Krisberedskap för influensan
ARBETSMILJÖ. Det är viktigt att alla arbetsplatser har en beredskap för den nya influensapandemin. Dels för att minska smittspridningen, dels för att minska konsekvenserna av att många på arbetsplatsen är sjukskrivna samtidigt.
Varje arbetsgivare har en skyldighet att förebygga smitta på arbetsplatsen genom att ta reda på vilka smittrisker som finns, bedöma hur allvarliga de är och minska risken för att smittan sprids. Detta enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter om mikrobiologiska arbetsmiljörisker – smitta, toxinpåverkan, överkänslighet, AFS 2005:1. Även personalen har ett ansvar att göra som det står i arbetsgivarens instruktioner, så att de kan undvika att bli smittade.
För att minska konsekvenserna av pandemin, bör man identifiera de viktiga verksamheterna, avgränsa kritiska funktioner samt minimera och prioritera bemanning och resurser. Målet är att säkra organisationens förmåga att driva den kritiska verksamheten vidare på en acceptabel nivå.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har publicerat en vägledning för hur företag och myndigheter ska kunna hantera en pandemi. Verksamheten kan säkerställas genom att:
- Analysera konsekvenserna för verksamheten
- Säkerställa personaltillgång för kritiska funktioner
- Minska riskerna för smittspridning på arbetsplatsen
- Planera för information
- Göra det lättare att kombinera arbete med vård av anhörig
- Organisera för distansarbete
- Se över arbetstidsregler (möjlighet till nödfallsövertid m.m.)
- Förutse problem med resor och leveranser
Ladda ner hela vägledningen här
Krisinformation om den nya influensan på arbetsplatsen. ››
Foto: Bildbyrå www.pixgallery.com © Lena Paterson
Annika Ahnlund
Senaste inlägg av Annika Ahnlund (Se alla)
- Därför söker era medarbetare nytt jobb 2020 - 15 januari 2020
- 2019 – året då företag insåg vikten av lärande? - 17 december 2019
- Digitala verktyg bidrar till hållbara medarbetare - 4 december 2019
- IQ-test eller personlighetstest – vad fungerar bäst i rekryteringen? - 14 november 2019
- 3 sätt för HR att agera utifrån data - 4 november 2019
Tags: arbetsmiljö, gör-så-här, krishantering