Intern employer branding del 10: Leva värderingarna
EMPLOYER BRANDING. För att kunna leva sina värderingar måste man översätta dem till konkreta beteenden. Missa inte sista delen av vår bloggserie med Universums personalchef Anna Mindelöf – som nu gått vidare till nya utmaningar.
I början av mars gjorde jag en workshop med våra kulturella ambassadörer. Deras uppgift var att ta med våra ”findings” till sina grupper i organisationen och utifrån definitionerna av våra nya värderingar komma upp med exempel på hur våra anställda tillsammans skall leva värderingarna i den dagliga verksamheten.
Nya värderingarna konkretiserade
Våra nya värderingar (som framkom i de workshops som gjordes i fokusgrupper under hösten 2012) sharing, dedicated och innovative har redan definierats. Hur vi konkret skall leva våra värderingar på individ-, avdelnings- och organisationsnivå har nu presenterats för ledningsgruppen. Det är allt från att skapa en ”knowledge sharing board” till att använda storytelling kring de bästa säljhistorierna och lägga ut det på Intranätet.
Det är just detta Employer branding handlar om: att visa er alldeles egna USP (Unique Selling Point). ”Vilka är vi och vad står vi för?” Universum står för dynamik, egen vilja, drivkraft och en helt fantastisk ”never giving up attitude”.
Tillbaka på Adidas
I skrivande stund är jag redan på plats på mitt nya jobb som Head of Learning EMEA (Europa och emerging markets) på Adidas group i Tyskland. Det är riktigt: jag kom till Universum från Adidas group och det är hit jag nu återvänt. Adidas har uppenbarligen gjort ett bra employer branding-arbete!
För mig har tiden på Universum varit en fantastisk personlig utveckling. Jag har fått använda helt andra sidor av min personlighet för att kunna göra skillnad här, jämfört med vad jag gjort tidigare. Jag har jobbat globalt med vårt internationella gäng som sitter i Singapore (med internationella gäng menar jag att de har många olika nationaliteter); jag har varit i Shanghai och lett workshops med vårt kinesiska team; jag har diskuterat med våra team i Basel och New York; samt förstås verkat inom Sverige, där vi på huvudkontoret i Stockholm är 130 personer med 23 (!) olika nationaliteter.
Hitta din egen passion!
Jag hoppas att alla ni som följt min bloggserie har fått med er några insikter som ni faktiskt kan använda i ert dagliga och långsiktiga arbete. Om det är någonting särskilt jag vill rekommendera er? Ja, då kommer jag att hänvisa till Steve Jobs igen: ”If you haven’t found it yet – keep looking, do not settle. That goes for everything in life.”
Till er hårt arbetande HR-folk i Sverige (och i världen) skulle jag vilja skicka med budskapet ”att leva lite större”. Att kliva av ekorrhjulet, lyfta blicken och tänka efter: ”Vad vill jag och varför?” Blicka inåt och fundera över vad du brinner för, äg din passion och lev den!
Det handlar om att våga vara sig själv, att stå för det och leva det. Gör du det är jag säker på att du och det företag du är på kommer att åstadkomma fantastiska saker och bli ett mer attraktivt företag att jobba på. När någon gillar någonting riktigt mycket så lyser det igenom…
Lev väl,
Anna

Anna Mindelöf


Senaste inlägg av Anna Mindelöf (Se alla)
- Intern employer branding del 10: Leva värderingarna - 12 april 2013
- Intern employer branding del 9: Employee engagement IS employer branding? - 21 november 2012
- Intern Employer branding del 8: Nystart med kickoff - 31 augusti 2012
- Intern Employer branding del 7: Employee engagement - 23 maj 2012
- Intern Employer branding del 6: Medarbetarundersökning - 28 februari 2012