Locka talangerna med ditt varumärke – HRbloggen.se
Hem » employer branding, läsvärt

Locka talangerna med ditt varumärke

Av den 11 oktober 2010 942 visningar
EMPLOYER BRANDING. Det finns knappast någon företagsledning som inte känner till värdet av att bygga upp ett framgångsrikt varumärke. Likaså brukar de flesta ledningar stolt deklarera att personalen är deras viktigaste resurs. Men varför har inte fler anammat employer branding som en del av företagets framgångsstrategi?

Kanske tillhör ni dem som avfärdar employer branding som ännu en i raden av amerikanska trender? Well, I’ve got some news for you: Ni har redan ett employer brand. Så länge företaget har anställda har ni också ett varumärke som arbetsgivare.

Employer branding handlar i grund och botten om ryktet som arbetsgivare. Och finns det egentligen något företag som inte vill vara attraktivt i arbetssökandes ögon? Nej, knappast. Alltså är arbetet med att stärka sitt employer brand en viktig angelägenhet för alla arbetsgivare, stora som små. Inte minst under högkonjunktur, när det råder konkurrens om arbetskraften. Eller med tanke på den kräsna unga generationens vana att kunna välja och vraka.

Det finns förstås inget färdigt recept för att stärka sitt arbetsgivarvarumärke. En del prövar att attrahera kompetenta kandidater genom påkostade rekryteringskampanjer och satsningar på sociala medier. Men det räcker inte att kommunicera på ett sätt som är tilltalande – det måste också vara förtroendeingivande.

Men mest handlar employer branding – som jag ser det – helt ”enkelt” om hur medarbetarna behandlas, blir lyssnade på och får vara delaktiga i företaget. Då kommer sådant som personalförmåner, arbetsmiljö och kompetensutveckling in i bilden. Och inte minst företagskulturen! Här är det viktigt att skapa en organisation som tydligt lever som den lär. Om inte VD och era chefer agerar i enlighet med företagets värderingar, varför skulle då personalen göra det?

Detta är ett utdrag ur min HR-krönika i Max Matthiessens kundtidning MM nummer 3 2010.
Läs hela krönikan här »

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a arrangerar seminarier och utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny