Coca-Colas volontärdagar ger renare stränder
CSR. För tredje året i rad har medarbetare på Coca-Cola Enterprises Sverige i Jordbro varit ute och städat stränder som en del i företagets CSR-projekt.
CSR, Corporate Social Responsibility, kallas idén om att företag ska ta ansvar för hur de påverkar samhället ur ett etiskt, miljömässigt och socialt perspektiv. En viktig del av detta ansvar handlar om att involvera de anställda i samhällsengagemanget på hemmaplan. På så sätt kan man även stärka gemenskapen på arbetsplatsen och bli en attraktivare arbetsgivare för yngre generationer, som ofta efterfrågar volontärarbete och samhällsengagemang. (Läs mer i mitt inlägg från juni 2009 här)
Volontärarbetar två arbetsdagar om året
Ett lysande exempel på detta är Coca-Cola Enterprises Sverige, som erbjuder sina medarbetare att volontärarbeta två arbetsdagar varje år. Ett av projekten personalen kan engagera sig i är Städa Strand, som drivs i samarbete med idrottens miljöorganisation Städa Sverige. Sedan starten 2010 har projektet städat bort över 200 ton skräp från 1000 stränder runt om i Sverige! Andra projekt där medarbetare har volontärarbetat är bland annat renoveringen av en ungdomsgård i Jordbro.
”Under volontärdagarna kan vi vara ute i vårt lokalsamhälle och på ett konkret sätt göra handfast nytta”, säger Pierre Decroix, VD för Coca-Cola Enterprises Sverige. ”Vi ser att många som söker jobb hos oss frågar efter vårt samhällsengagemang och värdesätter det arbete vi gör. Dessutom är volontärdagarna fantastiska tillfällen att lära känna nya kollegor eller umgås med sin avdelning utanför vår vanliga arbetsmiljö.”
Hållbarhetsredovisning
Coca-Cola Enterprises publicerade nyligen sin sjätte GRI-hållbarhetsredovisning, som beskriver verksamheten utifrån de sju fokusområdena Energi & Klimat, Varsam vattenanvändning, Hållbara förpackningar, Drycker, Medarbetare, Hälsa & Aktiv livsstil samt Samhällsengagemang. Redovisningen och mer om Coca-Colas CSR-arbete finns att läsa på deras specialsajt här.
Erbjuder ni också era medarbetare att delta i olika CSR-projekt? Berätta gärna i en kommentar eller mejla mig!
Annika Ahnlund
Senaste inlägg av Annika Ahnlund (Se alla)
- Därför söker era medarbetare nytt jobb 2020 - 15 januari 2020
- 2019 – året då företag insåg vikten av lärande? - 17 december 2019
- Digitala verktyg bidrar till hållbara medarbetare - 4 december 2019
- IQ-test eller personlighetstest – vad fungerar bäst i rekryteringen? - 14 november 2019
- 3 sätt för HR att agera utifrån data - 4 november 2019
Tags: arbetsmiljö, CSR, employer branding, engagemang, motivation, strategisk HR