En lättare väg till svåra samtal
LEDARSKAP. Svåra samtal är en del av chefsjobbet som många skulle slippa. Genom att vända på perspektivet, hittade verksamhetschef Affi Kölevik ett fungerande angreppssätt.
Att komma med tråkiga nyheter. Att överlämna ovälkommen information. Att meddela icke önskade beslut… Det är inte kul. Det är inte skoj. Det är – bara helt enkelt skitjobbigt.
Energikrävande. Påfrestande. En del av chefsjobbet som inte är det roligaste. En del som jag helst skulle slippa.
Känner du igen dig? Jag brukade tycka så. Jag brukade gå och dra på det, brukade hitta på alla möjliga andra saker än att ta just det där samtalet. Inte väntade jag så länge. Men i alla fall. En känsla av att inte vilja. Inte ha lust.
Tills jag tog och tänkte efter. Jaha. Jo, det är jobbigt att leverera tråkiga nyheter. MEN: det är ju ännu jobbigare att få dom. Eller hur? Det är ju faktiskt inte synd om mig. Hur kommer min mottagare att reagera? Hur går det att leverera informationen så att det landar så mjukt som det bara går? Även om det är hur tråkigt som helst att höra. Och vad vill jag ska hända sedan?
När jag väl började tänka i dessa nya banor lossnade det för mig. Det blev rätt fokus. Jag vände på spotlighten och förstod att det ju inte var jag som var viktig i detta samtal. Jag var budbäraren. Det var informationen som skulle fram som var viktig. Och allra viktigast: Hur personen som skulle ta emot det skulle reagera.
När jag väl kom in på rätt spår var det inte så svårt längre. Visst, det är jobbigt att ta ett tungt samtal. Men om man tänker på hur jobbigt det är för den som ska ta emot det – långt mycket värre än vad det är för mig som bara levererar det hela – då blir propositionerna plötsligt rätt. Tråkiga nyheter, ovälkommen information, icke önskade beslut.
Plötsligt var det inte längre en tråkig chefsuppgift. Plötsligt började jag hantera det klokt. Tänka ett steg till, bortom just detta samtal. Sätta mig in i den andre personens sits. Hur känns det att få den här informationen? Vad kommer hända med honom/henne? Hur kan jag lindra det hela? Hur kan jag hjälpa? Hur kan jag få personen att se möjligheter och utvägar, i stället för bara nattsvart mörker?
Jag gör väl inte alltid rätt nu heller. Men den här insikten har fått mig att bli en bättre chef. Både när det går bra, och när det går mindre bra.
Affi Kölevik
Senaste inlägg av Affi Kölevik (Se alla)
- Bra med konstruktiv kritik? Bullshit! - 2 september 2016
- ”Såg du inte att din medarbetare höll på att bränna ut sig?” - 10 juni 2016
- Du – din personals främsta förebild - 11 maj 2016
- Ledarskap vid hot och våld - 3 februari 2016
- Medarbetarna måste bidra till chefens arbetsmiljöansvar - 4 juni 2015
Tags: chefens ansvar, gör-så-här, ledarskap, svåra samtal, tips