Så utformar du en lockande platsannons – HRbloggen.se
Hem » employer branding, praktisk HR

Så utformar du en lockande platsannons

Av den 19 december 2009 942 visningar
REKRYTERING. Dagens platsannonser innehåller alldeles för många krav på den arbetssökande. Företag borde i stället lyfta fram sina värderingar och vad de har att erbjuda, menar reklambyråchefen Mattias Sjöstrand.

I traditionella platsannonser överskuggas ofta presentationen av företaget och vilka värden det står för av en lång kravlista på den sökande. Detta enligt en färsk undersökning om utformningen av platsannonser som gjorts av reklambyråchefen Mattias Sjöstrand och som presenteras i SvD.

– En platsannons måste utformas så att den väcker maximalt intresse hos en kandidat. Det gör inte merparten av annonserna nu. Vi människor har redan alltför många krav på oss överallt. Ingen går i gång på att få ytterligare ett krav på sig i livet. En platsannons ska i stället locka personer att söka ett jobb.

Att fokusera på erbjudandet blir särskilt viktigt om man vill attrahera kompetenta sökanden som redan har ett bra jobb. Då behövs lockbeten i form av utvecklingsmöjligheter, stimulerande arbetsuppgifter och flexibla arbetstider.

Man ska heller inte glömma bort att platsannonsen är en viktig marknadsföringskanal för företaget. Men samtidigt måste förstås arbetsbeskrivningen överensstämma med verkligheten.

Tänk alltså på följande när du skriver en platsannons:

  • Locka med vad ni erbjuder och tona ner kraven.
  • Lyft fram företaget och dess varumärke.
  • Tydliggör och exemplifiera positiva saker med jobbet.
  • Använd ett vänligt tilltal och rätt ton.
  • Fatta dig kort och hänvisa till nätet för mer information.

Foto: Bildbyrå www.pixgallery.com © Peter Szamer

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a arrangerar seminarier och utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , ,

Ingen kommentar »

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny