Dagens talanger söker djupare mening
EMPLOYER BRANDING. Nordiska toppstudenter drömmer inte bara om balans mellan arbete och privatliv, att utmanas intellektuellt och att känna sig trygga i sitt arbete. De vill också tjäna ett högre syfte.
I Universums årliga undersökning ”Nordens mest attraktiva arbetsgivare” har 33 000 studenter fått tycka till om sin framtida karriär. Undersökningen är inte bara en rankinglista. Jag ser den framför allt som en bra informationskälla för arbetsgivare som vill förstå sin målgrupp och bättre kommunicera sitt arbetsgivarvarumärke till potentiella medarbetare.
Vad prioriterar då talangerna när de väljer arbetsgivare?
Att uppnå balans mellan arbete och privatliv är enligt undersökningen fortfarande det viktigaste karriärmålet för de nordiska studenterna – även om det minskat i betydelse de senaste åren. Att utmanas intellektuellt eller genom en konkurrenspräglad miljö är något som är viktigt för ekonomistudenterna, medan ingenjörsstudenterna prioriterar att känna sig trygga och säkra i sitt arbete.
”Studenterna söker efter arbetsgivare som kan erbjuda trygghet samtidigt som de erbjuder sina medarbetare goda utvecklingsmöjligheter och ger dem chansen att pröva på nya saker”, berättar Claes Peyron, Sverigechef på Universum. Inga större nyheter, kanske.
Söker efter djupare mening
Vad som däremot har seglat upp som den tydligaste trenden, är att studenterna ser det som allt viktigare att vara hängivna en god sak. De vill tjäna ett högre syfte även i arbetslivet.
”Det är en direkt följd av att dagens studenter i allt större grad är på jakt efter mening i allt de gör, och vill känna att de kan stå för det de gör på jobbet och de värderingar deras arbetsgivare representerar.” säger Claes Peyron.
Eller som jag själv uttryckte det i mitt inlägg från november om framtidens HR-trender: ”När arbetet blir allt mer av vår identitet och passion, söker vi en djupare mening med det vi ägnar oss åt.” Och detta gäller säkert inte bara studenter!
Kultur och värderingar allt viktigare
Detta sökande efter meningsfullhet ställer förstås krav på arbetsgivarna att tydliggöra sina värderingar och vilket samhälle de vill vara med och skapa.
Kulturen, värderingarna och syftet med hela verksamheten blir med andra ord allt mer avgörande för att vara en attraktiv arbetsgivare.
Han bytte karriären mot välgörande ändamål »
Vilka är då de populäraste arbetsgivarna?
Ser man på vilka arbetsgivare som studenterna drömmer om, placerar sig revisionsbolaget EY högst på ekonomistudenternas lista, ingenjörsstudenterna vill helst jobba för teknikkonsulten Ramböll, medan IT-studenterna drömmer om att rekryteras av Google.
Revisionsbranschen är den populäraste branschen bland de blivande ekonomerna, men också arbetsgivare inom snabbrörliga konsumentvaror ökar. Bland ingenjörsstudenterna placerar sig många av de stora byggföretagen och teknikkonsulterna i toppen, medan industrisektorn börjar tappa i popularitet. IT-studenterna vill fortfarande helst jobba hos Google, Microsoft och IBM, men även IT-konsulterna placerar sig högt.
TOPP 10 EKONOMI
- EY
- PwC
- L’Oréal Group
- Nordea
- KPMG
- Microsoft
- McKinsey & Company
- Deloitte
- The Boston Consulting Group
- IKEA
TOPP 10 TEKNIK
- Ramböll
- Siemens
- Microsoft
- ABB
- Sweco
- McKinsey & Company
- Skanska
- NCC
- COWI
- Accenture
TOPP 10 IT
- Microsoft
- IBM
- Accenture
- Oracle
- Capgemini
- Nokia
- Dell
- Ericsson
- HP
De fullständiga rankinglistorna hittar du här.
Annika Ahnlund
Senaste inlägg av Annika Ahnlund (Se alla)
- Därför söker era medarbetare nytt jobb 2020 - 15 januari 2020
- 2019 – året då företag insåg vikten av lärande? - 17 december 2019
- Digitala verktyg bidrar till hållbara medarbetare - 4 december 2019
- IQ-test eller personlighetstest – vad fungerar bäst i rekryteringen? - 14 november 2019
- 3 sätt för HR att agera utifrån data - 4 november 2019
Tags: employer branding, kultur, undersökning, värderingar