Kvartsamtal i arbetslivet
ORGANISATION & LEDARSKAP. Det kan kännas långt mellan utvecklingssamtalen i tider när tät feedback och agila metoder efterfrågas alltmer. Verksamhetschef Affi Kölevik testade kvartsamtal och fick tid att verkligen se varje medarbetare.
En av de roligaste uppgifter jag har som chef är samtalen med medarbetare. Jag tycker verkligen det. Genom åren har jag hört chefskollegor lite trött säga att ”usch då, nu är det dags för alla samtal igen”. Och det finns säkert anledningar till att man tycker så. Kanske är förutsättningarna dåliga, kanske har man för många underställda så det känns som att man inte hinner. Men för min del är detta en höjdpunkt i mitt chefsjobb.
Kompletterar löne- och utvecklingssamtal
På Vision har vi grovuppdelningen att lönesamtalen, med efterföljande resultatsamtal, hålls på våren, och utvecklingssamtalen hålls i början av hösten. Vi har använt olika metoder och verktyg för att levandegöra samtalen. Om man till exempel varit chef länge över samma grupp så kan ett verktyg förnya och ge nya vinklingar. Bra!
På ett av våra ledningsgruppsmöten i höstas förde vår personalchef fram frågan om kvartsamtal. Korta samtal som inte ersätter de övriga samtalen, utan som kompletterar dem. Det kan ju kännas rätt långt mellan de övriga samtalen. Särskilt i perioder när vi är ute och far mycket. Men även när vi ses på kontoret är det inte alltid så att vi verkligen SER varandra.
Snabb och effektiv avstämning
Kvartsamtal är ingen ny metod i sig. Vi som gick i skolan på 70- och 80-talen hade dessa superkorta samtal i skolan. Men som metod för att komplettera utvecklingssamtal och lönesamtal är det nytt för mig att några gånger under året stämma av hur det går med verksamheten. Chef och medarbetare. Kort och effektivt. Kommer det upp svårare frågor som behöver lösas, bokas ny tid för den frågan.
Jag tyckte detta lät som en mycket bra idé. Så jag testade. Veckan före jul var de flesta medarbetarna på plats och hade tid att boka ett möte med mig.
Resultat?
Hur gick det då? Tja….. En kvart klarade vi inte. Det kortaste samtalet tog 22 minuter och det längsta 45. Snittet blev väl 25 minuter. Men om man bortser från det (jag tror det var mest mitt fel, det är så härligt att sitta ner och prata med mina medarbetare att jag har svårt att hålla det kort) – så gillar jag idén skarpt.
Jag fick med liten tidsinsats en lägesavstämning av hög kvalité. Jag fick koll på hur alla verkligen mår. Jag fick tips och idéer på saker vi behöver ta tag i eller utveckla. Jag fick tid att verkligen se varje medarbetare. Jag gick på julledighet med en känsla av koll. Det var inte dumt alls. Och alla mina medarbetare sa sig också vara väldigt nöjda.
Jag har förståelse för att det här kanske är svårt om man har många underställda. Fast kanske blir avstämningen då ännu viktigare? Bara man tränar lite, och håller sig inom den där kvarten. Jag kommer själv att forsätta med denna metod och kan varmt rekommendera den till er andra.
Affi Kölevik
Senaste inlägg av Affi Kölevik (Se alla)
- Bra med konstruktiv kritik? Bullshit! - 2 september 2016
- ”Såg du inte att din medarbetare höll på att bränna ut sig?” - 10 juni 2016
- Du – din personals främsta förebild - 11 maj 2016
- Ledarskap vid hot och våld - 3 februari 2016
- Medarbetarna måste bidra till chefens arbetsmiljöansvar - 4 juni 2015
Tags: agil hr, chefens ansvar, feedback, ledarskap
Spännande läsning. Många chefer vittnar om goda effekter av sådana här avstämningssamtal, bl.a. på Scania (http://agilhr.se/utvecklingssamtalscani/) och Avanza Bank (http://agilhr.se/agilamalsamtal/).