Framtidens HR-trender i en digital värld
TRENDER. Hur påverkas framtidens HR av vår allt mer digitala värld, där alla ständigt är upp- och ihopkopplade? Här är trenderna som tydligast framkom på årets SIME HR Summit.
I förrgår deltog jag på konferensen SIME HR Summit. I år med temat ”The Future of HR in the Networked Society” och talare från bl a Ericsson, IBM, Handelshögskolan, Facebook och LinkedIn. Grundaren Tommie Cau agerade initierad moderator och intervjuare.
Det var inga revolutionerande nyheter som framkom, men de flesta talare var förvånansvärt samstämmiga kring vad som alltmer kommer att krävas av arbetsgivare. Här är min svenska sammanställning över de trender som jag tycker utkristalliserade sig – och som du som jobbar med HR måste ha koll på!
Och här följer några höjdpunkter från dagen:Meningsfullhet. När arbetet blir allt mer av vår identitet och passion, söker vi en djupare mening med det vi ägnar oss åt. Det räcker inte med CSR, företaget måste ha en ”purpose mission” och kunna erbjuda sina medarbetare att jobba med projekt de brinner för.
Flexibilitet. Arbetsplats och arbetstider får allt mindre betydelse när du i princip har jobbet i fickan. Kommer traditionella kontor ens att behövas när vi kan träffa våra kollegor som avatarer i virtuella kontor?
Värderingsstyrd kultur. I en snabbt föränderlig organisation är det värderingarna som håller oss samman. Därför måste rekryteringar göras i enlighet med dem. För det spelar ingen roll hur bra du är om du inte delar företagets värderingar.
Fokus på framtida prestationer. Vad vill du uppnå och vad kan du bidra med av värde för företaget som anställer dig? Tidigare prestationer spelar allt mindre roll i ditt CV.
Agila företag och medarbetare. Snabbrörliga företag är morgondagens vinnare. Det gäller att hela tiden sträva framåt, hålla farten uppe och kunna anpassa sig till ständiga förändringar.
Traditionell rekrytering försvinner? I linje med det agila, behövs också snabbare och billigare sätt att hitta rätt kandidater som passar in i kulturen. Traditionella metoder spås ersättas av sådant som employee referral-program, sociala medier och kandidater som själva söker sig till företaget baserat på arbetsgivarvarumärket och personliga rekommendationer. Frågan är om rekryteringsföretag ens behövs i framtiden?
Big Data. Dataanalyser blir framöver allt mer ett självklart medel för att förstå och förutsäga medarbetarnas beteenden, genomdriva förändringar och åstadkomma resultat. Big data kopplar ihop HR och teknik.
Sociala medier och mobil. Framtidens kommunikation sker via sociala medier och smartphones. Du måste finnas där dina potentiella och nuvarande medarbetare finns!
Virtuella världar. Morgondagens chefer har utvecklat ledaregenskaper genom tevespel. Simuleringar erbjuder modernt lärande genom ”learning by doing” och ”learning by mistakes”. Och jobbmöten kan äga rum var som helst via virtuella kontor. (Robin Teigland bjöd på inspiration.)
Mikael Eriksson Björling, Ericsson Networked Society Evangelist, Ericsson ConsumerLab
(Sonen Gustav hjälpte till att understryka betydelsen av det pappa sa.)
Trends: Do-ocracy, quest for meaning and two-way flexibility.
Sara Arildsson, Global Director of Kenexa Sales, IBM
”The companies that dare to be more agile are the winners. You have to keep moving.”
”Not working with big data will leave others to know your employees better than you do.”
Micael Dahlén, Professor, Stockholm School of Economics
(Ta chansen att lyssna på Micael om du får den, en upplevelse!)
Nextopia: ”You are never better than your next performance. Nobody cares about last performance.”
Rikard Steiber, Executive Vice President and Chief Digital Officer, MTG
Passion: ”Bring people closer to the things they love the most.”
”If your employees are not moving fast, it’s your job making them to.”
”Only hire people that are smarter than yourself.”
Sam Rihani, Head of Marketing Solutions, Facebook Nordics
”The border between your professional life and your private life is becoming less. Sharing and being transparent is crucial.”
”It is not about what you have done, but what you want to do, what you want to achieve with us.”
Lars Ingerslev, Head of Talent Solutions, LinkedIn Nordics
”It doesn’t matter how good you are if you don’t share our values.”
”It’s not viable to use recruitment agencies.”
”When you hire someone, don’t hire 90 % of you!”
Spotifys nytillträdda VP HR Katarina Berg har även skrivit en egen sammanfattning av dagen på engelska.
Annika Ahnlund
Senaste inlägg av Annika Ahnlund (Se alla)
- Därför söker era medarbetare nytt jobb 2020 - 15 januari 2020
- 2019 – året då företag insåg vikten av lärande? - 17 december 2019
- Digitala verktyg bidrar till hållbara medarbetare - 4 december 2019
- IQ-test eller personlighetstest – vad fungerar bäst i rekryteringen? - 14 november 2019
- 3 sätt för HR att agera utifrån data - 4 november 2019
Tags: employer branding, seminarium, sociala medier, strategisk HR, talent management, trender
Tack för en bra sammanfattning! Synd att du missade de två sista passen med Marie Hallander-Larsson och Katarina Berg, som jag tyckte var allra mest givande. Jag har bloggat lite om dem på agilhr.se/simehr2013
Tack, ja det var verkligen tråkigt att jag blev tvungen att rusa iväg. Men har iaf länkat till ditt inlägg så att läsarna får ta del av den biten.
Framtiden är här! Häng på, var med eller bli historia.
I kunskapsvetenskap studeras HR-arbetet med riktning mot ett nytt kompetensområde för HR-jurisdiktion. Målet är att ge företaget ett nytt användningsvärde jämförbart med ekonomiområdet. Ett sådant nytt paradigm beskrivs i bloggen ”Boken HR-transformation på svenska och framtidens HR”. Lämna gärna dina kommentarer!
Kerstin I. M. Holm
Kunskapsanalytiker