HR måste börja ställa krav kring sociala medier!
SOCIALA MEDIER. HR är det område, där det finns störst möjlighet att göra skillnad när det gäller sociala medier. Ändå är det få företagsledningar som inser potentialen. Det menar vår sociala medier-expert Christian Bergenstråhle.
HR-funktionen jobbar många gånger i motvind. HR saknar dessutom ofta själva kunskapen och insikten i hur sociala medier faktiskt kommer att påverka bolagen framöver – både vad gäller bolaget i sig och medarbetare individuellt.
Det är bara att inse: HR är funktionen som är kopplad till alla anställda. ALLA anställda kommer att påverkas av sociala medier i sin yrkesroll. HR borde alltså stå i fokus på detta område.
Marknad måste involvera HR från början
Att ta fram en social media-strategi och att ta fram riktlinjer för sociala medier blir allt vanligare i Sveriges företag – något som är en positiv utveckling. Initiativet att ta fram en strategi kommer oftast från informations/kommunikations- eller marknadsavdelningen. Ett otroligt bra initiativ – men hur många gånger blir någon från HR-avdelningen inbjuden att delta i processen?
Jag har flera gånger haft diskussionen med kommunikationsavdelningar, där jag tagit upp detta faktum och ifrågasatt sammanställningen av arbetsgruppen. Få har ens tänkt på det, många tycker att det är smidigare och enklare att göra det inom avdelningen – HR kan kopplas in senare.
HR måste ta initiativ och ställa krav
Om vi nu tar denna tanke ett steg vidare… Kommunikations- eller marknadsavdelningen tar fram en strategi och ska prioritera de viktigaste områdena att fokusera på när det gäller sociala medier. Men kommer de någonsin att välja ett område inom HR-relaterade frågor? Troligtvis inte… Till viss del tror jag det beror på att de inte ens vet hur HR kan påverkas av sociala medier.
För att vi ska få en utveckling och förändring kommer det att krävas att HR tar initiativ, att HR ställer krav på att få vara med och att HR har argumenten för varför det är just inom HR man kan göra den största skillnaden.
Det börjar dyka upp flera case, både nationella och internationella, som visar på framgångssagor inom sociala medier och HR. Det gäller att sammanställa dessa och göra en dragning för ledningsgruppen för att få dem att inse att de måste tänka HR och employer branding kopplat till sociala medier. Detta kommer förhoppningsvis få dem att ändra prioriteringar och att allokera resurser – både vad gäller personal och pengar till den enligt mig viktigaste funktionen inom bolaget: HR.

Christian Bergenstråhle



Senaste inlägg av Christian Bergenstråhle (Se alla)
- Employee Advocacy – 2015 års trend? - 24 november 2014
- HR måste börja ställa krav kring sociala medier! - 20 september 2012
Tags: debatt, employer branding, kommunikation, sociala medier