Policy för sociala medier bättre än förbud
SOCIALA MEDIER. Förlorad produktivitet och säkerhetsrisker föranleder många företag och organisationer att införa förbud mot sociala medier. En bättre balansgång är att ta fram tydliga riktlinjer och att resonera med sina medarbetare.
Jag har tidigare skrivit om att bara 20 procent av världens företag har en policy för sociala medier. Motsvarande siffra för Sverige är ännu lägre: 7 procent.
Rätt använda ger sociala medier enorma möjligheter att bygga relationer med marknaden och att utveckla sitt varumärke. Men det finns förstås fallgropar.
Banverkets personal surfade på Facebook till ett värde av elva miljoner kronor på ett år. Över 100 personer umgicks med sina vänner på Facebook mer än en och en halv timme varje dag – mitt under vinterns värsta tågkaos. Något som föranledde Trafikverket att införa en spärr mot en rad populära sajter
Förbud inte rätt lösning
Förbud är en enkel väg att gå, men det löser sällan några egentliga problem. Och genom att blockera sajter lär man definitivt bli mindre attraktiv som arbetsgivare för den generation medarbetare som är uppväxta med Internet.
Helena Lindh, ansvarig för internkommunikation och sociala medier på IBM i Sverige, menar att om de anställda lägger timmar på privatsurfande har man i grunden ett problem med företagskulturen. Hellre än förbud bör man då diskutera vilka regler som ska gälla.
– Varför ska det vara ok att gå ut och röka, men inte att kolla en nyhetssida eller sin Facebook? Nu när Internet har flyttat in i mobilen så kommer arbetsgivaren att få ännu mindre möjlighet att centralt blockera webbsidor, då blir det ännu viktigare att man jobbar med kultur och ledning.
Trafikverket är dock inte ensamma om att införa restriktioner. En ny internationell undersökning av McAfee pekar på att en tredjedel av alla organisationer begränsar användningen av sociala medier, just Facebook förbjuds av nästan hälften. Tretton procent av de tillfrågade företagen blockerar all tillgång till sociala medier.
Säkerhetsrisker och negativ publicitet
Förutom förlorad produktivitet är säkerhetsaspekten en vanlig orsak att strypa tillgången till sociala medier för de anställda. Senast kunde vi läsa att Porsche infört denna drastiska åtgärd för att förhindra att företagshemligheter läcker ut.
Men den verkliga faran ligger kanske i vad de anställda skriver på nätet. Det är lätt hänt att göra klavertramp, att glömma att det egna nätverket inte längre bara består av de närmaste vännerna. Något som kan påverka företagets image negativt och därmed även vara fråga om illojalitet från den enskilde medarbetarens sida.
Resonera och diskutera
Brit Stakston, mediestrateg med ansvar för sociala medier på JMW Kommunikation, anser att en social medie-policy är nödvändig. Men inte i syfte att kontrollera, utan som ramverk och pedagogiskt verktyg. Arbetsgivare behöver enligt Brit:
- fånga upp hur stor närvaro medarbetarna har i de sociala medierna
- vad de använder dem till
- hur kunskapsnivån ser ut
- hur de förhåller sig till de kommunikationsverktygen för det uppdrag man har i arbetet
- resonera om hur man som anställd t.ex. pratar om jobbet i statusrader på Facebook eller twittrar om jobbet
- resonera om hur medarbetarna bloggar om jobbet, många är de exempel som finns då man som anställd är missnöjd med sin arbetssituation på ett eller annat sätt.
Beteendevetare Elisabeth Solin har skrivit en utmärkt liten handledning för hur man som chef kan diskutera närvaron i sociala medier med sina medarbetare på ett strukturerat och konstruktivt sätt. En rad väl valda citat från Facebook tjänar som diskussionsunderlag. Skriften kostar 150 kr inkl moms och kan beställas här.
***
Tips! På vårt seminarium om sociala medier den 25 maj får du lära dig formulera en policy, mall medföljer kursdokumentationen. Läs mer »
Annika Ahnlund
Senaste inlägg av Annika Ahnlund (Se alla)
- Därför söker era medarbetare nytt jobb 2020 - 15 januari 2020
- 2019 – året då företag insåg vikten av lärande? - 17 december 2019
- Digitala verktyg bidrar till hållbara medarbetare - 4 december 2019
- IQ-test eller personlighetstest – vad fungerar bäst i rekryteringen? - 14 november 2019
- 3 sätt för HR att agera utifrån data - 4 november 2019
Tags: chefens ansvar, litteratur, policy, riktlinjer, sociala medier
Ingen kommentar »
2 Pingbacks »
-
[…] strategi ni har för sociala medier (corporate social media strategy) och vilken inställning och policy ni har för medarbetarnas användning av […]
-
[…] och konstruktivt sätt – innan det sker ett olyckligt övertramp. Något jag skrivit mer om i tidigare inlägg kring policy för sociala […]
Gör hela personalen till en del av kommunikationsavdelningen
De anställda är en utmärkt resurs för omvärldsbevakning. Istället för att stänga av tillgången till Facebook och andra sociala nätverk bör de anställda uppmuntras att tipsa kommunikationsavdelningen när de ser företaget/organisationen diskuteras. Hur? Medieträna dem via intranät eller mejl. Börja enkelt med en checklista på några punkter. Lyft fram lovvärda insatser i veckobrevet och låt ledningen poängtera vikten av att lyssna av kunders/medlemmars samtal om organisationen. Inrätta en mejladress som enbart har till syfte att fånga upp tips från interna källor.
Med rätt inställning kan sociala medier ge organisationen ett lyft och göra banden till de anställda starkare. Det gäller bara att våga prova nya vägar.
Tack Jacqueline för alla smarta tips! Självklart är medarbetarna de bästa ambassadörerna för företaget – om man först ser till att vara en bra arbetsgivare.