Vikten av kreativa medarbetare
FÖRETAGSKULTUR. För att företag ska kunna generera konkurrenskraftiga idéer, är kreativitet ett måste. För HR gäller det därför att rekrytera nytänkande medarbetare och att skapa ett tillåtande företagsklimat, där kreativitet premieras. Det menar vår nya bloggare Mathilda Welin Brook.
Ett företag existerar inte i ett vakuum. Runt omkring finns en verklighet som hela tiden förändras. Den värld vi lever i idag har blivit svårare att tolka, svårare att analysera just på grund av det faktum att den idag förändras snabbare än någonsin förr.
Att skapa försprång har idag delvis blivit en fråga om att ta tillvara på förändringarna innan någon annan gör det. Detta ställer stora krav på dagens företag. Att hitta kreativa och nyskapande medarbetare har blivit allt viktigare, här har HR-funktionen en viktig roll att spela.
Rekrytera nytänkande medarbetare
Fredrik Härén talade för några år sedan på Kunskapens dag, där han bland annat konstaterade att ”Fantasi har blivit dyrt i en värld av förändring”. Och det är sant. Utan kreativa medarbetare skapas inga försprång, inga pipelines.
Att hitta rätt medarbetare har länge varit på tapeten och det finns väl ingen idag som i sitt CV inte beskriver sig själv som kreativ. Det intressanta är hur man som HR-ansvarig ska kunna ta reda på om personen är så kreativ som han eller hon säger. Nedan definieras kreativitet utifrån ett antal egenskaper (Amabile, 1996). Kan vara bra att ha med sig i arbetet med den egna organisationens förutsättningar för att skapa kreativitet.
- Att kunna se nya användningsområden.
- Att hitta nya vägar för att lösa problem.
- Att förstå komplexitet.
- Att hålla så många vägar öppna så länge som möjligt.
- Att inte bara följa och acceptera utan att tänka självständigt.
- Att vara bred i sitt tänkande.
- Att komma ihåg information från tidigare tillfällen.
- Att våga bryta mönster och ramar.
- Att kunna fånga upp det nya, viktiga och annorlunda i all information.
Kunskapskultur och tillåtande klimat
Att ständigt hitta nya vägar och koncept är en del av framgångsarbetet i organisationen. Oavsett om det handlar om nya marknadsstrategier, nya insikter gällande det interna kreativitetsfrämjande arbetet eller andra för företaget viktiga aktioner, bör arbetet börja på individnivå för att främja kollektivets mål.
Ett företagsklimat där kreativitet, kompetens, samarbete och möten premieras är att rekommendera. Flera forskare pekar på vikten av arbetsmiljön: ett tillåtande klimat, där viljan att ta till sig både intern och extern kunskap blir en del av kulturen. Där vill människor jobba, inte bara för sig själva utan för hela organisationen.
Senaste inlägg av Mathilda Welin Brook (Se alla)
- Talent Retention – hur behåller man talangerna? - 16 april 2012
- HR som kapitalförvaltare - 13 februari 2012
- Miljöns betydelse för kreativiteten - 12 januari 2012
- Vikten av kreativa medarbetare - 30 november 2011
Tags: företagskultur, gör-så-här, kreativitet, organisationsutveckling