”Sverige i HR:s framkant, men inte i sociala medier”
INTERNATIONELL HR. Hur är det att jobba med HR i ett EU-land som Tyskland jämfört med Sverige? Marie Wästvind anser att Sverige ligger längre fram än många andra EU-länder, men är dåliga på att utnyttja sociala medier.
I ett tidigare inlägg berättade vi om Marie Wästvind och hur hon fick jobbet som ansvarig för Employer Branding och HR Marketing hos en av Tysklands största mobiloperatörer.
Marie berättar att det just nu sker en förvandling av synen på HR i Tyskland.
– Från att ha haft rent administrativa uppgifter börjar man inse HR:s betydelse för nyckelkompetensen. ”War for Talent” är en het fråga, inte minst med tanke på Tysklands demografiska läge: Man spår att befolkningen sjunker från 80 till 50 miljoner invånare under de kommande 40 åren. Då blir det än viktigare att vara en attraktiv arbetsgivare som kan locka den bästa arbetskraften.
Tyskland har med andra ord anammat HR-transformationen något senare än vi.
– Sverige ligger längre fram inom HR än många andra europeiska länder, betonar Marie. Svenska företag har bättre förstått vikten av sådant som kompetensutveckling, friskvård, rehabilitering och work-life-balance.
Tyskarna bättre på sociala medier
Däremot värderar svenska HR-avdelningar inte sociala medier lika högt som tyskarna gör, menar Marie.
– Här i Tyskland har alla arbetsgivare med självrespekt en egen Facebook-sida för jobbsökare, en eller flera twittrare samt en kanal på YouTube för karriärfilmer.
Facebook använder man som komplement till den egna hemsidans karriärsidor och för att kunna komma i direktkontakt med potentiella medarbetare.
– Det intressanta är att detta verkligen utnyttjas av kandidater som ställer frågor om möjligheter att börja på firman, vad som hänt med ansökan och så vidare, berättar Marie som rekommenderar oss att kolla in BMW Karriere eller Be Lufthansa på Facebook samt att söka på ”commerzbank karriere” på YouTube, där ”Commerzbank in der Nacht” är Maries personliga favorit.
Annika Ahnlund
Senaste inlägg av Annika Ahnlund (Se alla)
- Därför söker era medarbetare nytt jobb 2020 - 15 januari 2020
- 2019 – året då företag insåg vikten av lärande? - 17 december 2019
- Digitala verktyg bidrar till hållbara medarbetare - 4 december 2019
- IQ-test eller personlighetstest – vad fungerar bäst i rekryteringen? - 14 november 2019
- 3 sätt för HR att agera utifrån data - 4 november 2019
Tags: hr-jobb, internationell hr, sociala medier
Mycket intressant! Uppenbarligen finns det mycket kring arbetsgivarvarumärken i sociala medier som vi kan lära genom att jämföra med hur tyska företag jobbar med detta.