Framtidens ledarskap växer med värderingar
LEDARSKAP. Det finns inga quick-fixes: ett framgångsrikt ledarskap utgår alltid från dig själv med dina värderingar som kompass. Det menar vår nya bloggare Mia Hultman i första delen av en artikelserie om framtidens ledarskap.
Jag möter många ledare i min vardag. Engagerade, nyfikna, starka och tydliga. Osäkra, otydliga, otrygga och sökande. Oavsett var de befinner sig i sitt ledarskap har de en sak gemensamt: de är i behov av ny energi, ny kunskap och nya insikter.
Finns inga genvägar
Med alla de ledarböcker, metoder och utbildningar som finns borde det inte vara svårt att hitta en inspirationsinjektion som passar. Men majoriteten erbjuder varken inspiration eller energi, utan bidrar istället till förvirring och lägger sig som en tung börda på ledarnas axlar.
Varför är det så? Min analys är att mycket av det som presenteras är utformat som färdiga förpackningar som ska passa alla, genvägar och ”quick fixes”. Men det finns inga genvägar. Vi måste alltid börja med oss själva. Först när jag tror på min förmåga att välja vad som är bäst för mig, kan jag få de verktyg som behövs för just den situation som jag befinner mig i.
Jaget är grunden till all form av ledarskap
En ledare påverkar förändring och får andra människor att växa. Det är ingen enkel uppgift, men du ska inte behöva slå i ”en ledares handbok” varje gång du hamnar i en ny eller svår situation. Du har redan alla komponenter som krävs!
Att kopiera andras koncept, kunskap eller erfarenheter och betrakta dem som dina är som att köpa en tröja som bara säljs i storlek 36 och tro att den ska passa alla. Den kommer att bli för stor för några och alldeles för trång för andra. Forma istället det du läser till den storlek och form som passar dig, både i ditt ledarskap och i det sammanhang där du befinner dig!
Dina värderingar är din kompass
För att kunna möta alla medarbetare behöver du upptäcka vilka värderingar som är din kompass, som skapar riktning och tydlighet i just ditt ledarskap. Det är inget hokus pokus. Oavsett ålder, bakgrund och erfarenheter har vi alla våra värderingar med oss som vägvisare. Det är när en verksamhet, ledare och/eller medarbetare tappar siktet på dem som det skapas osämja, konflikter, oförstånd och kraftlöshet.
Värderingar måste översättas till beteenden
En verksamhet som har sina strategier, mål och policies på plats behöver värderingar som samverkar med dem. Men för att få värderingarna att fungera i praktiken måste man också beskriva dem i beteenden. Det får i sin tur medarbetare och ledare att agera på ett sätt som bekräftar strukturen och ger svar på ”hur:et” på vägen mot målen. Medvetna och tydliga värderingar skapar en kultur som bejakar olika åsikter, där idéer får bubbla och där olikheter bejakas.
Tre steg mot att forma ditt ledarskap
För att skapa din plattform och en stabil grund för ditt ledarskap kan du använda följande frågor som byggstenar:
- Vem vill du vara? Vad behöver du justera för att vara det?
- Hur skulle andra beskriva dig?
- Hur vill du att andra ska beskriva dig?

Mia Hultman


Senaste inlägg av Mia Hultman (Se alla)
- Ett år senare: har Metoo gett oss sundare arbetsplatser? - 10 oktober 2018
- Värderingar attraherar rätt beteenden – och stöter bort oönskade - 27 januari 2017
- Det sitter i väggarna - 21 november 2016
- Värderingskultur skapar tydlighet och samklang - 18 augusti 2016
- Medarbetarskapets betydelse för varumärket - 27 april 2016
Tags: ledarskap, värderingar
Stort tack för intressant och spännande inlägg Mia!
Jag blir faktiskt så trött på dessa quick-fixes… många företag vill skapa bestående förändring, men vill sällan ta sig tiden som behövs. Värderingar är fortfarande efter många år, ett lika spännande och aktuellt ämne att utforska – och som behöver värnas om. Att dessa mjuka värden ska vara så svåra att avsätta tid för och tas på allvar! Det är ju faktiskt ren och skär business!
Så viktigt att synlig- och tydliggöra företagets värderingar för att attrahera människor som är samstämmiga med dessa. Det gemensamma värdefältet blir en av företagets främsta framgångsfaktorer. Den inre kompassen som du skriver om, ja då finns utrymme för att vi kan följa den! Vi vet ju också hur hjärnan och kroppen påverkas av att vi medverkar i för oss meningsfulla sammanhang och hur vi blir företagets bästa ambassadörer! Alltnog, det spetsar affärsnyttan, arbetsglädjen och skapar stolthet för varumärket och arbetsplatsen.
Vill tipsa om Barret Values, som vi ibland tar hjälp av när vi faciliterar i större affärssammanhang, för att synligöra hur individers och företags värderingar stämmer överens. Och ger svar på när de inte är samstämmiga. Ger stor spännvidd från de mest grundläggande värderingar (Maslow) till de högre dimensionerna av mening. Gunilla T Jonsson / Gestalthuset AB
Gunilla!
Kan inte annat än hålla med om dina reflektioner och att värdet av värderingar är stort både mänskligt och ekonomiskt!
Jag är glad och förhoppningsfull eftersom fler och fler verksamheter idag har fokus på det och tilltro till framgången av det.
Det finns fortfarande mycket att lyfta och förstärka, men resan har börjat!
Mia