Utmaningar som stärker arbetsgivarvarumärket – HRbloggen.se
Hem » employer branding

Utmaningar som stärker arbetsgivarvarumärket

Av den 18 september 2013 942 visningar
employer attractiveness
EMPLOYER BRANDING. Unga talanger vill jobba för innovativa företag med starka varumärken och utvecklingsmöjligheter. Universums senaste undersökning pekar också på fyra viktiga fokusområden för HR.

När employer branding-företaget Universum presenterar 2013 års lista över världens 50 mest attraktiva arbetsgivare, är det återigen Google som går vinnande ur striden – både bland ekonomi- och teknikstudenter.*

Innovation och utvecklingsmöjligheter lockar
I toppen återfinns också it-jättarna Microsoft, IBM och Apple – företag som starkt förknippas med innovation och en spännande produktportfölj. Ekonomistudenterna drömmer även om att få jobba hos något av de fyra stora revisionsbolagen EY, KPMG, PwC och Deloitte. De erbjuder goda utvecklingsmöjligheter och anses vara en bra referens för den fortsatta karriären, enligt Universums vd Petter Nylander.

Starka varumärken = populära arbetsgivare
Trots att inga svenska studenter tyckt till i undersökningen, kvalar både Ikea och Volvo Car Corporation in på topp 50-listan. Detta beror förstås främst på att båda har starka globala konsumentvarumärken, precis som de flesta andra företag på rankinglistan. Unga talanger vill helt enkelt jobba på världsledande företag. Något som blir tydligt om man jämför med Interbrands lista över världens starkaste varumärken.

Särskilda employer branding-utmaningar
Universum har också identifierat fyra makrotrender som i allra högsta grad påverkar ett företags employer brand och därmed påvisar vikten för HR att jobba strategiskt med:

  1. att särskilja sitt arbetsgivarerbjudande och förmedla sin företagskultur externt
  2. en inkluderande kultur som ger tillfälliga eller bemanningsanställda medarbetare en känsla av tillhörighet
  3. sociala medier för att bygga engagemang och gemenskap – både externt och internt
  4. förmågan att vara agil, dvs anpassa sin talanghantering efter ”need for speed” och kontinuerliga förändringar

employer branding trends and implications 2013

*Fotnot: Universums undersökning bygger på enkätsvar från 200 000 universitetsstudenter i världens 12 ekonomiskt starkaste länder.

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a arrangerar seminarier och utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny