Employer branding – att leva som man lär – HRbloggen.se
Hem » employer branding, läsvärt

Employer branding – att leva som man lär

Av den 15 maj 2010 4 kommentarer 59 visningar
EMPLOYER BRANDING. För att skapa en intressant och attraktiv arbetsplats arbetar fler och fler företag aktivt med att utveckla sitt arbetsgivarvarumärke – employer branding. Men det handlar inte bara om att kommunicera på ett tilltalande sätt: organisationen måste också agera i enlighet med sina värderingar.


I konkurrensen om de bästa kandidaterna gäller det att skapa och bibehålla en attraktiv bild av företagets varumärke som arbetsgivare. Employer branding handlar om både befintliga och potentiella medarbetares associationer och upplevelser. (Och glöm inte de medarbetare som väljer att lämna företaget! Vikten av att varumärkesarbetet genomsyrar hela anställningskedjan har vi skrivit om här.)

Värderingar som engagerar
Målet är en positiv organisation som drivs av en gemensam kultur med värderingar som engagerar och ett syfte som motiverar. Då får man inte bara medarbetare som bidrar till att stärka företagets attraktionskraft gentemot potentiella medarbetare och kunder. Anställda som är motiverade arbetar även med större engagemang och är därmed effektivare. Lönsamhet, alltså.

Lever ni som ni lär?
Men employer branding handlar inte bara om att kommunicera på ett sätt som är tilltalande – det måste också vara förtroendegivande. Därför bör allt företaget säger, publicerar och gör, vara sant och konsekvent. Om det som hävdas i platsannonsen eller på företagets hemsida inte överensstämmer med hur de anställda behandlas i verkligheten, raseras varumärkets förtroendekapital – och därmed dess attraktionskraft som arbetsgivare.

Föregå med gott exempel
Det är alltså viktigt att skapa en organisation som konsekvent och tydligt lever som den lär. Det klokaste är att alltid föregå med gott exempel. Om inte cheferna agerar i enlighet med företagets värderingar, varför skulle personalen göra det? Processen handlar mer om att agera än att kommunicera. Och den bästa förebilden är förstås alltid VD.

Foto: Bildbyrå www.pixgallery.com © Harald Theissen.

Ingrid Iliou och Annika Ahnlund

Ingrid Iliou och Annika Ahnlund

Ingrid Iliou och Annika Ahnlund

Senaste inlägg av Ingrid Iliou och Annika Ahnlund (Se alla)

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , ,

4 kommentarer »

  • Gisela skriver:

    Absolut! Det är A och O. Om man lovar mer än man kan hålla kommer man dra till sig en massa personer som blir besvikna och istället arga eller bittra. Givetvis måste man inte framhålla sina brister men då får man prata om det som ÄR bra istället för att låtsas.

    Det sköna med att leva som man lär är också att man inte behöver försöka kontrollera anställdas närvaro i sociala medier och annat med järnhand heller.

  • Jörgen Edlén skriver:

    Hej Annika och Ingrid! Ni lyfter upp intressanta och viktiga områden som påverkar HR. Nu kommer en bra debatt igång och vi får hoppas att det även ger effekt och mersmak. Nå, till varumärket. Att leva som man lär är ju en gammal sanning och de som inte gör det hamnar fort i svarta boken. Ett i tiden nära exempel på hur varumärket snabbt kan bli solkat, är från ett företag inom snabbmatsbranschen. Att hävda en positiv livsstil i reklamen och agera helt annorlunda bakom kulisserna kan bara bli förödande för varumärket när det väl uppdagas. Det finns förmodligen fler företag/arbetsgivare som lever efter devisen skomakarens barn har trasiga skor och bör ta till sig ert inlägg med skärpa.
    Hur som helst så påverkar ju naturligtvis ledarskapet och hanteringen av varumärket de anställdas, kunder och övriga samhällsintresserades inställning och syn på attraktionskraften. Behöver kanske inte påpekas, men i slutänden påverkar detta affärerna och ekonomin.

  • Yvonne Dahlberg skriver:

    Så kul att se att det börjar dyka upp fler och fler bra HR-bloggar i Sverige! Vi har legat efter vad gälller detta.

    Med ett nytt transparent samhälle när sanningen sällan är mer än ett musklick bort blir det absolut viktigt att leva som man lär. Det borde vara enkelt, men jag tror att vi är så indoktrinerade av gamla marknadsföringsteorier om att "förpacka våra erbjudanden aptitligt" och då drar man på och lovar guld och gröna skogar.

  • Annika Ahnlund skriver:

    Hej och tack alla tre för era kommentarer!

    Vi verkar vara rörande överens om vikten av att leva som man lär om man är rädd om sitt employer brand. Säkert är det så att man gärna lovar mer än man kan hålla för att locka många kompetenta sökanden att välja på.

    Men det handlar ju minst lika mycket om att företaget ska leva efter sina egna värderingar.

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny