Bra ledarskap bygger på stadig grund
LEDARSKAP. Vår nya ledarskapsexpert Thomas Lundqvist kommer i en artikelserie här på HRbloggen att ge dig handfasta råd för att utveckla dig själv som ledare. Vi börjar med fyra viktiga grundpelare.
Precis som i många andra sammanhang är grundarbetet viktigt. Jag vet så många gånger då jag själv som chef slarvat med detta. Tyvärr såg jag sällan detta förrän mycket senare i processen, vilket gjorde att jag tvingades lägga ned resurser på att hantera detta. Resurser som jag skulle kunna använt på annat sätt – mer proaktivt än reaktivt.
Här kommer några konkreta tips som jag önskar att jag själv följt oftare när jag var ledare:
1. Förstå dina anställda först – och gör dig sedan förstådd.
Du måste ta reda på var ni befinner er för att veta vart ni ska. En kartläggning om vad dina anställda tänker om sin arbetsplats är en bra början. Lita på dem så kommer de att lita på dig!
2. Var tydlig, gärna övertydlig.
Precis som med kunder gäller ordspråket ”underpromise and overdeliver” (lova lite mindre och leverera mycket mer). Många ledare och chefer gör precis tvärtom, vilket skapar besvikelse och frustration och ett negativt arbetsklimat. De anställda styrs i många fall av vilka förväntningar de har på dig som chef i olika situationer.
3. Våga vara annorlunda.
Variation är mycket viktigt för att skapa intresse och motivation. Du behöver inte göra allt annorlunda för att göra skillnad, men eftersom vi människor upplever avvikelser som extra intressanta, kan det vara en bra idé att både börja agera och reagera annorlunda. Att våga vara annorlunda och inte göra som alla andra gör att du sticker ut. Vad du gör spelar mindre roll.
4. Skapa ett team som har ett tydligt syfte och en tydlig mening.
De anställdas drivkraft är sällan att generera bättre vinst till ägaren eller högre bonusar till cheferna. Ett positivt team drivs av en kultur med värderingar som engagerar och ett syfte som motiverar. Ett bra exempel är Toms, ett amerikanskt företag som tillverkar skor. De skänker ett par skor till Afrika för varje par skor de säljer i USA. Syftet är mindre viktigt, bara det engagerar just dina anställda. Men det är förstås smart om det hänger ihop med verksamheten, som hos Toms.
Nästa del av Thomas artikelserie handlar om konsten att förstå dina medarbetares drivkrafter.

Thomas Lundqvist


Senaste inlägg av Thomas Lundqvist (Se alla)
- Vikten av småprat på jobbet - 12 maj 2015
- Systematisk arbetsglädje - 14 april 2015
- 5 sätt att förbättra introduktionen - 24 mars 2015
- 4 i för ett modernare ledarskap - 17 oktober 2014
- Att öka prestation, del 2: Metoder för dialog - 30 september 2014
Tags: gör-så-här, ledarskap, motivation, tips, värderingar