Fem skäl att använda Google för sökning på LinkedIn
INTERNETREKRYTERING #2. Många rekryterare använder sig av LinkedIn för att hitta talanger på nätet. Men det finns flera goda skäl att hellre använda Google för att söka bland LinkedIn-profilerna.
LinkedIn är världens största professionella nätverk med över en miljon registrerade användare bara i Sverige. Här får rekryterare och researchers bekväm tillgång till strukturerad data, kan enkelt göra sökningar och ta kontakt med potentiella kandidater.
LinkedIn begränsar sökresultatet
Men en rejäl begränsning med den interna sökfunktionen är att LinkedIn allt mer stryper tillgången till den data vi användare försett dem med. Anledningen är förstås att LinkedIn måste tjäna mer pengar.
Medlemmarnas nätverk består av egna kontakter, deras kontakter (2:a gradens kontakter) och även dessas kontakter i ytterligare ett led (3:e gradens kontakter). Men nyligen beslutade LinkedIn att ta bort gratistillgången till 3:e gradens kontakters fullständiga namn och profiler. Vill vi se närmare information om någon utanför 2:a gradens nätverk, måste vi lägga många tusen kronor om året på ett premiumkonto.
Google ibland ett smartare sökalternativ
Ibland kan det därför vara läge att kringgå LinkedIn genom att använda en extern sökmotor som Google för att söka LinkedIn-profiler. Här nedan följer 5 skäl till varför Michelle Rea rekommenderar detta.
- Du kommer åt fullständiga namn och profiler för alla medlemmar på LinkedIn som är offentliga, det vill säga de 85 % som valt att vara sökbara för kunder, partners eller potentiella karriärmöjligheter på LinkedIn. Du ges också möjlighet att kontakta de talanger du hittar via Google.
- Med ett gratis Basic-konto hos LinkedIn får du endast tillgång till 100 profiler – medan du via Google och Bing kan se upp till 1.000.
- Datumfälten på LinkedIn är inte sökbara med intern sökning, vilket de är via en sökmotor som Google. Detta är användbart när du exempelvis söker efter en nyutexaminerad, en kontraktsanställd eller någon som nyligen har lämnat sin tjänst och söker nya möjligheter.
- Den booleska sökoperatorn * (asterisk) stöds inte med LinkedIns interna sökning. Operatorn används med fördel som ”platshållare” av 1 till 5 ord när man vill få med likartade titlar i sökresultatet. Låt oss exempelvis säga att du letar efter en ”sales manager”. För att även inkludera kandidater som kallar sig ”Sales and Marketing Manager”, ”Sales/ Marketing”, ”Sales Development Manager” etc. skriver du in följande booleska söksträng i Google:
site:se.linkedin.com ”Sales * Manager” - Med intern sökning på LinkedIn kan du inte söka i flera regioner och länder – något du kan med Google. Om du till exempel vill söka efter kandidater i både Danmark och Sverige i samma sökning kan du göra detta med hjälp av booleska söksträngen:
site:se.linkedin.com OR site:no.linkedin.com
Michelle Rea & Annika Ahnlund
Senaste inlägg av Michelle Rea & Annika Ahnlund (Se alla)
- Fem skäl att använda Google för sökning på LinkedIn - 16 november 2012
- Internetrekrytering #1: Boolesk sökning - 15 oktober 2012
Tags: gör-så-här, rekrytering, sociala medier, tips
Tack för bra artikel och att det finns andra alternativ. Sedan kan jag tycka att Linkedins kostnad för ett premiumkonto är försumbar, om du har stor nytta av det i ditt arbete.