Arbetsgivare betygsätts på Jobinside.se
EMPLOYER BRANDING. Transparens är ledordet för dagen i employer branding-arbetet. Något vår partner Jobinside tagit fasta på. På deras sajt kan jobbkandidater kolla upp hur andra bedömer och betygsätter en viss arbetsgivare.
I takt med de sociala mediernas allt större betydelse ökar också kraven på äkthet, ärlighet och större insyn. Knappast någon jobbsökande faller längre för gamla klyschor som att ”personalen är vår viktigaste resurs” – om det inte finns någon verklig substans bakom orden.
Särskilt den yngre generationen medarbetare vill få en inblick i hur det verkligen är att jobba för en viss arbetsgivare. De vill höra sanningen från personalen själv.
Vikten av trovärdighet
Trovärdighet är med andra ord lika med transparens. Just detta tog sajten Jobinsides grundare Joachim Pettersson Vikström fasta på när han själv sökte jobb för några år sedan.
– Det var tröttsamt att läsa alla likformiga budskap från olika arbetsgivare. Det är inte trovärdigt när budskapen kommer direkt från ledningen, menar han.
Joachim Pettersson Vikström såg ett behov av en oberoende källa till information om arbetsgivare för karriärintresserade och startade därför sajten Jobinside. I USA lanserades samma år Glassdoor.com, som idag innehåller 120.000 bedömda företag.
På Jobinside.se kan medarbetare betygsätta sin arbetsgivare enligt olika skalor och med fria ord berätta hur de upplever sin anställning. Informationen finns sedan tillgänglig för alla och ingår förstås i den research en jobbkandidat gör om en arbetsgivare.
Bättre att förekomma
Men Joachim Pettersson Vikström vill gå ett steg längre. Han menar att arbetsgivare bör förekomma eventuell kritik genom att uppmana sin befintliga personal att bedöma företaget och berätta om sin anställning.
– Sajten ger seriösa arbetsgivare en chans att visa att man inte har något att dölja, att man faktiskt har en nöjd personal. Därmed framstår man också som ett attraktivt val och medarbetare som deltar blir viktiga ambassadörer för företaget.
Riskerna då?
Samtidigt finns förstås en viss risk att man får dåliga betyg när man uppmanar personalen att göra bedömningar på Jobinside.
– Missnöje kommer alltid att ventileras på olika arenor. Vet man med sig att man har nöjd personal har man dock mycket att vinna, säger Joachim. Och på Jobinside har arbetsgivaren större kontroll och kan bemöta ett eventuellt dåligt betyg.
Ständigt uppdaterad feedback
Jobinside fungerar även som en ständigt uppdaterad medarbetarundersökning. Personalen kan när som helst logga in och uppdatera sitt omdöme. Därmed kan man få feedback i realtid om sådant man kanske annars aldrig fått reda på.
Precis som med all information som finns på internet, kan man aldrig säkert veta vem som ligger bakom ett visst uttalande.
– Det finns förstås vissa möjligheter att kontrollera äktheten i ett omdöme. Och om arbetsgivaren själv uppmanar medarbetarna att bedöma så vet man ju med största sannolikhet att det är äkta, avslutar Joachim Pettersson Vikström.
Fotnot: Detta är en sponsrad artikel om en samarbetspartner som vi på HRbloggen.se varmt kan rekommendera.
Annika Ahnlund
Senaste inlägg av Annika Ahnlund (Se alla)
- Därför söker era medarbetare nytt jobb 2020 - 15 januari 2020
- 2019 – året då företag insåg vikten av lärande? - 17 december 2019
- Digitala verktyg bidrar till hållbara medarbetare - 4 december 2019
- IQ-test eller personlighetstest – vad fungerar bäst i rekryteringen? - 14 november 2019
- 3 sätt för HR att agera utifrån data - 4 november 2019
Tags: employer branding, sociala medier, tips, trender