Emotionellt ledarskap viktig nyckel till värderingsstyrning
FÖRETAGSKULTUR. Många organisationer vill vara värderingsstyrda, men för att lyckas måste man koppla värderingarna till både affärsidé och vardagsnära situationer – och krydda med ett brinnande ledarskap. Det visar rapporten Kultur och värderingar i svenska företag 2015.
Det är andra året i rad som svensk företagskultur har undersökts av psykologer från företaget Wildfire i samarbete med forskare från Psykologiska institutionen vid Stockholms universitet, HRbloggen.se och nätverket HR Professionals Scandinavia.
Många företag vittnar om utmaningen att rekrytera rätt kompetens i en tid när talangerna noggrant väljer sin arbetsgivare. Det räcker inte med att anamma ett antal värdeord för att vara en attraktiv arbetsgivare. Det krävs ett helhjärtat engagemang för att lyckas fullt ut med att bli kultur- och värderingsstyrd.
Emotionellt ledarskap
Ett emotionellt ledarskap är en viktig framgångsfaktor i sammanhanget.
– Organisationer med ett högre syfte – ett WHY – har bättre förutsättningar i dagens näringsliv genom att ledningen brinner för sin sak. Detta gäller både rekrytering och kundnöjdhet, säger Sebastian Wettemark, vd för attitydsbyrån Wildfire.
Samtidigt är det viktigt att värderingarna har en tydlig koppling till affärsidé och strategi, något drygt hälften av bolagen i undersökningen har.
– Värderingarna måste ha en naturlig koppling till bolagets vision. Det ska vara lätt för medarbetarna att förstå hur beteenden som hör ihop med värderingarna bidrar till bolagets framgång. Först då kan ett aktivt värderingsarbete bli en lönsam investering, poängterar Alexandra Forsberg, grundare av nätverket HR Professionals Scandinavia.
Viktigt involvera medarbetarna
En ny fråga för i år berör hur värdeorden har tagits fram.
– Ena ytterligheten är att ledningen bestämmer värdeorden för att behålla en tydlig koppling till affärsstrategin. Den andra är att låta medarbetarna bestämma värdeorden för att känna delaktighet. Undersökningen visar att hälften av bolagen har valt en gyllene medelväg genom att ledningen har satt riktningen och medarbetarna involverats, berättar Annika Ahnlund, grundare och redaktör för HRbloggen.se.
För att sedan få värderingarna att genomsyra hela verksamheten, gäller det inte bara att bryta ned värdeorden i konkreta beteenden. En viktig nyckel är att koppla dem till vardagsnära kritiska situationer, där värderingarna fungerar som riktlinjer för medarbetaren. Studien visar att de bolag som har gjort det, är mer än fem gånger representerade i gruppen som lyckats implementera sina värderingar fullt ut.
Värderingsstyrda bolag är lönsammare
Även i år finns ett starkt samband mellan företagskultur, tillväxt och avkastning.
– Det är 3 gånger vanligare att hitta värderingsstyrda bolag bland dem som har högst avkastning och 1,5 gånger vanligare att hitta dem i gruppen som har högst tillväxt. Det är lönsamt med kultur och det är det allt fler som inser, säger Fredric Bohm, psykolog och metodansvarig på Wildfire.
Fotnot: Studien har genomförts som en webbenkät till 400 beslutsfattare, huvudsakligen VD, HR-chef och kommunikationschef, inom olika branscher och storlekar på organisationen.
Annika Ahnlund
Senaste inlägg av Annika Ahnlund (Se alla)
- Därför söker era medarbetare nytt jobb 2020 - 15 januari 2020
- 2019 – året då företag insåg vikten av lärande? - 17 december 2019
- Digitala verktyg bidrar till hållbara medarbetare - 4 december 2019
- IQ-test eller personlighetstest – vad fungerar bäst i rekryteringen? - 14 november 2019
- 3 sätt för HR att agera utifrån data - 4 november 2019
Tags: employer branding, företagskultur, orga, undersökning, värderingar
Ingen kommentar »
1 Pingbacks »
[…] Lönsamt med värderingsstyrd kultur De företag som sätter värderingarna i förarsätet har visat sig ha högre lönsamhet och tillväxt. Detta visar Wildfires rapport ”Kultur och värderingar i svenska företag”, som HRbloggen.se varit med och tagit fram både 2014 och 2015. […]