Storytelling stärker varumärket – och HR-processerna
EMPLOYER BRANDING. Inom marknadsföring har man sedan länge använt sig av berättandet – storytelling – för att stärka sitt varumärke. Vem känner inte till Ica-Stig eller bilden av Ingvar Kamprad som den snåle smålänningen? Nu är det hög tid för HR att vara lika smarta i arbetet med sin företagskultur och sitt employer brand!
Människor har i alla tider samlats kring lägereldar. I det moderna arbetslivet är lägereldarna ersatta av kaffeapparater, kopieringsrum eller sociala medier. Men behovet av sammanhang, tillhörighet och mening (jmf KASAM) är detsamma – om inte större – i dagens snabbt föränderliga samhälle.
Det finns idag en växande medvetenhet om att varje arbetsplats utgör en egen kultur, som behöver hållas samman av berättelser. Berättelser som visar var vi kommer ifrån, var vi befinner oss nu och vart vi är på väg. Och det fina är att det går att påverka berättandet med rätt modeller och teknik!
Storytelling befolkar varumärket
Sveriges egen ”Mr Storyteller” Matts Heijbel har skrivit en bok som jag tycker fungerar utmärkt som inspiration och avstamp till en satsning på corporate storytelling: Storytelling befolkar varumärket.
”I och kring varje företag och organisation finns berättelser som handlar om människorna och verksamheten. De utgör ett kapital inom corporate storytelling, och med hjälp av dem kan man strategiskt stödja ledarskap, kommunikation, organisationsutveckling, förändringsprocesser, rekrytering, marknadsföring och kunskapsöverföring.”
Matts Heijbels bok är praktiskt inriktad och har ett mycket genomtänkt och pedagogiskt upplägg. Första delen beskriver steg för steg vad corporated storytelling handlar om och hur man kan använda sig av stories i arbetslivet. Andra delen är tänkt att fungera som en uppslagsbok. Här presenteras tjugo användningområden, rikt illustrerade med berättelser och konkreta exempel från välkända företag och organisationer.
7-stegs modell
Boken är uppbyggd kring Matts Heijbels egen 7-stegs metod, som han kort och gott kallar Heijbelmodellen. Den utgår från det faktum att det redan snackas i och om organisationen och att det redan inträffat starka händelser som förtjänar att berättas om. Men det gäller att locka fram dessa berättelser, regissera dem och använda sig av dem på ett strategiskt sätt. På så sätt kan man se till att snacket i möjligaste mån handlar om det som stärker organisationen.
- Bestäm strategi
- Locka fram
- Skörda
- Välj
- Förädla
- Sprid
- Stötta
Storytelling i employer branding-arbetet
Vill du lära dig mer om corporate storytelling som redskap för att stärka ert arbetsgivarvarumärke? Under vårt seminarium ”Employer branding för HR” föreläser Matts Heijbel under eftermiddagen. Boken ”Storytelling befolkar varumärket” ingår som kursdokumentation. Läs mer och anmäl dig här »
—
Fotnot: Detta inlägg publicerades första gången i februari 2011.
Annika Ahnlund
Senaste inlägg av Annika Ahnlund (Se alla)
- Därför söker era medarbetare nytt jobb 2020 - 15 januari 2020
- 2019 – året då företag insåg vikten av lärande? - 17 december 2019
- Digitala verktyg bidrar till hållbara medarbetare - 4 december 2019
- IQ-test eller personlighetstest – vad fungerar bäst i rekryteringen? - 14 november 2019
- 3 sätt för HR att agera utifrån data - 4 november 2019
Tags: employer branding, seminarium, storytelling, strategisk HR
Riktigt bra artikel!
I ett av mina tidigare arbeten använde jag mig av storytelling utan att veta om begreppet. Men andra ord insåg jag tidigt hur viktigt det är för en organisation att strategiskt använda storytelling och HR i Employer Branding för att lyckas identifiera, attrahera och behålla duktiga medarbetare.
Riktigt läsvärd och intressant artikel. Det är precis det här det handlar om. Att ha en röd tråd (en story) och sedan förädla och förankra denna inom hela organisationen mot ett gemensamt mål. Tack för boktipset.
Tack Eva och Johan för era kommentarer! Ja, det är spännande att kunna integrera storytelling i HR-arbetet och Matts är enormt duktig på området, föreläste på vårt Employer branding-seminarium nyligen.