Stoppa informationslavinen!
ORGANISATION & LEDARSKAP. Dagens överflöd av information kräver att du som chef tar ansvar för vad och hur mycket du delger dina medarbetare via mejl. Genom att renodla informationen åt dem, undviker du att snöbollen blir en lavin.
”Varför har inte jag fått veta det här tidigare? Var fanns den här informationen?”
”Fick du inte mejlet från chef A som jag bifogade i mitt mejl? Där låg också rapporten från chef B.”
Känner du igen dig? Antagligen. För ovanstående dialog är resultatet av det informationsöverflöd som vi tar emot – och skickar – varje dag. Det börjar med ett mejl med grundinformation. Ett mejl som växer allt eftersom det vandrar från högsta nivån ner till 1:a linjens chefer.
Tänk efter före
Det är smidigt att kommunicera digitalt. Men det kräver också eftertanke. Om informationen går ofiltrerad genom organisationen och varje nivå sedan lägger till egna uppgifter, bilagor och kanske även ett nytt mail – ja, då kan vi tala om snöbollen som blir till en lavin. Och i slutändan är det 1:a linjens chefer som får allt i sitt knä.
Det finns sällan tid eller ork att ta in sådana mängder – man hamnar i ett informationsvakuum: Vad är relevant för mig? Vad behöver jag veta för att sköta mina uppgifter?
Ta ansvar
Som chef är det viktigt att du tar ansvar för vad och hur mycket du delger dina medarbetare. Gallra bort onödig fakta – alltså det som inte berör din avdelning. Sammanställ informationen – och förmedla den på ett möte istället. Eller hjälp dina medarbetare genom att sammanfatta innehållet och dra en slutsats i form av riktlinjer eller uppdrag.
Spara tid
Det är sällan så bråttom att du som chef inte hinner värdera och analysera. Korrekta direktiv leder till korrekta åtgärder medan feltolkad eller missad information kan bli både dyrbar och tidsödande.
Den tid du lägger på att bearbeta och renodla vinner du alltså tillbaka på andra sätt.

Eduard von Busch


Senaste inlägg av Eduard von Busch (Se alla)
- Vem ersätter dig när du är borta? - 1 mars 2019
- Medarbetarsamtalet – ett underskattat ledarverktyg - 1 december 2017
- Ledarskap kräver både närvaro och frånvaro - 19 april 2017
- Ledarskap förutsätter agerande - 3 februari 2017
- Omorganisation löser inte ansvarsfrågan - 23 september 2016
Tags: chefens ansvar, gör-så-här, information, ledarskap, stress