Appföretag skrotar CV
REKRYTERING. I en rekryteringskampanj säger sig svenska appföretaget Rebtel skrota CV:t för att bättre nå kandidater som inte söker jobb på traditionell väg. I stället satsar man på storytelling – från sökandens sida.
Det har länge spekulerats i det traditionella CV:ts framtida betydelse. Många – inklusive undertecknad – menar att det alltmer kommer att ersättas av profiler i sociala medier eller urvalsprocesser via gamification (spelifiering).
Jobbsök med personlig historia
Det svenska appföretaget Rebtel säger sig vilja skrota CV:t som rekryteringsverktyg. I en kampanj uppmanar man kandidater att söka jobb med sin personliga historia. På så sätt hoppas man nå ut till de talanger, som inte söker jobb genom att skicka in CV och personligt brev till arbetsgivare.
– Det finns ett uppenbart problem med dagens CV-ansökningsnorm. Många duktiga sökanden faller bort på grund av ointresse, tidsbrist eller att man inte har ett uppdaterat CV, menar Sofia Berglind, HR Manager på Rebtel.
Vill tillvarata olika bakgrunder
Rebtel har en internationell företagskultur som vuxit fram sedan starten 2006. Omkring 50% av företagets anställda är inflyttade till Sverige från ett annat land. Arbetsspråket är engelska och det talas dagligen även spanska, franska, grekiska och ryska mellan de cirka 100 kollegorna på kontoret i Nacka strand.
– Här arbetar människor som tillsammans representerar 30 olika nationaliteter. Dessa olika bakgrunder och erfarenheter är något vi värdesätter högt och stärker oss som företag. Det vill vi fånga upp ännu bättre genom vår nya rekryteringsprocess, säger Sofia Berglind.
Genomtänkt rekryteringskampanj
På sin karriärsida uppmanar Rebtel jobbsökare att skicka in sin egen historia. I rekryteringskampanjen ingår även en videofilm, där speakerrösten bland annat säger:
A résumé is just a list of things you’ve done. It doesn’t tell your story.
We hire people with personalities, not bullets on a paper.
Vad tror du? Är CV:t på utdöende inom vissa branscher?
Förtydligande 2014-05-05: Uppmaningen att skicka in sin historia är ett led i en rekryteringskampanj som pågår under några veckor. På Rebtels karriärsida ombeds sökanden dock att skicka in sitt cv.
Annika Ahnlund
Senaste inlägg av Annika Ahnlund (Se alla)
- Därför söker era medarbetare nytt jobb 2020 - 15 januari 2020
- 2019 – året då företag insåg vikten av lärande? - 17 december 2019
- Digitala verktyg bidrar till hållbara medarbetare - 4 december 2019
- IQ-test eller personlighetstest – vad fungerar bäst i rekryteringen? - 14 november 2019
- 3 sätt för HR att agera utifrån data - 4 november 2019
Tags: employer branding, rekrytering, storytelling, trender
Vilken artikel! och vilket bolag, heja dem. Jag håller med men jag vill gå ett steg längre, jag vill att vi börjar titta på vad människor vill göra och var de vill vara om 5 år, inte titta på vad de har gjort. Kraften kommer ifrån vad du vill! Jag ska genast titta på hur min historia ser ut, det är ju ändå det jag berättar när jag sitter på intervju. Undrar om de också har ett annat sätt att intervjua på än det vanliga tråkiga intervjuandet ? Jag vill veta mer helt enkelt!
Tack för din respons, Anna! Du har så rätt i detta: att även om man efterfrågar en story i stället för cv, så ligger fokus fortfarande bakåt i tiden. Men utvecklingen går framåt!
Hoppas att Rebtel själva kan fylla på med information kring intervjufokus i en kommentar småningom.
Respons från Rebtel ser jag också framemot!
Och på Rebtels career sida kan man läsa följande:
”We always look for bright people! Get in touch by sending us your CV.”
Jag lade också märke till detta och har därför uppmärksammat Rebtel på att kampanjen inte riktigt hänger ihop ännu: att man via länken på karriärsidan ändå ombeds skicka in sitt cv alt LinkedIn-profil. Förhoppningsvis uppdateras detta i veckan som kommer.
Enligt svar från Rebtels kommunikationschef Anna Ålenius Mathson, handlar det om en kampanj som löper några veckor och rekryteringsverktyget medger inte någon separat landningssida. Därav att man låter den generella texten i rekryteringsverktyget ligga kvar och hoppas att budskapet går fram ändå.
Personligen tycker jag dock att man borde ändrat texten i rekryteringsverktyget så att det tydligt framgår att jobbsökanden är välkommen att ladda upp sin historia i stället för cv.