Ökad produktivitet via strategisk HR, del 3
STRATEGISK HR. HR ser sig ofta som genomförare, någon som träder in när affärsstrategin väl är fastställd – i stället för att vara med och skapa strategin. Det menar styrelseproffset Sanna Suvanto-Harsaae, som också tycker att HR måste bli bättre på att visa sitt värde i monetära termer.
FOTO: LUMESSE
Sanna Suvanto-Harsaae har många års erfarenhet av styrelsearbete, bl a som styrelseordförande i SATS och -ledamot i Clas Ohlson. Hon menar att HR alltför ofta har sig själva att skylla att de inte värderas högre i ledningen. HR har historiskt sett fokuserat på ”mjuka värden” och känner sig obekväma när det gäller de finansiella målen.
För att HR inte bara ska förbli en stödfunktion i genomförandet, måste de börja tänka på sig själva som en integrerad del av verksamheten och delta i den övergripande affärsstrategin för vad företaget försöker uppnå, poängterar Suvanto-Harsaae. Förutom att HR själva bör ta större plats, måste ledningsgruppen också våga kräva mer av sin HR-avdelning och ge dem möjlighet att bidra.
Du får vad du mäter
För att lyckas måste HR kunna visa sitt värde i monetära termer. Det handlar först och främst om att bestämma vad man ska mäta – oavsett om det handlar om sänkt sjukfrånvaro, effektiviserad rekryteringsprocess eller minskade omkostnader. Det är inte lätt, men man måste försöka, menar Sanna Suvanto-Harsaae.
I slutändan är det just detta det handlar om:
Det du mäter och blir medveten om, är de saker du kan jobba med och försöka förbättra. Men för att du inte bara ska leverera fantastiska resultat utifrån dina egna HR-parametrar, måste det du mäter också gå att koppla direkt till rörelseresultatet!
Värderingarna är medlet – inte målet
Självklart är det rent ekonomiska inte det enda av betydelse. Företaget har en värdegrund där en uppsättning av mjuka värden spelar en viktig roll. Poängen är att dessa värden i sig inte är målet utan ett sätt att bidra till de övergripande målen. Det spelar ju ingen roll hur bra HR-avdelningen presterar om inte företaget i sig går bra.
Ekonomisk förståelse krävs
Om HR ska kunna spela en nyckelroll för företagets övergripande framgång, krävs en snabb förändring i hur de ser på sig själva samt hur integrerade de är i verksamheten i allmänhet och i strategidiskussionen i synnerhet. HR måste också snarast öka sin förståelse för de rent ekonomiska aspekterna för att kunna bidra lika initierat som vd och andra avdelningschefer i ledningsarbetet, enligt Sanna Suvanto-Harsaae.
Fotnot: Detta är min svenska sammanfattning av Lumesses engelska originalartikel, som kan laddas ned som pdf här. Genom att registrera dig hos Lumesse, kan du även se intervjun på video.
Annika Ahnlund
Senaste inlägg av Annika Ahnlund (Se alla)
- Därför söker era medarbetare nytt jobb 2020 - 15 januari 2020
- 2019 – året då företag insåg vikten av lärande? - 17 december 2019
- Digitala verktyg bidrar till hållbara medarbetare - 4 december 2019
- IQ-test eller personlighetstest – vad fungerar bäst i rekryteringen? - 14 november 2019
- 3 sätt för HR att agera utifrån data - 4 november 2019
Tags: affärsdriven hr, nyckeltal, organisationsutveckling, produktivitet, strategisk HR