Intern employer branding, del 1: Destination och startpunkt – HRbloggen.se
Hem » employer branding, läsvärt

Intern employer branding, del 1: Destination och startpunkt

Av den 14 oktober 2011 2 kommentarer 2 157 visningar
EMPLOYER BRANDING. Är du intresserad av hur man bygger sitt interna arbetsgivarvarumärke? Då ska du följa vår nya skribent Anna Mindelöf, nytillträdd personalchef på Universum. I en artikelserie delar hon här med sig av sitt arbete med företagets interna employer brand. I första delen berättar Anna hur man kommer igång från grunden: genom att fastställa destination och utgångspunkt.

Jag vill inleda min artikelserie med att klargöra: För mig är allt HR och ledning gör intern employer branding. Vad menar jag när jag påstår det? Jo, vad vi gör, hur vi gör det och vad vi inte gör och varför vi inte gör det samt vad vi väljer att berätta och inte, skapar tillsammans hur våra anställda ser på organisationen.

Därför: om ni bestämmer er för att göra skillnad på det företag ni är idag, välj några saker för varje år, genomför dem ordentligt och mät innan och efter så ni ser att det gör skillnad. Det finns några quick fix för att komma igång såklart, men det finns inga genvägar till att lyckas annat än hårt, systematiskt jobb av passionerade HR-personer.

Bestäm destination

Hur kommer ni då igång med det interna employer branding-arbetet? Allt börjar med vart ni ska någonstans, själva destinationen.

Intern employer branding - destination och startpunkt

Själv har jag bestämt mig för att vi ska bli Världens bästa företag, vi ska vara ett av de företag som anställda bara älskar att jobba för. Jag tror nämligen att om våra anställda hoppar upp ur sängen på morgonen och tänker: ”Yes, det är måndag, äntligen får jag gå till jobbet!” så kommer det att sprida sig till andra personer.

Detta eftersom våra anställda pratar med folk som de känner, i sociala medier, över middagsbordet, på föräldramöten eller på någon annan mötesplats. Om våra anställda säger bra saker om oss, så sprider det sig som en löpeld. Och eftersom bra personer känner bra personer, så kommer vi snart att omge oss av människor som verkligen brinner för det här företaget.

Tänk er 5 år framåt i tiden. Ni råkar överhöra en diskussion mellan två anställda utanför toaletterna på jobbet. Vad vill ni att de säger om företaget då? Jag har alltid det som tanke, hur jag vill att det ska vara. Sedan formulerar jag det jag gör, det vill säga mina mål, utifrån det. Det är faktiskt så enkelt.

Fastställ startpunkt för vägen dit

När ni tagit reda på vart ni ska, vad gör ni då? Liksom med orientering, måste ni först veta var ni är nu för att kunna ta er till målet. Ni måste alltså göra en nulägesanalys genom att mäta vad er personal egentligen tycker om företaget och det HR och ledning gör. Enklast görs detta genom en medarbetarundersökning. Under slutet av oktober tänker jag själv på detta sätt mäta hur bra våra anställda tycker att vi är. När det är gjort har jag en utgångspunkt i mitt interna employer branding-arbete.

Men kom ihåg, det absolut viktigaste för att lyckas med sitt interna arbete är som med allt annat i livet: Du måste vara målmedveten och du måste göra det som behövs, inte bara det du tycker är kul.

Sammanfattningsvis:

  1. Er destination: Vart ska ni någonstans? Hur bra vill ni vara som arbetsgivare?
  2. Er startpunkt: Var är ni idag? Mät era anställdas engagemang och vad de tycker genom en återkommande medarbetarundersökning. Obs! Mät inte om ni inte tänker göra någonting åt åtminstone delar av resultatet.

Vi hörs nästa vecka! Då ska jag berätta vad jag har gjort sedan jag började på Universum. Det handlar bland annat om företagskulturen, att leva sina värderingar och att introducera nyanställda på ett bra sätt.

Ur askan i elden
Anna

Intern employer branding, del 2: Värderingar och introduktion av nyanställda »
Anna Mindelöf

Anna Mindelöf

Head of Performance and Succession EMEAadidas group
Anna Mindelöf är f.d. personalchef på Universum Group med uppdrag att bygga företagets interna employer brand, att se till att företaget blir det de säljer, ”Building brands to capture talents”. Anna jobbade tidigare som HR Director på Adidas Group Norden - ett företag hon nu återvänt till. Hon brinner för att utveckla andra och är genuint intresserad av att fler arbetsgivare blir bra.
Anna Mindelöf

@AnnaMindelof

Bringing the best out of people is the key to success!
Anna Mindelöf
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , ,

2 kommentarer »

  • Maja skriver:

    Anna, du är så klok! Dags att få företagen att inse att Employer Branding inte är en HR process i något hörn utan summan av allt vi gör tillsammans. Identitet + image = sant

  • Anna Lindespång skriver:

    Ska bli mycket spännande att följa den här artikelserien. Employer branding är både ett intressant och mycket viktigt ämne, särskilt då vi står inför höga pensionsavgångar och ökade krav på att attrahera ”rätt” kompetens.

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny