rekryteringsprocesser idag är alldeles för ineffektiva – långsamma, kostsamma och opersonliga.
Att röra sig från transaktionell rekrytering (tråkiga jobbannonser, trötta annonsbryggor, stolpiga CV-hanteringsystem etc..) till en relationsbyggande proaktiv rekrytering kommer leda till bättre och billigare rekryteringar.
Bra inlägg!
Mvh,
Erik
”Platsannonsens död” – Nej men skepnaden ändras. Sökandet efter den bästa kompetensen kommer alltid att finnas och utvecklandet av relationerna har alltid varit en nödvändighet. Vad är det nya?
”Rekryteringen bör ses som en strategisk investering” – Har det inte alltid varit så?
Tack för att ni vill vara med och diskutera! Jag påminner om följande:
”Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer raderas eller redigeras.”
Var gärna med och diskutera framtidens rekrytering i vårt forum!
http://hrbloggen.se/forum/discussion/22/hur-ser-framtidens-rekrytering-ut
hej
intressant läsning. Tror dock att vi kommer få leva med olika sätt att rekrytera beroende bl.a. på vilken personalkategori och till vilken nivå vi rekryterar. Men enligt mening har rekrytering eller kompetens – och personalförsörjning alltid mer eller mindre handlat om relationsbygge i ngn form, och en investering både från kandidatens och arbetsgivarens håll. Och en attraktiv arbetsgivare är mycket medveten om rekryteringsprocessernas påverkan på det egna varumärket.
Otroligt intressant att läsa, speciellt för oss som jobbar med att hjälpa studenter att ta klivet in i arbetslivet och vill verka för en ny form av mötesplats mellan studenter och arbetsgivare.