Checklista för konflikthantering
ORGANISATIONSUTVECKLING. Organisationskonsulten Johan Henschen är expert på konfliktlösning. I en artikel i Dagens Nyheter berättar han om några av de vanligaste konflikterna på svenska arbetsplatser och hur man kan lösa dem.
Otydliga mål, maktkamp, konkurrenskultur och förändringar av olika slag är sådant som ofta ger upphov till bråk. Men genom att fokusera på lösningar i stället för problemen, förhindras en upptrappning av konflikten.
Johan Henschens checklista för konflikthantering:
1. Försök förstå bakgrunden till motpartens beteende.
2. Sätt ord på dina egna behov – vad du vill uppnå.
3. Var lösningsorienterad i stället för problemorienterad.
4. Lyssna efter motpartens känslor och behov under samtalets gång.
5. Lyssna aktivt och hör mer än det som sägs i ord.
6. Ge tydlig återkoppling under och i slutet av samtalet.
7. Ta emot återkoppling på ett konstruktivt sätt.
Annika Ahnlund
Senaste inlägg av Annika Ahnlund (Se alla)
- Därför söker era medarbetare nytt jobb 2020 - 15 januari 2020
- 2019 – året då företag insåg vikten av lärande? - 17 december 2019
- Digitala verktyg bidrar till hållbara medarbetare - 4 december 2019
- IQ-test eller personlighetstest – vad fungerar bäst i rekryteringen? - 14 november 2019
- 3 sätt för HR att agera utifrån data - 4 november 2019
Tags: arbetsmiljö, gör-så-här, konflikthantering, ledarskap
Ny blogg! Intressant inlägg också, tack.