Bytte karriären mot välgörande ändamål
CSR. Filip Cederholm är ett levande exempel på att dagens talanger söker en djupare mening med sitt arbete. Han lämnade livet som framgångsrik reklamfotograf i Stockholm för fotokonst i välgörande syfte.
HR-bloggens allra första inlägg för fem år sedan handlade om CSR: att en viktig del av det sociala ansvaret handlar om att involvera de anställda i samhällsengagemanget. Att unga medarbetare vill känna att deras arbete betyder något och vill jobba hos en arbetsgivare som delar deras värderingar. Och att CSR därför är en viktig faktor för att attrahera unga välutbildade talanger.
Att dagens talanger vill tjäna ett högre syfte i arbetslivet har sedan dess bekräftats av bland annat Universums senaste undersökning bland nordiska studenter.
Positiv samhällsförändring
Någon som verkligen illustrerar talangers sökande efter en högre mening är Filip Cederholm. Hans reklamfotokarriär har omfattats av många namnkunniga uppdragsgivare och porträttering av svenska kändisar som Börje Salming, Petra Marklund, Danny och Mikael Persbrandt.
Men efter flera års materialistiskt sus och dus började Filip fråga sig vad meningen med livet egentligen är. Och om han kunde använda sin kreativitet till att skapa en positiv förändring i samhället?
Stöds av Desmond Tutu
Genom det egna projektet ABC Charity, skapar Filip idag tillsammans med sin partner Ashley Cooper världens första fotografiska alfabet illustrerat av tusentals barn runt om i världen. De har redan publicerats i över 100 dagstidningar världen över och stöds av bland annat fredspristagaren och ärkebiskopen Desmond Tutu (!).
Filip anser att värderingar är grunden till allt från att skapa en bättre värld till ett positivt företag. Han drivs av frågan hur vi kan skapa en bättre värld för kommande generationer och tycker att kreatörer, konstnärer och artister bör ta ett särskilt ansvar för sin kommunikation och hur den påverkar barn och ungdomars värderingar.
Veta mer?
Från en kugge i det materialistiska hjulet till att leva i en 30 kg ryggsäck… hur tänker man? Jag ser fram emot att få veta mer den 17 juni, då Filip föreläser på Wildfires frukostseminarium om CSR, värderingar & rekrytering. Läs mer och anmäl dig här »
Ni kan också läsa mer om Filip på hans hemsida. Kanske kan ni sponsra en bokstav i alfabetet som ett led i ert CSR-arbete? Eller anlita honom som föreläsare? Det skulle garanterat motivera era medarbetare!
Annika Ahnlund
Senaste inlägg av Annika Ahnlund (Se alla)
- Därför söker era medarbetare nytt jobb 2020 - 15 januari 2020
- 2019 – året då företag insåg vikten av lärande? - 17 december 2019
- Digitala verktyg bidrar till hållbara medarbetare - 4 december 2019
- IQ-test eller personlighetstest – vad fungerar bäst i rekryteringen? - 14 november 2019
- 3 sätt för HR att agera utifrån data - 4 november 2019
Tags: CSR, seminarium, tips, undersökning, värderingar
Härligt! Jag vill verkligen tro att fler och fler vill göra något gott och bidra till en bättre värld framför att fokusera på pengarna i första hand. Tänk vilken stor skillnad det skulle göra för så många. Känns hoppfullt inför framtiden!
Ja, visst gör det! Och jag tycker företag och organisationer bör ta en större del av det sociala ansvaret genom att involvera sina medarbetare i samhällsengagemanget.
Härliga bilder, ett fantastiskt projekt ni bedriver. Lycka till, och trevliga resor önskas.