Hitta kompetent personal största utmaningen
KOMPETENS. Sveriges personalchefer tror på ökad sysselsättning framöver. Men när konkurrensen hårdnar om arbetskraften och 40-talisterna går i pension, blir det en allt svårare utmaning att hitta kompetent personal.
Analysföretaget IC-potentials Personalchefsindex (PCI) är skillnaden i procentenheter mellan andelen personalchefer som tror på en ökning och andelen som tror på en minskning av sysselsättningen i det egna företaget. Mätningen görs inför varje kvartal genom telefonintervjuer med ca 500 personalchefer.
Positiva förväntningar på sysselsättningen
Sedan trendbrottet under kvartal 2 2010 har förväntningarna på sysselsättningen varit alltmer positiva. Inför första kvartalet 2011 planade PCI ut något och hamnade på + 16 %. Samtliga branscher och storleksklasser tror på en positiv utveckling den närmaste tiden. Mest optimistiska är mellanstora företag. Undersökningen visar också att ökningen i sysselsättningen i högre grad förväntas omfatta fasta anställningar.
Största utmaningen är att hitta kompetent personal
Personalcheferna fick också svara på en öppen fråga om deras största utmaningar inför 2011:
- Hitta kompetent personal 46%
- Kunna prioritera kompetensutveckling 14%
- Effektivisera och förbättra lönsamheten 10%
- Behålla befintlig personal 7%
- Förbättra arbetsmiljön 6%
- Motivera och engagera personalen 5%
- Generationsväxlingen av 40-talisterna 4%
Nästan hälften av Sveriges personalchefer ser alltså problem med att hitta kompetenta medarbetare! En stor utmaning är att många befintliga och kompetenta medarbetare tillhör den äldre generationen som är på väg att gå i pension. Det blir svårt att hitta ersättare med rätt kompetens och erfarenhet.
Den förbättrade konjunkturen visar att efterfrågan ökar för traditionella HR-investeringar inom kompetensutveckling, arbetsmiljö och motivationsrelaterade aktiviteter. Det finns även en rädsla för att konjunkturuppgången trappar upp konkurrensen på arbetsmarknaden och att det kan leda till att nyckelpersoner slutar på företagen.
Talent management, employer branding och arbetsmiljö & hälsa
För att kunna attrahera och behålla kompetent arbetskraft när konkurrensen om den hårdnar, måste HR alltså fokusera på employer branding, strategisk kompetensförsörjning samt arbetsmiljö och hälsa. Det är just inom dessa tre områden som vi på HR etc. kan stödja er med konsult- och utbildningstjänster. Läs mer >>
Annika Ahnlund
Senaste inlägg av Annika Ahnlund (Se alla)
- Därför söker era medarbetare nytt jobb 2020 - 15 januari 2020
- 2019 – året då företag insåg vikten av lärande? - 17 december 2019
- Digitala verktyg bidrar till hållbara medarbetare - 4 december 2019
- IQ-test eller personlighetstest – vad fungerar bäst i rekryteringen? - 14 november 2019
- 3 sätt för HR att agera utifrån data - 4 november 2019
Ingen kommentar »
1 Pingbacks »
[…] Ändå nås vi av rapporter från arbetsmarknaden som säger att det är svårt att hitta kompetent personal. […]