Trendspaning: Rekrytering
TALENT MANAGEMENT/REKRYTERING. Rekryteringsmarknaden genomgår just nu de kanske största förändringarna jämfört med andra HR-processer. Vår Talent Management-expert Pia-Maria Thorén lyfter fram 4 starka trender.
Rekryteringen äger mer och mer rum på sociala sajter som LinkedIn, Facebook och Twitter. År 2010 rekryterade 58 % av bolagen framgångsrikt från sociala nätverk. Egentligen är det ganska självklart att om vår framtida arbetskraft spenderar sin fritid på Facebook så är det också där man måste finnas för att hitta dem man söker!
LinkedIn har extremt välutvecklade verktyg för sökning och filtrering på olika kombinationer av kompetens, utbildningsnivå och andra variabler som man vill skruva på för att få rätt sökresultat. Det är inte gratis, men kan vara väl värt investeringen eftersom tiden det tar att hitta rätt kandidater minskar avsevärt. Och du kan samtidigt framgångsrikt bygga ditt Employee Value Proposition på de ställen där kandidaterna ändå befinner sej för att mingla, utbyta åsikter och genomföra research. Läs mer hos Social Honesty.
Kopplat till ovanstående behöver ditt företag också fundera över vilken strategi ni har för sociala medier (corporate social media strategy) och vilken inställning och policy ni har för medarbetarnas användning av dem.
Trend 2: Nya browsers / mobila gränssnitt
En annan trend som man behöver ta hänsyn till när det gäller rekrytering är att fler och fler använder mobilen och iPaden för att surfa på nätet, och att detta ställer ökade krav på att din karriärsida även är anpassad för mobila gränssnitt. År 2014 beräknas fler använda mobilen än datorn för att surfa på nätet och det betyder att man måste kunna läsa om och söka olika tjänster via karriärsajter som är mobilanpassade.
Trend 3: Obalans i utbud/efterfrågan
Det finns också andra inte fullt så roliga trender inom rekrytering och en av dem är att rekryteringsmarknaden är i obalans. Det betyder att det finns arbetslösa samtidigt som företagen jobbar hårdare än nånsin för att hitta rätt kompetens. Obalansen drivs av att de arbetssökande inte fyller kraven eftersom jobben blir mer och mer specialiserade och den kompetens som företagen behöver inte går att hitta eller är väldigt sällsynt.
Trend 4: Tester blir mer som spel
Marknaden för olika typer av tester för rekrytering har exploderat under det senaste decenniet. Fler och fler leverantörer erbjuder sina mer eller eller mindre nischade tester baserade på kompetenser eller mer praktiska färdigheter via internet istället för pappersbaserat.
Mobila, video-, spelbaserade och simuleringstekniker spelar här en en allt större roll. Ett exempel är Marriot, som postat ett rekryteringsspel på Facebook där potentiella arbetstagare får se vilka utmaningar de skulle kunna mötas av i ett restaurangkök. Se demo på Youtube och själva spelet på Facebook.
Lycka till med rekryteringen!
/Pia-Maria



Senaste inlägg av Pia-Maria Thorén (Se alla)
- Goodbye Talent Management – Hello Business Execution - 11 januari 2013
- Trendspaning: Kontroll motverkar engagemang - 24 oktober 2012
- Trendspaning: Jobbarkitektur underlättar kompetensplaneringen - 29 augusti 2012
- Trendspaning: ”Big Data” inom HR ser dagens ljus - 18 april 2012
- Trendspaning: Agile Performance Management - 14 februari 2012
Tags: rekrytering, sociala medier, talent management, trender